آشنایی با جواهر جدید msi یعنی RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G

ام اس آی در کارت گرافیک های سری RTX 30 برای اولین بار زیر برند SUPRIM را معرفی کرد. زیر برندی پرچمدار که همچون GODLIKE در مادربردها، به جواهری درخشان در بین کارت گرافیک ها تبدیل شد. با معرفی کارت گرافیک های سری RTX 40 و گل سر سبد آنها یعنی RTX 4090، نیاز به یک کارت پرچمدار با قدرت خنک کنندگی بسیار بالا برای توان حرارتی خیره کننده این تراشه گرافیکی، اژدهای تایوانی را بر آن داشت تا محصولی دیگر از زیر برند SUPRIM را راهی بازار کند. اولین سوپریم با خنک کننده هیبریدی (بادی / مابع) با نام RTX 4090 SUPRIM LIQUID X چشم به دنیای سخت افزار گشود.

کارت گرافیگ RTX 4090 SUPRIM LIQUID X

این کارت همچون دیگر برادران سری SUPRIM، کیفیت ساخت عالی و استفاده از برترین قطعات و متریال را در دستور کار قرار داده. کارتی که در همان نگاه نخست، نشان از پتانسیل بالا در آزاد سازی قدرت RTX 4090 دارد. طراحی ظریف و به دور از حاشیه های رایج این روزها همچون استفاده گسترده از نورپردازی، کلاس کاری این کارت را متفاوت از رقبا می کند.


رد پای هیولا : اولین کارت گرافیک های MSI RTX 40 خودنمایی کردند !


نمای بیرونی با استفاده از آلومینیوم برس خورده و لبه های اریب که به رنگ طلایی جلا داده شده است، جلوه ای ویژه به کارت بخشیده است. خطوط تیز هندسی و دریچه هشت ظلعی فن با یک نوار باریک نورپردازی این طرح را برجسته کرده است. در نمای پشت همچنان صفحه تمام فلزی در کنار نوشته سوپریم و البته نشانی برگرفته از هندسه کریستالی، نشان از کیفیت بسیار بالای کارت دارد.

با نگاهی دقیق تر به اولین کارت گرافیک سری SUPRIM  با خنک کننده مایع (هیبریدی)، می توان استفاده از خنک کننده بادی بروی بدنه اصلی و یک رادیاتور 240 میلی متری به منظور خنک سازی کولانت خنک کننده مایع را مشاهده کرد. اما همانطور که می دانید اینها نشان از عملکرد عالی نیستند. در واقع این ساختار اصلی خنک کننده غیر قابل رویت (پمپ قدرتمند و بیس پلیت micro-fin) است که قدرت این جواهر را نشان می دهد.

واتر پمپ باریک اما کارآمد

یکی از چالش‌های طراحی سیستم هیبریدی در MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X 24G، قرار دادن یک پمپ با کارایی بالا در یک فضای کوچک بود. طراحان ام اس آی توانستند با استفاده از قطعات با کیفیت، کارایی واتر پمپ را در ابعاد باریک و فضای کوچک به حداکثر برسانند.

بیس پلیت Micro-Fin

پایه مسی که برای انتقال حرارت قطعات مهم در نظر گرفته شده است با باله های ریز (Micro-Fin) و ابعاد گسترده، هم تراشه گرافیکی و هم VRAM یا حافظه تصویری را خنک می کند. ساختار این بیس پلیت چنان دقیق است که کوچکترین فضای مهم برای خنک سازی را هم پوشش می دهد تا در نهایت گرمای تولید شده به راحتی به سیستم خنک کننده فعال منتقل شود.

نسل جدید فن ها TORX Fan 5.0

با اینکه فن های TORX Fan 4.0 قابلیت خنک سازی بسیار عالی داشت اما ام اس آی پا را فراتر گذاشته و با نام تجاری جدیدی، فن های TORX Fan 5.0 را در این سری از کارتها معرفی می کند. این فن ها دارای 10 درصد افزایش جریان هوا در مقایسه با نسل قبلی و 23 درصد افزایش جریان هوا در مقایسه با یک فن معمولی است.

از مهمترین تغییرات TORX Fan 5.0 می توان به سه تیغه فن متصل به هم برای ایجاد یک تونل باد و البته باله های باریک بروی تیغه ها است. این ساختار حتی در چرخش کم هم می تواند جریان هوای بیشتر و متمرکزی را با نویز بسیار کم به سمت هیت سینک یا رادیاتور، هدایت کند.

رادیاتور آلومینیومی 240 میلی متری

از آنجا که RTX 4090 انرژی زیادی برای بهترین عملکرد مصرف می کند، اگر نتوان به خوبی تراشه، حافظه و مدار قدرت آن را خنک کرد، دیگر تجربه لذت بخشی از برترین کارت گرافیک گیمینگ دنیا نخواهید داشت. در کارت RTX 4090 SUPRIM LIQUID X گرما از قطعات مهم به پایه مسی منتقل شده و سپس توسط کولانت یا مایع خنک کننده، به سمت رادیاتور پمپ می شود. پس از آن گرمای موجود در رادیاتور 240 میلی متری توسط دو فن سایلنت یا کم صدای MSI Silent Gale P12 دفع می شود. البته برای داشتن این کارت گرافیک نیاز به کیسی دارید که هم واتر کولر پردازنده و هم رادیاتور 240 میلی متری این کارت را به خوبی در خود جای دهد.

عملکرد بی صدا در بار کاری کم

به لطف MSI Zero FROZR فن های این کارت گرافیک در زمان بیکاری کاملا بی حرکت هستند تا نویز موجود به صفر برسد. با بالا رفتن بار کاری یا دما فن ها شروع به چرخش کرده تا گرمای تولید شده را به سرعت دفع کنند.

پست های مرتبط

مدل‌های بعدی آیپد پرو احتمالاً مجهز به تراشه M5 اپل شوند

دوچرخه برقی Amflow PL شرکت DJI در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه می‌شود

سامسونگ اولین تراشه 3 نانومتری مبتنی بر فناوری GAA را معرفی کرد : Exynos W1000