داستان کارت گرافیک های جعلی چیست؟

در فروشگاه اینترنتی eBay، کارت گرافیک هایی با قیمت بسیار کم پیدا شده است که همین موضوع باعث کنجکاوی و بعد از آن کشف تقلب در ساختار تعدادی کارت گرافیک شده است. داستان کارت گرافیک های جعلی از این قرار است که تعدادی از کارت گرافیک هایی که با ریز معماری Fermi ساخته شده اند، با نام GTX 1060 در این فروشگاه اینترنتی به فروش می رسند. معماری Fermi در کارت گرافیک های انویدیا اولین بار در آوریل سال 2010 معرفی شد و حال سوال اینجاست که چطور این ریز معماری 40 نانومتری با نام GTX 1060 یا GTX 1050 TI وارد بازار شده است؟.

برای این که مشخص شود چرا این کارت گرافیک ها با قیمت بسیار پایین فروخته می شوند، تعداد 8 عدد از این کارت ها خریداری شده که همگی آنها توسط نمایندگی های چینی با قیمت غیر معمول در محدوده 54 تا 80 یورو قیمت گذاری شده بودند که در اصل قیمت هر کدام از آنها باید چیزی در حدود 200 یورو باشد.

پس از دریافت کارت گرافیک ها و باز کردن جعبه، اولین نشانه های تقلبی بودن کالا پدیدار شد. تمام کارت گرافیک ها دارای کانکتور خروجی تصویر VGA بودند که دیگر توسط انویدیا به کار گرفته نمی شود. با کمی جستجو مشخص شد که این کارت ها مدل GTX 450 هستند که با تغییر بایوس، در کامپیوتر با نام GTX 1060 یا GTX 1050 TI شناسایی می شوند. نکته دیگر نسخه بایوس بود که با کد 70.26.33.00 شناسایی می شد. این نسخه بسیار قدیمی است به طوری که DirectX 12 نسخه 12.1 را اصلاً پشتیبانی نمی کند.

کارت GTX 450 دارای 192 واحد shader است در حالی که کارت GTX 1060 توانایی 1152 واحد را دارد. همچنین در بنچمارک 3DMark FireStrike این کارت 1600 امتیاز به دست آورد در حالی که GTX 1060 در این بنچمارک می تواند بیشتر از 10 هزار امتیاز کسب کند.

در حال حاضر کاربران می توانند با نسخه بروز شده نرم افزار GPU-Z از تقلبی بودن این کارت ها با نشانه “FAKE” در کنار نام کارت، مطلع شوند. اما اگر بخواهید قبل از خرید از تقلبی بودن یا اصلی بودن کارت اطمینان حاصل کنید، می توانید تنها با مشاهده کانکتور خروجی تصویر VGA از تقلبی بودن این کارت ها مطلع شوید.

پست های مرتبط

انویدیا قدم به خاورمیانه می‌گذارد : معامله بزرگ با شرکت قطری !

زمستان در تنور: بررسی خنک‌کننده مایع پردازنده AORUS WATERFORCE X II 360 ICE گیگابایت

نسخه‌های آینده فناوری DLSS انویدیا می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تکسچرها، اشیا و کاراکترها استفاده کنند