توان بیشتر هوش مصنوعی مایکروسافت با راکتورهای هسته‌ای

طبق یک آگهی شغلی در مورد مدیر برنامه اصلی که راهبری استراتژی انرژی هسته‌ای شرکت را بر عهده داشته باشد، مایکروسافت قصد دارد از راکتورهای هسته‌ای نسل بعدی برای تأمین نیروی مورد نیاز مراکز داده و هوش مصنوعی خود استفاده کند. شرکت باید منابع انرژی پاکیزه پیدا کند تا به هدف آلودگی صفر خود برسد، زیرا مراکز داده‌ها در حال حاضر خیلی برق مصرف می‌کنند و هوش مصنوعی با مصرف بیشتر انرژی، چالش بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. انرژی هسته‌ای گازهای گلخانه‌ای را ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است در مدیریت پسماندهای رادیواکتیو و ساخت زنجیره تأمین اورانیوم چالش‌هایی را ایجاد کند. بیل گیتس، هم‌مؤسس مایکروسافت، از خیلی وقت پیش طرفدار تکنولوژی هسته‌ای بوده است.

مایکروسافت از موفق بودن استفاده از راکتورهای هسته‌ای پیشرفته اطمینان دارد. این به ویژه در مورد راکتورهای کوچک مدولار (SMRs) صدق می‌کند که ساخت آن‌ها نسبت به پیشینیان بزرگشان آسان‌تر و ارزان‌تر است. کمیسیون نظارت هسته‌ای آمریکا در ژانویه برای اولین بار طرح SMR را تأیید کرد که می‌تواند فصل جدیدی را برای انرژی هسته‌ای رقم بزند. با این حال، SMRها  نیاز به سوخت اورانیوم با غلظت بالاتری نسبت به راکتورهای سنتی دارند و آمریکا هنوز در حال پیدا کردن راه‌حلی برای ذخیره پسماندهای هسته‌ای در درازمدت است. مایکروسافت به سؤالات مربوط به برنامه‌های هسته‌ای نسل بعدی یا چگونگی مقابله با این چالش‌ها پاسخ نداده است.

مایکروسافت همچنین قراردادی برای خرید برق از شرکت Helion امضا کرده است. این شرکت در حال توسعه نیروگاه همجوشی هسته‌ای است،. همجوشی شامل ترکیب اتم‌ها برای ایجاد انرژی است و یک نیروگاه همجوشی منبعی از انرژی پاک و فراوان است که پسماند رادیواکتیوی مشابه شکافت هسته‌ای را ایجاد نمی‌کند. با این حال، بیشتر متخصصان معتقدند که نیروگاه همجوشی حداقل تا چند دهه دیگر آماده بهره‌برداری نخواهد بود. به هر حال مایکروسافت با وجود تمام چالش‌ها متعهد شده است که در عصر هوش مصنوعی به کاربران خود کمک کند تا با راندمان بیشتری از پلتفرم‌ها استفاده کنند.

پست های مرتبط

اینتل و BOE نمایشگر لپ‌تاپ 1 هرتزی را برای کاهش مصرف 65 درصدی معرفی کردند

طبق بنچمارک GFXBench تراشه A18 Pro عملکرد بهتر اما مصرف انرژی بدتری نسبت به تراشه A17 Pro دارد

اپل واچ سری 10 ابتدا قرار بود با سنجش فشار خون همراه شود اما طراحی جدید مانع از این کار شد