بررسی اجمالی کارت گرافیک های جدید MSI

طبق اعلام انویدیا و بر اساس تاریخ NDA، بررسی کارت گرافیک های جدید انویدیا با معماری ریز پردازنده Turing منتشر شد. هر چند زمان توزیع آنها در بازار با تاخیر مواجه شده، اما مشاهده نتایج تست و نکات مهم در خصوص تولیدات برند های مختلف و مقایسه آنها همواره جذاب است. اکنون قصد داریم تا یک بررسی اجمالی روی سه کارت گرافیک تولید شده MSI انجام دهیم.

اولین محصولی که به معرفی و بررسی آن می پردازیم، کارت گرافیک MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio است که از پردازنده گرافیکی TU102 بهره می برد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در کارت های RTX 2080 Ti به تعداد قابل توجه 18 میلیارد و 600 میلیون ترانزیستور مجهزند تا با یکی از پیچیده ترین تولیدات انویدیا در زمینه چیپ گرافیکی مواجه شویم.

یازده گیگابایت حافظه GDDR6 ساخت Micron به همراه رابط 352 بیتی سبب شده که کارت گرافیک RTX 2080 Ti قادر به ارائه پهنای باند 616 گیگابایت در ثانیه شود، البته ام اس آی تغییری روی فرکانس حافظه اعمال نکرده و اورکلاک حافظه را به کاربر محول کرده است.

ام اس آی از دو رگولاتور مجزا برای چیپ ست های حافظه و چیپ ست TU102 انویدیا استفاده می کند تا وظیفه تامین ولتاژ دقیق این دو بخش به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. رگولاتور ولتاژ چیپ ست های حافظه GDDR6 در منطقه ای بالاتر از هدر های مربوط به کانکتور فن های سیستم خنک کننده با کد U812 و رگولاتور ولتاژ پردازنده گرافیکی TU102 نیز در نزدیکی کانکتور های پاور با کد U32 نصب شده اند.

یکی از مهم ترین تغییرات برند های تولید کننده کارت گرافیک نسبت به نسخه های مرجع، تغییر در سیستم خنک کننده و مدار تغذیه است که MSI در این دو بخش همواره رضایت بخش ظاهر شده است. خنک کننده ای سه اسلاتی مجهز به سه عدد فن، هیت سینک آلومینیومی دو تکه که به همراه 6 عدد لوله انتقال حرارت تمامی سطح برد را پوشش می دهند و در نهایت بک پلیت فلزی منقش به لوگوی MSI برای کارت گرافیک RTX 2080 Ti Gaming X Trio لحاظ شده است.

خنک کننده ای که در ظاهر نیز به کاربران در خصوص ایده آل بودن شرایط دمای کارت گرافیک، اطمینان خاطر می دهد. البته MSI در بخش ظاهری نیز با تعبیه دیود های نوری RGB روی خنک کننده، به زیبا سازی فضای داخلی کیس کمک می کند. با بهره گیری از نرم افزار اختصاصی MSI می توانید تنظیمات دلخواه خود را روی سیستم خنک کننده و دیود های نوری RGB اعمال کنید.

با باز کردن خنک کننده سه اسلاتی به پلیت مشکی رنگ که برای خنک سازی چیپ ست های حافظه GDDR6 تعبیه شدند، مواجه می شویم و برای دسترسی کامل به سطح برد، باید این Plate فلزی مشکی رنگ را جدا کنیم. پس از جداسازی پلیت، با مدار تغذیه 6+11 فاز مواجه می شویم که علاوه بر ارائه قدرت کافی در تامین توان چیپ TU102 و چیپ ست های حافظه ساخت Micron، قدرت مانور مناسبی را برای دوستداران اورکلاک فراهم می سازد.

خنک کننده اختصاصی MSI به سه عدد فن قدرتمند Torx Fan 3.0 مجهز است که با توجه به طراحی پره های خود، حجم هوای بیشتری را به سمت هیت سینک انتقال می دهد. البته ام اس آی به صورت یکی در میان از پره های متفاوت استفاده می کند که یکی از آنها وظیفه تزریق هوای بیشتر و دیگری وظیفه انتقال صحیح جریان هوا به سمت هیت سینک ها را بر عهده دارد. بلبرینگ های به کار رفته در Torx Fan 3.0 از آلیاژ استیل هستند که سبب کاهش میزان نویز و افزایش طول عمر سیستم خنک کننده می شود.

همچنین نوع طراحی پره های هیت سینک دوگانه در این کارت گرافیک به گونه ایست که جریان هوا به بهترین شکل ممکن و در سریع ترین زمان ممکن در مسیر هیت سینک به جریان در آمده و سپس از مجموعه خنک کننده خارج می شود. اولین بار در سال 2008 فن های Zero Frzor توسط MSI معرفی شدند و پس از آن به عنوان یک فناوری استاندارد در کارت گرافیک های قدرتمند و حرفه ای این برند مورد استفاده قرار گرفتند.

اکنون در سال 2018 و با رونمایی از کارت های سری RTX 2080 و RTX 2080 Ti نسل تکامل یافته ای از Zero Frzor در محصولات جدید ام اس آی مشاهده می شوند، با این تفاوت که نوع چرخش فن ها برای ارائه بهترین عملکرد و کمترین میزان نویز بهینه سازی شده است. همانند محصولات سری GTX 1080 در نسل جدید نیز فن های کارت گرافیک تا دمای 60 درجه سانتی گراد بدون فعالیت بوده و پس از آن حرکت خود را آغاز می کنند.

یازده فاز از مدار تغذیه برای تامین توان چیپ گرافیکی 12 نانومتری TU102 انویدیا و هفت فاز دیگر آن برای جان بخشیدن به چیپ ست های حافظه GDDR6 به کار می روند. استفاده از مدار تغذیه قدرتمند سبب شده تا MSI فرکانس کاری پردازنده گرافیکی در حالت بوست را از 1635 مگاهرتز به 1755 مگاهرتز افزایش دهد.

توان مصرفی کارت قدرتمند MSI در حالت فول لود گیمینگ در حدود 358 وات در ساعت است که توسط دو کانکتور 8 پین و یک کانکتور 6 پین  از منبع تغذیه تامین می شود. در بخش گالری می توانید نتایج تست کارت گرافیک 1249 دلاری ام اس آی RTX 2080 Ti Gaming X Trio در بازی های مختلف را مشاهده کنید.

با توجه به بنچمارک های منتشر شده توسط وب سایت Techpowerup، در حال حاضر RTX 2080 Ti قدرتمندترین کارت گرافیک گیمینگ جهان به شمار می رود و با توجه به قابلیت اورکلاک قابل توجه Gaming X Trio می توانید عملکردی بهتر نسبت به نسخه Founders Edition انویدیا و سایر برند ها دریافت کنید. وب سایت Techpowerup به سادگی موفق به ثبت فرکانس 1480 مگاهرتز برای GPU و فرکانس 2005 مگاهرتز برای چیپ ست حافظه شد.

دومین محصول MSI که بررسی آن منتشر شده، کارت گرافیک RTX 2080 Ti Duke با یازده گیگابایت حافظه GDDR6 است. این محصول نسخه ارزان تری نسبت به Gaming X Trio به شمار می رود و با قیمت 1199 دلار در دسترس کاربران حرفه ای قرار می گیرد. خنک کننده سه اسلاتی و سه فن به کار رفته در RTX 2080 Ti Duke با نسخه Trio متفاوت است و این تفاوت در بخش های مختلف خنک کننده به چشم می خورد.

ام اس آی در مدار VRM و رگولاتور های ولتاژ، از یک رگولاتور اضافه بهره می برد. اما تفاوتی در به کارگیری رگولاتور ولتاژ U32 و U812 که در کارت گرافیک Trio برای پردازنده گرافیکی و چیپ ست های حافظه میکرون استفاده شده بودند، مشاهده نمی شود.

اولین تفاوت در نوع فن های به کار رفته در این کارت گرافیک است. فن های Torx Fan 2.0 ساختاری به نسبت مشابه با نسل جدید خود دارند و به صورت یکی در میان از پره های ساده و پرداکنده کننده جریان هوا بهره می برند. به کارگیری چنین ساختاری در کنار بلبرینگ های فلزی، شدت جریان هوا و طول عمر سیستم خنک کننده را افزایش داده و نویز فن ها را کاهش می دهد.

فرکانس پایه پردازنده گرافیکی TU102 روی کارت گرافیک MSI RTX 2080 Ti Duke بدون تغییر نسبت به نسخه Founders Edition انویدیا روی 1350 مگاهرتز تنظیم شده ولی فرکانس بوست با اورکلاک 30 مگاهرتزی به 1665 مگاهرتز افزایش یافته است. فرکانس چیپ ست های حافظه GDDR6 نیز بدون تغییر، رقم 1750 مگاهرتز را نمایش می دهد.

خنک کننده سه اسلاتی Duke همانند نسخه Trio به سه عدد فن مجهز است، اما همانطور که پیش از این اشاره شد، نوع فن ها متفاوت است. همچنین هیت سینک خنک کننده از نوع دو تکه و با آلیاژ آلومینیوم بوده و درون هسته خود 5 لوله انتقال حرارت با روکش کروم را جای داده است. بک پلیت برای محافظت از بخش پشتی کارت گرافیک و هیت سینک اختصاصی برای کنترل حرارت چیپ ست های حافظه جزو سیستم خنک کننده Duke به شمار می آیند.

توان مصرفی کارت گرافیک RTX 2080 Ti Duke در حالت پیک لود گیمینگ 301 وات است که رقم اندکی بیشتر از نسخه مرجع انویدیا را نشان می دهد. توان مورد نیاز این کارت توسط دو کانکتور 8 پین PCI تامین می شود. در بخش توان مصرفی، فقط کارت گرافیک AMD RX Vega 64 توان بیشتری نسبت به RTX 2080 Ti مصرف می کند.

انویدیا در کارت های سری RTX 20 از فناوری NVLink برای اسلات PCI بهره می برد که در حقیقت پیش نمایشی از نسل آینده اسلات های PCI به شمار می رود. در صورتی که از چند کارت گرافیک روی سیستم خود استفاده کنید، نحوه ارتباط با بهره گیری از فناوری NVLink به صورت نقطه به نقطه و بین GPU است، به این صورت زمان تاخیر انتقال اطلاعات در این روش بسیار کمتر از روش پیشین است. با توجه به افزایش چشم گیر پهنای باند حافظه در کارت های جدید، فناوری NVLink تنها روشی به شمار می رود که می تواند پهنای باند قابل توجهی را در سریع ترین زمان ممکن منتقل کند. با بهره گیری از فناوری NVLink و ترکیب چند کارت گرافیک سری RTX 20 به سادگی قادر به دریافت پهنای باند کافی برای رندر کردن اطلاعات با وضوح تصویر 8K در کنار نرخ نوسازی 60 هرتز و وضوح تصویر 4K و نرخ نوسازی 120 هرتز خواهید بود.

نور پردازی RGB در کارت گرافیک RTX 2080 Ti Duke فقط به بخش بالایی کارت و نوشته Duke به همراه اژدهای MSI خلاصه می شود و در سایر بخش های خنک کننده، نورپردازی RGB مشاهده نمی شود. نتایج تست کارت گرافیک MSI RTX 2080 Ti Duke را می توانید در بخش گالری مشاهده کنید.

آخرین کارت گرافیک مورد بررسی ام آس آی RTX 2080 Gaming X Trio با هشت گیگابایت حافظه GDDR6 ساخت میکرون است که از خنک کننده X Tio بهره می برد. از این رو سیستم خنک کننده و ظاهر این کارت گرافیک شباهت کاملی با RTX 2080 Ti Gaming X Trio دارد. به همین دلیل به صورت خلاصه به بیان تفاوت های موجود میان RTX 2080 و RTX 2080 Ti می پردازیم.

کارت گرافیک RTX 2080 از پردازنده گرافیکی TU104 ساخت انویدیا با فناوری ساخت 12 نانومتری TSMC ساخت تایوان بهره می برد که در قلب خود تعداد 13 میلیارد و 600 میلیون ترانزیستور را جای داده است. ابعاد چیپ TU104 انویدیا 545 میکرو متر مربع است که 200 میکرو متر مربع از چیپ TU 102 کوچکتر است.

هشت چیپ ست حافظه GDDR6 ساخت میکرون با کد D9WCW مشابه با چیپ ست های حافظه به کار رفته در کارت های RTX 2080 Ti هستند. حتی فرکانس کاری چیپ های حافظه نیز بدون تغییر باقی مانده و با فرکانس 1750 مگاهرتز فعالیت می کنند. با این تفاسیر، فرکانس موثر حافظه کارت گرافیک های RTX 2080 و RTX 2080 Ti برابر با 14 گیگابیت در ثانیه است.

