جریمه 1.5 میلیارد یورویی گوگل به دلیل سوء استفاده در تبلیغات آنلاین

تمام کاربران اینترنت خصوصا کسانی که با سرویس های گوگل زیاد سر و کار دارند با تبلیغات آنلاین این شرکت که بسیار هم زجرآور هستند مواجه شده اند. به طور مشخصی گوگل در این زمینه زیاده روی کرده و به نوعی حقوق کاربران را زیر پا گذاشته است. این ابر کمپانی اکنون توسط اتحادیه اروپا مبلغ 1.49 میلیارد یورو معادل حدودا 1.69 میلیارد دلار جریمه شده است. به گفته اتحادیه اروپا، این تخلف توسط کمپانی Mountain View و این جریمه در بخش مقررات مرتبط به تبلیغات آنلاین در وب سایت های واسطه اعمال شده است.

در یک نشست خبری که جریمه اعمال شده، اعلام شده است، کمیسیون اروپا توضیح داده که وب سایت های سوم شخص واسطه که از قابلیت جستجو داخل خود برخوردارند، در آن واحد هم نتایج جستجو و هم تبلیغات جستجو شده را به نمایش میگذارند. یکی از مشکلات بزرگ که در قرارداد گوگل با این وب سایت ها آمده، ممنوعیت نمایش رقبایی همچون مایکروسافت و یاهون در بخش تبلیغات و صفحات جستجو است.کمیسیون اروپا دریافته است که از سال 2009، گوگل در قوانین تغییراتی داده که تبلیغات این شرکت را در بهترین قسمت از صفحه جستجو به نمایش گذاشته میشود و وب سایت ها مجبور به درج آگهی های گوگل در صفحه نتایج جستجو میکند. همچنین از همان سال وب سایت های واسطه برای ایجاد هر گونه تغییرات بصری در تبلیغات گوگل، باید مجوز این کار را از گوگل میگرفتند.

کمیسیون اروپا خاطر نشان کرده است که گوگل چند ماه پس از اینکه این اتحادیه، اعتراض خود را اعلام کرده، اقدامات تبلیغاتی آنلاین خود را متوقف کرده است. با این حال اقدام گوگل برای فرار از جریمه سنگین 1.5 میلیارد یورویی کافی نبوده است. اتحادیه اروپا اذعان داشته که این اقدام گوگل موجب ضرر و زیان رقبا و همچنین مصرف کنندگان است. با چنین نقشه ای از سوی گوگل، امکان فعالیت برای رقبا در سرویس ها و سایت هایی که با این شرکت قرارداد داشته اند، عملا غیر ممکن شده و با محدود کردن زمینه رقابت با رقبا، رقابت غیر منصفانه ای را به راه انداخته است.

گوگل در جولای سال 2018 به خاطر نصب برنامه های پیشفرض روی اندروید، 5 میلیارد دلار جریمه شد. اتحادیه اروپا اعلام کرد که گوگل نباید مروگر کروم یا گوگل سرچ را به صورت پیش فرض روی اندروید نصب کند و کاربران باید به میل خود، این برنامه ها را از فروشگاه گوگل نصب کنند.

پست های مرتبط

سامسونگ دو سایز دیگر از حلقه گلکسی را عرضه می‌کند

طبق بنچمارک GFXBench تراشه A18 Pro عملکرد بهتر اما مصرف انرژی بدتری نسبت به تراشه A17 Pro دارد

اپل واچ سری 10 ابتدا قرار بود با سنجش فشار خون همراه شود اما طراحی جدید مانع از این کار شد