انتشار مشخصات فنی پلی استیشن 5: وقتی آدرنالین گیمرها به سقف میچسبد!

شش سال از زمان معرفی پلی استیشن 4، کنسول نسل هشتم سونی میگذرد و نه به این زودی ها، اما باید کم کم خود را برای ملاقات با نسل بعدی کنسول بازی این کمپانی ژاپنی آماده کنیم. به لطف گزارشات پیشین، آگاهیم که سونی در حال کار بر روی کنسول بعدی خود که احتمالا پلی استیشن 5 نامیده شود، است اما اکنون برای اولین، جزئیاتی پیرامون مشخصات سخت افزاری این دستگاه مورد انتظار فاش شده است که میزان هیجان و انتظار برای آن را به حداکثر مقدار ممکن میرساند.

مشخصات عنوان شده در مورد پلی استیشن 5 فوق العاده و بعضا باور نکردنی هستند اما از آنجایی که ناشر این جزئیات، مارک سرنی، رئیس معماری پلی استیشن 4 است، میتوان گفت اطلاعات قابل اعتمادی هستند. بر این اساس، پلی استیشن قادر به پشتیبانی رزولوشن فوق العاده و خیره کننده 8K، صدای سه بعدی، حافظه های SSD بسیار سریع و البته قابلیت سازگاری با بازی های پلی استیشن 4 است!

سرنی در مصاحبه ای که با Wired داشته است، عنوان کرده است که کنسول جدید سونی، صرفا یک ارتقای جزئی ساده، مانند چیزی که در نسخه پرو پلی استیشن 4 نسبت به مدل استاندارد صورت گرفت نیست و با یک کنسول کاملا جدید روبرو هستیم. پلی استیشن 5 به پردازنده مرکزی هشت هسته ای بر پایه نسل سوم پردازشگرهای رایزن شرکت AMD با معماری 7 نانومتری ZEN 2 و یک تراشه گرافیکی سفارشی بر پایه AMD Radeon Navi مجهز است که فناوری Ray Tracing را برای اولین بار به کنسول های بازی اضافه خواهد کرد. نتیجه استفاده از چنین سخت افزارهای جدید و قدرتمندی، پشتیبانی PS5 از گرافیک 8K است که البته برای لذت بردن از چنین وضوح تصویر بی نظیری، باید یک تلویزیون 8K نیز تهیه کنید.

همچنین سونی سیستم صدای سه بعدی را نیز برای پلی استیشن 5 در نظر گرفته است. گفته شده است که تراشه جدید AMD دارای واحدی سفارشی مختص این ویژگی است و سونی امیدوار است به واسطه آن بتواند گیمرها را چه در صورت استفاده از هدفون و چه اسپیکر غرق در هیجان کند. اما یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های احتمالی در پلی استیشن 5 که احتمالا خواسته بسیاری از طرفداران سونی است، جایگزینی حافظه های پر سرعت SSD به جای هارد دیسک ها است. به لطف SSD، بازی ها میتوانند در کنسول ها بسیار سریعتر اجرا شوند و مدت زمان بارگذاری ها به شکلی چشمگیر کاهش پیدا کند.

دیگر موضوعی که در مورد پلی استیشن 5 عنوان شده و بسیار مهم است، سازگاری این کنسول با بازی های پلی استیشن 4 است در صورتی که چنین چیزی در زمانی که پلی استیشن 4 به جای پلی استیشن 3 معرفی شد وجود نداشت. معماری های بین پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 مشابه است بنابراین پشتیبانی از بازی های فعلی را آسان تر کرده است. سونی به کاربران نوید میدهد که بعد از عرضه PS5، روند جایگزینی با نسل فعلی با کندی صورت خواهد گرفت و چندین بازی جدید برای این کنسول و پلی استیشن 4 عرضه خواهد شد.

سونی در مورد آینده PSVR صحبتی انجام نداده یا مشخص نیست نسل بعدی هدست واقعیت مجازی این شرکت همزمان با کنسول جدید معرفی شود اما صراحتا اعلام کرده است که هدست فعلی این شرکت با پلی استیشن 5 نیز سازگاری خواهد داشت. سونی در حال حاضر به انتشار اطلاعاتی در مورد مشخصات سخت افزاری کنسول بعدی خود اکتفا کرده و صحبتی در مورد بازی ها یا ویژگی های رسانه ای آن انجام نداده است.

از آنجایی که سونی امسال در نمایشگاه E3 حضور ندارد، بنابراین اطلاعات جدیدی در مورد PS5 در این نمایشگاه نخواهیم شنید. زمان معرفی و عرضه این کنسول نیز هنوز نامشخص است هر چند به گفته مارک سرنی، این اتفاق در سال 2019 رخ نخواهد داد اما کیت توسعه این کنسول برای توسعه بازی ها، در دسترس توسعه دهندگان قرار دارد. بنابراین ممکن است در سال 2020، شاهد معرفی پلی استیشن 5 باشیم.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

استودیو Capcom به طور رسمی به بازی Resident Evil 9 اشاره کرد

نسخه بتای Tower Raid Open برای بازی Dying Light 2 منتشر شد

نسخه‌های آینده فناوری DLSS انویدیا می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تکسچرها، اشیا و کاراکترها استفاده کنند