وظیفه کنترل چیپ ست های حافظه و تامین ولتاژ مورد نیاز آنها بر عهده رگولاتور کد 820 است که در منطقه ای دورتر از چیپ ست های حافظه و در مجاورت مدار VRM پردازنده گرافیکی TU104 قرار دارد.

در بخش مدار تغذیه حافظه از دو فاز مجهز به چوک های با کیفیت Red Dragon ساخت MSI استفاده شده و در اطراف این دو چوک نیز خازن و ماسفت های مدار تغذیه مشاهده می شوند.

مدار تغذیه اختصاصی GPU از 10 فاز مجهز به چوک های Red Dragon ام اس آی تشکیل شده و رگولاتور MPS1814 نیز در منطقه ای با کد U50 رو برد نصب شده است تا ولتاژ مورد نیاز پردازنده گرافیکی TU104 را تامین و کنترل کند.

در تصاویر بالا می توانید دو سمت برد کارت گرافیک MSI RTX 2080 Gaming X Trio 8GB را مشاهده کنید.

خنک کننده سه اسلاتی Gaming X Trio همانطور که پیش از این اشاره شده، شش لوله انتقال حرارت دارد تا به بهترین شکل ممکن، حرارت پردازنده گرافیکی TU104 را دفع کند. یک سینی فلزی مشکی رنگ روی چیپ ست های حافظه GDDR6 را پوشانده تا مشکلی از نظر حرارت در این بخش احساس رخ ندهد. همانند کارت RTX 2080 Ti Gaming X Trio در نسخه RTX 2080 نیز شاهد یک پلیت با روکش کروم روی هیت سینک آلومینیومی هستیم که با استفاده از چسب سیلیکون، سطح چوک های Red Dragon و خازن های مدار تغذیه را پوشش می دهد.

نویز سیستم خنک کننده Gaming X Trio در بالاترین سطح خود رقم 36 دسی بل را نشان می دهد که 1 دسی بل بیشتر از نسخه مرجع انویدیا است. این نکته را باید در نظر بگیرید که از نظر کارایی، تفاوت قابل توجهی میان نسخه مرجع انویدیا و کارت اختصاصی ام اس آی وجود دارد و اختلاف 1 دسی بلی نویز کاملا ایده آل است.

بیشترین توان مصرفی کارت گرافیک ام اس آی RTX 2080 Gaming X Trio در بنچمارک Furmark و با رقم عجیب 363 وات ثبت شده است. این در حالیست که توان مصرفی این کارت در حالت پیک لود گیمینگ رقم 289 وات را نشان می دهد. در هر دو حالت ذکر شده، توان مصرفی کارت گرافیک ام اس آی بسیار بیشتر از نسخه FE انویدیا است. تامین توان مورد نیاز RTX 2080 Gaming X Trio توسط دو کانکتور 8 پین PCI صورت می پذیرد.

کارت گرافیک ام اس آی RTX 2080 Gaming X Trio قابلیت مناسبی برای اورکلاک دارد و پس از اورکلاک پردازنده TU104 به 1645 مگاهرتز در حالت پایه و 1990 مگاهرتز در حالت بوست افزایش یافته است. چیپ ست های حافظه نیز قابلیت ثبت فرکانس 1995 را با اورکلاک دارند. این در حالیست که کارت ام اس آی در حالت بوست می تواند 60 مگاهرتز فرکانس بیشتر نسبت به نسخه مرجع انویدیا ارائه دهد و با وجود اورکلاک کارخانه ای، قابلیت اورکلاک بیشتر برای کاربران امکان پذیر است. تاثیر افزایش فرکانس در تصویر بالا به شدت واضح است و این موضوع در تمامی بنچمارک ها برای کارت گرافیک 829 دلاری MSI وجود دارد.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

2 نظرات

معرفی مادربرد قدرتمند و زیبای MSI MEG X299 Creation - مادربرد - بنچیمو مهر 22, 1397 - 8:36 ق.ظ
[…] مشاهده بررسی اجمالی کارت گرافیک های جدید MSI […]
افت شدید فریم در صورت استفاده همزمان از SLI و G-Sync - کارت گرافیک - بنچیمو آبان 1, 1397 - 11:34 ب.ظ
[…] بررسی اجمالی کارت گرافیک های جدید MSI […]
دیدگاه بگذارید