آژیر خطر برای گیگابایت در پی کاهش شدید ارزش ارزهای دیجیتالی به صدا درآمده است!

پاییز و زمستان سال گذشته بهترین روزها برای انویدیا و به خصوص AMD در فروش کارت های گرافیک به دلیل افزایش  شدید و دیوانه وار ارزش بیت کوین و اتریوم بود. آنقدر تقاضا برای خرید کارت‌گرافیک از سوی ماینرها بالا بود که البته آنها را دچار بحران کرده‌بود و قیمت جهانی کارت‌ گرافیک‌ها به طور سرسام آوری به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و از طرفی کمبود شدید چیپ‌های حافظه، برای تامین نیاز تولیدکنندگان کارت‌ها، بحران عجیبی بازار کارت گرافیک، از جمله شرکت گیگابایت را فراگرفته بود.

البته برای سازندگان کارت‌ها با وجود مشکلاتی که برای تولید کارت و تامین نیاز بازار داشتند، اما از نظر درآمدزایی، حسابی شانس به آنها رو کرده بود زیرا هیچ عامل دیگری نمی‌توانست در حالت طبیعی، چنین حجم بی سابقه ای از کاربر را در سراسر دنیا برای خرید کارت گرافیک به بازار  بکشاند. اما آن روند افزایشی وحشتناک، ادامه نداشت و بیت کوین و اتریوم شاهد کاهش ارزش شدند و ارزش آن به حدود  6200 دلار طی یکی دو ماه اخیر رسیده بود.

تا جایی که در اکثر کشورها ماینرها ریگ‌های ماینینگ خود را غیر فعال کرده و یا به صورت دائم به استخراج نمی‌پرداختند و تمایلی برای خرید کارت‌گرافیک برای استخراج  ارزهای دیجیتال مثل اتریوم و دیگر ارزهایی که به کارت گرافیک برای استخراج نیاز داشتند، توسط ماینرها از چند ماه قبل وجود نداشت و قیمت کارت گرافیک‌ها نیز بعد از  یک دوره افزایش قیمت افسار گسیخته و طوفانی، به ثبات و تعادل رسیده بود.

کاهش ارزش شدید ارزهای دیجیتالی

اما از روزهای اخیر ارزش بیت کوین به شدت کاهش یافته است و تا این لحظه4262 به دلار رسیده است. این کاهش ارزش شدید ارزهای دیجیتالی، بدترین اتفاق ممکن برای تولید کنندگان کارت‌گرافیک طی ماه‌های اخیر است، چراکه همه شرکای انویدیا و AMD،  و به ویژه شرکایی که به طور همزمان با هردو شرکت برای تولید و عرضه کارت گرافیک هایشان به بازار همکاری داشتند.

در زمان اوج گیری ارزش ارزهای دیجیتالی و  رشد ماینینگ، تمام توان  و تمرکز خود را بر  پوشش حداکثری آن حجم فوق العاده  تقاضا خریدارن کارت گرافیک  قرار داده بودند و تمام انبارهای خود را پر از کارت گرافیک برای تامین نیاز بازار و رقابت با سایر شرکا کرده بوند

. حالا با این افت ارزش که در  سه ماهه سوم سال 2018 آغاز شده و این روزهای نزدیک به پایان سال  2018 به  پایین ترین میزان خود رسیده است، دچار مشکل شده اند چرا که  کارت گرافیک برای استفاده در زمینه استخراج ارزهای دیجیتالی هیچ خریداری در بازار ندارد.

وضع بحرانی شرکت گیگابایت

این شرایط به خصوص برای شرکت گیگابایت، وضع بحرانی را در درآمد حاصل از فروش کارت های گرافیک ایجاد کرده است.
طبق گزارش  منتشر شده از  دیجی تایمز و متخصصین بازار، گیگابایت  سه ماهه سوم سال جاری میلادی را با  نسبت درآمد و زیان و هزینه های به شدت ناپلئونی و لب مرزی به پایان رسانده است و فروش این شرکت با توجه به  موجودی  زیاد کارت گرافیک های دپو شده در انبار و  با درنظر گرفتن میزان خرید چیپ از انویدیا و AMD و هزینه هایی که داشته است، اصلاًرضایت بخش نبود.

حتی به طور رسمی گزارش وضعیت سود و زیان خود را از سه ماهه سوم  سال جاری منتشر نکرده است!
البته با توجه به بحران جدیدی که برای  کارت های گرافیک نسل جدید انویدیا و به خصوص سری RTX2080Ti و خرابی هرچند به گفته انویدیا محدود که در تولیدات اولیه این شرکت اتفاق افتاد، باعث شد تا این موضوع نیز به مشکلات قبلی گیگابایت و فروش پایین  کارت های نسل قبلی، اضافه شده و تقریباً می توان گفت وضعیت  سه ماهه چهارم گیگابایت بحرانی بوده و  کاملاً در فروش کارت های گرافیک دچار زیان شده است.

تحت تاثیر قرار دادن بازار ایران

این موضوع را در بازار داخلی کشورمان نیز می توان به وضوح مشاهده کرد . در شرایطی که به علت خرابی کارت گرافیک های RTX2080Ti  گفته میشد،قیمت پرچمدار نسل قبل یعنی GTX1080Ti در بازار جهانی  افزایش یافته است و اصولاً در بازار داخلی افزایش قیمت ها را همیشه لحظه ای و سریعتر از  بازار جهانی شاهد بودیم.

اما  قیمت ان پرچمدار در مدل های موجود گیگابایت و سایر شرکای انویدیا که در بازار  داخلی  فعال هستند هیچ گونه تغییری نداشته و  بعضاً مسئولین شرکت ها عنوان می کنند که قیمت کارت گرافیک ها را  چندصد هزار تومان  پایین تر از قیمت واقعی آن در حال حاضر قیمت گذاری کرده اند اما مشتری برای آنها وجود ندارد!

منبع: Techpowerup

پست های مرتبط

سامسونگ دو سایز دیگر از حلقه گلکسی را عرضه می‌کند

AOC مانیتور گیمینگ AGON PRO PD34 الهام‌گرفته از پورشه 911 را معرفی کرد

اینتل و BOE نمایشگر لپ‌تاپ 1 هرتزی را برای کاهش مصرف 65 درصدی معرفی کردند