انویدیا در نمایشگاه CES 2025 جدیدترین محصولات خود را معرفی کرد اما DLSS 4 به عنوان یکی از موردانتظارترین فناوری ها به روزرسانی جدیدش را دریافت کرد. این فناوری ارتقاء مقیاس بنه تنها برای کارت گرافیک های RTX 50 بلکه برای تمام سری های RTX عرضه شده و تا 8 برابر عملکرد بهتر را در بازی ها ارائه می کند.
فناوری DLSS 4 برای تمام RTX ها
فریم جنریشین چند فریمی برای RTX 50
فناوری ارتقاء مقیاس انویدیا با نام DLSS یا Deep Learning Super Sampling به نسخه چهارم خود رسید. نسخه ای بسیار تکامل یافته با عملکرد بسیار بهتر که بازوی قدرت تراشه های گرافیکی RTX 50 انویدیا است. انویدیا ادعا می کند که DLSS 4 تا 8 برابر عملکرد بالاتری را در بازی هایی مانند Cyberpunk 2077 ارائه می دهد که نشان دهنده مهم ترین به روز رسانی DLSS از سال 2020 تا به امروز است.
این فناوری با وارد کردن فریمهای اضافی به خط لوله گرافیکی، که همگی به صورت مصنوعی تولید شدهاند، عملکرد را افزایش میدهد. به روز رسانی DLSS 4 الگوریتم ها و مدل های هوش مصنوعی را برای تمام سری های RTX بهبود می بخشد. سری RTX 50 به لطف فناوری به روز شده Reflex 2 (که مختص سری 50 نیست) اساساً نه یک بلکه سه فریم جلوتر تولید می کند، همگی با حفظ تأخیر پایین همراه این فناوری هستند. سریهای دیگر نیز به لطف مدلهای بهروز شده، افزایش فریم را تجربه می کنند.
با این حال، جزئیات مهم این است که انویدیا تأیید کرده که DLSS Multi-Frame Generation یا چند فریمی ویژگی اصلی DLSS 4، منحصر به سری RTX 50 خواهد بود. در حالی که کارت های قدیمی ممکن است از عملکرد ارتقاء مقیاس پشتیبانی کنند، از فریم های اضافی تولید شده توسط سخت افزار بهره نخواهند برد. برای سری RTX 40، این بدان معنی است که فقط یک فریم از قبل تولید می شود، در حالی که سری RTX 20 به هیچ وجه از Frame Gen پشتیبانی نمی کند.
فناوری DLSS 4 با پشتیبانی از 75 بازی در روز اول راه اندازی خواهد شد. این فناوری به طور کامل از تمام پردازندههای گرافیکی سری RTX 50 پشتیبانی میکند، در حالی که کارتهای سری RTX 40 از فناوری تولید تک فریم استفاده میکنند.