اگر کامپیوتر شما از Resizable BAR پشتیبانی نمی کند کارت گرافیک Intel Arc نخرید

جالب است بدانید اینتل به وضوح اعلام کرده اگر کامپیوتر شما از Resizable BAR پشتیبانی نمی کند کارت گرافیک Intel Arc نخرید. قابلیت Resizable BAR که به پردازنده اجازه می دهد از تمام حافظه تصویری کارت گرافیک به عنوان یک بلوک آدرس پذیر استفاده کند، بهبود عملکرد و افزایش نرخ فریم در بازی ها را موجب می شود. اما سوال اصلی این است که چرا تنها اینتل به Resizable BAR واکنش نشان داده؟ در حالی که کارت های انویدیا و AMD هم از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

برای سنجش این ادعا به سراغ تست های کارت گرافیک A770 اینتل می رویم. کارتی با رابط PCI-Express 4.0 x16 که برای بهترین عملکرد نیاز به استفاده از Resizable BAR دارد. نیاز به Resizable BAR به این معنی نیست که اگر سیستم شما از این قابلیت پشتیبانی نکند، قادر به استفاده از کارت گرافیک های اینتل نیستید. در واقع برای بهترین عملکرد پشتیبانی از Resizable BAR برای شما و سیستمتان لازم است. همانطور که گفته شد در این تست کارت گرافیک Intel Arc A770 مورد سنجش قرار گرفته اما برای جذابیت عملکردی و مقایسه بهتر، این کارت با رابط PCI-Express 4.0 و PCI-Express 3.0 بدون Resizable BAR و با Resizable BAR تست شده است که در ادامه به نتیجه عملکردی آن می پردازیم.


بررسی عملکرد کارت گرافیک Intel Arc A750 در بازی ها و Ray Tracing


بررسی عملکرد Arc A770 با Resizable BAR

در رزولوشن 1080 پیکسل عملکرد کارت گرافیک A770 بدون Resizable BAR و با رابط PCI-Express 3.0 دارای نرخ 74 فریم در ثانیه است در حالی که با رابط PCI-Express 4.0 و بدون Resizable BAR این نرخ به 80 فریم در ثانیه می رسد. این موضوع نشان می دهد که پهنای باند PCIe 4.0 به کمک این کارت آمده تا عملکرد بهتری را در اجرای بازی ها از آن شاهد باشیم.

اما با فعال کردن Resizable BAR این کارت عملکرد عالی از خود نشان داده به طوری که با رابط PCIe 3.0 شاهد نرخ 97 فریم در ثانیه هستیم که در مقایسه با عملکرد بدون Resizable BAR آن عدد بسیار چشم گیری است. حال در صورت فعال بودن Resizable BAR و در صورت استفاده از رابط PCIe 4.0 اجرای بازی ها با نرخ 99 فریم در ثانیه انجام می شود که بهترین نوع عملکرد این کارت گرافیک بروی کامپیوتر است.

در صورت استفاده از Resizable BAR با کارت گرافیک های سری Arc اینتل عملکرد آنها نسبت به قیمتی که دارند بسیار مناسب ارزیابی می شود و به همین دلیل است که اینتل تاکید دارد در صورت پشتیبانی نکردن سیستم کاربر از Resizable BAR نباید به سراغ خرید کارت گرافیک های تیم آبی رفت.

در نهایت در بازی هایی که از قابلیت Ray tracing پشتیبانی می کنند، همچنان روشن بودن Resizable BAR می تواند نرخ فریم بیشتری را در اجرای بازی ارائه کند. به طور مثال در بازی CYBERPUNK 2077 در حالت RTX ON یا Ray tracing بدون استفاده از Resizable BAR شاهد حداکثر 26 فریم در ثانیه هستیم در حالی که با روشن شدن Resizable BAR شاهد نرخ 33 فریم در ثانیه هستیم.

این نوع ساختار اینتل در معماری کارت گرافیک های جدیدش است که این محدودیت ها را به وجود آورده است. با اینکه کارت های سری Arc عملکرد جالبی را با فعال سازی Resizable BAR ارائه می کنند اما محدودیت های اینچنینی می تواند فروش آن را تحت تاثیر قرار دهد. این دقیقاً مسئله ای است که انویدیا و AMD از آن گذر کرده اند و با این محدودیت ها کاربران را درگیر موارد پیش پا افتاده نمی کنند. با این حال اگر سیستم شما از Resizable BAR پشتیبانی می کند، خرید کارت گرافیک های اینتل را به شما پیشنهاد می کنیم اما اگر چنین نیست، بهتر است یک RTX 3060 یا RX 6600 XT خریداری کنید.

پست های مرتبط

شایعه : موتور عصبی تراشه A18 آیفون 16 از تراشه M4 آیپد پرو هم قدرتمندتر خواهد بود !

برچسب‌گذاری اشتباه شرکت متا در تصاویر واقعی به عنوان هوش مصنوعی سر و صدای عکاسان را درآورد !

فرصت ده روزه به صاحبان گوشی‌های پیکسل گوگل : یا به‌روزرسانی کنید یا از آن استفاده نکنید !