داستان 55 ساله اسب افسانه ای: معرفی 6 نسل فورد موستانگ

 

خانواده اتومبیل های زیبا و دوست داشتنی Mustang کمپانی Ford در آستانه 55 سالگی قرار دارند و تا کنون 6 نسل از آنها با طراحی متفاوت طراحی و روانه بازار شدند. موستانگ ها به دلیل ظاهر جذاب، موتور های قدرتمند و قیمت مناسب در مدل های تولید انبوه به شدت مورد توجه بوده و فروش بالایی را تجربه کردند. آوازه فورد موستانگ در سراسر جهان پیچیده و در کشور های مختلف می توانید مدل های مختلف آن را مشاهده کنید.

اما داستان فورد موستانگ در ایران به مدل های کلاسیک متنوع محدود شده و سالهاست که مدل های جدید آن به دلیل محدودیت های مختلف از جمله ممنوعیت واردات خودرو های آمریکایی، تعداد سیلندر و حجم موتور موفق به دریافت پلاک ملی نشدند. در ادامه 6 نسل فورد موستانگ را از سال 1964 معرفی می کنیم.

فورد موستانگ نسل اول از نیمه دوم سال 1964 تا 1973 روی خط تولید قرار داشت و اولین نسخه آن نیز در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی شد. فروش موستانگ نسل اول برای فورد باور نکردنی بود و آنها در مدت 2 سال میلیون ها نسخه از آن را به فروش رساندند. ظاهر جذاب و اسپرت به همراه موتور قدرتمند V8 سبب شد تا با توجه به میزان استقبال قابل توجه از Mustang، نسخه های خاصی از آن با کد های Boss، Mach I و Shelby تولید شود. یکی از مشهور ترین نسخه های موستانگ از نسل اول، به نسخه پلیس استیو مک کوئین اختصاص داشت که در سال 1968 تولید شد و صحنه تعقیب و گریز آن به یکی از بهترین سکانس های تاریخ هالیوود تبدیل شود.

موستانگ نسل دوم که از سال 1974 روی خط تولید قرار گرفت، به روش های مختلفی مفهوم قدرت را از دست داد. حذف موتور V8 سبب شد تا قدرت نهایی Mustang II به رقم ناچیز 140 اسب بخار محدود شود. از سوی دیگر الهام گرفتن از طراحی زیر مجموعه فورد Pinto، ابعاد موستانگ را کاهش داد تا به نوعی نسل دوم این اتومبیل از بسیاری جهات یک محصول ضعیف تر نسبت به نسل اول جلوه کند. با این وجود طراحی و ترکیب رنگ جدید Cobra II و King Kobra سبب شد تا حداقل از نظر ظاهری، برخی از جوانان دهه 70 میلادی مجذوب Mustang II شوند. با این حال موستانگ نسل دوم یک اتومبیل مناسب در زمان خود شناخته شده بود، زیرا بازدهی موتور در سطح مناسبی بود و از همه مهم تر مصرف سوخت قابل قبولی نسبت به نسل اول ارائه می داد. با وجود کوتاه بودن طول عمر نسل دوم، اما با توجه به تعداد موستانگ فروخته شده، نسل دوم این خودرو یکی از پر فروش ترین های فورد به شمار می رود.

در نسل سوم فورد موستانگ که از سال 1979 تا 1993 روی خط تولید حضور داشت، طراحی بدنه روباه به کار گرفته شد تا ظاهری کوچک با جلوه ای جذاب شکل گیرد. در طول عمر 14 ساله نسل سوم، موتور قدرتمند به موستانگ بازگشت تا در کنار خطوط تیز بدنه به یکی از پر فروش ترین و محبوب ترین اتومبیل های دهه هشتاد آمریکا تبدیل شود. فورد در نسل سوم با هدف جلب رضایت مشتریانی که از نسل دوم نا راضی بودند، نسخه کانورتیبل و همچنین موتور توربو شارژ را تحت عنوان SVO تولید کرد. نسل سوم یکی از متنوع ترین نسل های موستانگ به شمار می رود و علاوه بر مدل های عنوان شده، نسخه ای با نام SVT با محور متحرک جلو تولید شد. فروش موستانگ های نسل سوم تا اواسط دهه 80 میلادی بسیار کند و با تعداد بسیار کمی صورت پذیرفت، اما در ادامه روند فروش سیر صعودی در پی گرفت. در سال 1993 نیز نسل جدید موستانگ کبرا با موتور قدرتمند 8 سیلندر با حجم 5 لیتر و قدرت 240 اسب بخار از خط تولید خارج شد تا پرونده نسل سوم بسته شود.

