ایلان ماسک امسال هزینه زیادی را برای هوش مصنوعی می‌پردازد

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اعلام کرد که شرکت او در حال خرید پردازنده‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به ارزش میلیاردها دلار برای بارهای آموزشی هوش مصنوعی است.

پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا در صدر فهرست ماسک قرار دارند، اما پس از آن‌ها پردازنده‌های Dojo و سخت‌افزار شرکت AMD قرار دارند که در حال حاضر سیستم روی تراشه (SoC) تسلا را برای سرگرمی‌های اطلاعاتی تامین می‌کنند. ایلان ماسک، مدیر عامل توییتر در پستی اعلام کرد که ارزش یک ابر کامپیوتر Dojo پانصد میلیون دلار است که معادل یک سیستم 100000 واحدی H100 از انویدیا است.

یک مرکز داده متشکل از دوجوهای تسلا با هزینه 500 میلیون دلار، پیشرفت چشمگیری است. اما این شرکت اواخر امسال بیش از 500 میلیون دلار برای سخت‌افزار انویدیا که احتمالاً پردازنده‌های گرافیکی حال حاضرِ H100 و H200 و پردازنده پیشِ روی B100 مبتنی بر Blackwell باشند، هزینه می‌کند. شایان ذکر است که تسلا در سال گذشته تنها 15 هزار پردازنده گرافیکی H100 را خریداری کرده بود.

ماسک اظهار کرد: «تسلا امسال بیش از آن [(500 میلیون دلار)] برای سخت‌افزار انویدیا هزینه خواهد کرد. در حال حاضر، سهیم شدن در حوزه رقابتی هوش مصنوعی حداقل چندین میلیارد دلار در سال هزینه دارد.» آنچه جالب است این است که او در پاسخ به این سوال که آیا تسلا سخت‌افزار هوش مصنوعی را از AMD تهیه می‌کند یا خیر، پاسخ مثبت عیرمستقیمی داد. در حال حاضر، AMD چندین پیشنهاد برای هوش مصنوعی دارد، از جمله شتاب‌دهنده‌های Instinct MI200 ،Instinct MI250، و Instinct MI300X، و همچنین واحد پردازش شتابی Instinct MI300A که هسته‌های عمومی Zen 4 x86 و همچنین clus مبتنی بر CDNA 3 را برای محاسبات ترکیب می‌کند.

پست های مرتبط

آیپد مینی 7 از یک رم هشت گیگابایتی برای اجرای قابلیت Apple Intelligence بهره می‌برد

تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM احتمالاً در 40 درصد از تمام نوت‌بوک‌های عرضه شده در سال 2029 به کار برده شوند

گوگل سرانجام آپدیت اندروید 15 را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد