تمرکز معماری AMD RDNA4 روی قابلیت گیمینگ است نه هوش مصنوعی

تمرکز معماری AMD RDNA4 روی قابلیت گیمینگ است نه هوش مصنوعی

بر اساس اظهار نظر مدیران بخش Radeon، تمرکز معماری AMD RDNA4 روی قابلیت های گیمینگ قرار دارد و علاقه ای به بحث هوش مصنوعی وجود ندارد. در حقیقت AMD نمی خواهد همانند رقیب دیرینه خود، یعنی انویدیا روی پارامتر های هوش مصنوعی (AI) کار کند و فقط به دریافت نرخ فریم بیشتر در بازی ها فکر می کند.

در حالی که انویدیا تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی دارد و AMD نیز استفاده از شتاب دهنده گرافیکی را تایید می کند، اما آنها علاقه ای به ورود در حوزه AI ندارند. مدیران AMD معتقدند که بهره گیری از کارت گرافیک سیستم های دسکتاپ برای سرعت بخشیدن به پردازش و محاسبات هوش مصنوعی به هیچ وجه مد نظر آنها نیست.

در اظهار نظر بعدی، مدیران AMD شامل David Wang معاون مدیر ارشد گروه فناوری های Radeon و Rick Bergman به عنوان معاون مدیر عامل بخش محاسبات و گرافیک تجاری به این نکته اشاره کردند که نباید هوش مصنوعی را به حیطه پردازنده مرکزی و کارت های گرافیک مخصوص سیستم های گیمینگ وارد کرد.

هر چند AMD فناوری های متعددی را در زمینه بهینه سازی عملکرد گرافیکی بازی ها معرفی کرده که یکی از آنها FSR است، اما هیچ الگوریتم هوش مصنوعی در فناوری مورد نظر به کار نرفته است. هر چند کمپانی در خلال معرفی معماری RDNA3 از هوش مصنوعی بهره برده بود، اما آنها قصد دارند تا در معماری پیش روی AMD RDNA4 شرایط به گونه دیگری رقم بخورد.

در حقیقت AMD می خواهد از فناوری های هوش مصنوعی به منظور بهبود عملکرد گیمینگ پردازنده مرکزی و کارت گرافیک استفاده کند و کاربرد اختصاصی برای پروژه های AI مد نظر نیست. همچنین آنها قصد دارند تا نقش CPU و کارت گرافیک را در رندر های گرافیکی از یکدیگر جدا کنند. فناوری MDIA که پیش از این در معماری RDNA3 به کار رفته بود، بخش زیادی از بارگذاری روی پردازنده مرکزی را کاهش داده و این رویه در نسل آینده نیز ادامه خواهد یافت.

در حال حاضر محصولات مبتنی بر معماری RDNA3 در کارت های گرافیک سری Radeon RX 7900 مورد استفاده قرار می گیرند و پردازنده های مخصوص سیستم های قابل حمل Ryzen 7000 با لیتوگرافی 5 نانومتری به نام Phoenix Point در حال تولید هستند.

پست های مرتبط

جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، نظرش را در مورد اتحاد اینتل و AMD برای حفظ معماری x86 بیان کرد

آیپد مینی 7 از یک رم هشت گیگابایتی برای اجرای قابلیت Apple Intelligence بهره می‌برد

تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM احتمالاً در 40 درصد از تمام نوت‌بوک‌های عرضه شده در سال 2029 به کار برده شوند