نسل چهارم موستانگ با ظاهری اروپایی در سال 1994 معرفی شد که همانند نسل گذشته از موتور هشت سیلندر V شکل با حجم موتور 5 لیتر بهره می برد. موتور 5 لیتری فورد در نسل جدید فقط 215 اسب بخار قدرت تولید می کرد که 25 اسب بخار کمتر از نسل گذشته بود. در نهایت فورد در سال 1996 موتور جدید خود را با هشت سیلندر و حجم 4.6 لیتر به تولید رساند که 215 اسب بخار قدرت را از زیر کاپوت به چرخ ها منتقل می کرد. نسخه کبرای نسل چهارم قدرت قابل توجه 305 اسب بخار را برای عاشقان موتور های قدرتمند آمریکایی ارائه می کرد. در سال 1999 نیز مدلی خاص با نام Mustang GT با موتور هشت سیلندر V شکل و قدرت خروجی 260 اسب بخار از خط تولید خارج شد. دو سال پایانی نسل چهارم با نسخه Terminator و بهره مندی از موتور هشت سیلندر سوپر شارژ با قدرت 390 اسب بخار، رنگ و بوی خاصی به خود گرفت تا افراد بیشتری مجذوب آن شوند.

نسل پنجم موستانگ برای بسیاری از علاقمندان اتومبیل های آمریکایی یادآور خاطرات بسیار خوبیست، زیرا طراحی ظاهری آن جذاب بوده و موتور های متنوعی برای آن در نظر گرفته شده بود. طراحی موستانگ نسل پنجم که از سال 2015 وارد خیابان ها شده بود، خاطره سبک طراحی روباه را بار دیگر پس از 26 سال زنده کرد. نسخه های GT500 و Boss از مهم ترین و خاص ترین موستانگ های تولید شده توسط فورد به شمار می رفتند که در مدل GT500 به عنوان یکی از پر فروش ترین موستانگ  ها، قدرتی برابر 500 اسب بخار را به چرخ ها منتقل می کرد. فورد همچنین مدل های دیگری شامل California Special، 5.0 GT و دومین نسخه اختصاصی Bullitt را در طول عمر 10 ساله خود به تولید رساند. در سال 2013، قدرتمندترین و سریع ترین فورد موستانگ تاریخ  با نام GT500 و برخورداری از موتور هشت سیلندر 5.8 لیتری معرفی شد که 662 اسب بخار قدرت را ارائه می داد. جی تی 500 نسخه سال 2013 اولین موستانگ تاریخ بود که سرعتی بیش از 320 کیلومتر در ساعت را روی عقربه های زیبای خود نمایش می داد. فورد به تازگی اعلام کرده که GT500 جدید در سال 2019 روانه بازار می شود.

آخرین نسل فورد موستانگ در سال 2015 معرفی شد که ظاهری مشابه با نسل پنجم داشت، اما به واقع نسل جدید بسیار جذاب تر بود و موفق به جلب توجه سهم بیشتری از دوستداران خودرو های آمریکایی گردید. Pony Car محبوب فورد در نهایت با فرمان سمت راست برای بازار های خاص طراحی و معرفی شد و دلیل عمده آن، فروش بسیار بالای آن در انگلستان بود. فورد برای ورود به بازار های جهانی جدید از موتور 4 سیلندر در مدل S-550 استفاده کرد که با بهره گیری از توربو شارژر، قدرت 310 اسب بخار را ارائه می داد. البته موتور 8 سیلندر V شکل با حجم 5 لیتر و قدرت 460 اسب بخار نیز به عنوان یکی از نسخه های اختصاصی موستانگ تولید شد که بازار هدف آن، آمریکا بود. مدل های دیگری که فورد در خانواده موستانگ نسل ششم به تولید رساند، شامل مدل GT530 با موتور 8 سیلندر V شکل ، حجم موتور 5.2 لیتر و 526 اسب بخار قدرت، نسخه اختصاصی Bullitt به مناسب پنجاهمین سال تولید این فیلم با بازی استیو مک کوئین می شود.

 موستانگ 2019 با قدرت 700 اسب بخار می تواند انقلابی در این خانواده پر جمعیت و کهنسال ایجاد کند که به عنوان قدرتمند ترین مدل Mustang شناخته خواهد شد.

پست های مرتبط

زمستان در تنور: بررسی خنک‌کننده مایع پردازنده AORUS WATERFORCE X II 360 ICE گیگابایت

بررسی ویدیویی عملکرد کارت گرافیک NVIDIA RTX 4070 Ti SUPER

کامپیوتکس 2024 : دومین پلتفرم AM5 با چیپست X870E و X870 معرفی شد