عرضه لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد رشد عظیمی را در دوره 2023-2027 تجربه خواهد کرد

طبق نظر موسسه تحقیقاتی Counterpoint، انتظار می‌رود به زودی شاهد افزایش شدید تولید رایانه‌های متمرکز بر هوش مصنوعی باشیم.

رایانه‌های شخصی به‌عنوان ابزار بسیار مهمی برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما اکنون به لطف رونق هوش مصنوعی مولد (GenAI) وارد عصر جدیدی از رایانه‌های شخصی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌شویم. به نظر می‌رسد که مشکل در زنجیره تامین این بخش تا حدودی برطرف شده و مشکلات وارده از دوران کرونا هم کاهش یافته است.

همه اینها یک پس‌زمینه نسبتاً خوبی را برای تغییر شکل صنعت رایانه شخصی ایجاد کرده به طوری که Counterpoint تخمین می‌زند تقریباً نیم میلیارد لپ‌تاپ با هوش مصنوعی در دوره 2023-2027 فروخته خواهند شد و وجود این دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی محرکی برای تمایل به جایگزینی لپ‌تاپ‌های کاربران می‌شود.

Counterpoint لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد را به سه دسته تقسیم می‌کند: لپ‌تاپ با هوش مصنوعی معمولی، لپ‌تاپ با هوش مصنوعی پیشرفته و لپ‌تاپ با قابلیت هوش مصنوعی. این دسته‌بندی بر اساس سطوح مختلف عملکرد محاسباتی، موارد استفاده و کارایی عملکرد محاسباتی صورت گرفته است.

لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی که در حال حاضر در بازار هستند، می‌توانند وظایف اولیه هوش مصنوعی را انجام دهند، اما وظایف هوش مصنوعی مولد را به طور کامل انجام نمی‌دهند و از امسال، مدل‌های پیشرفته‌تر و دارای هوش مصنوعی با TOPS بیشتر جایگزین آن‌ها خواهند شد. این سیستم‌ها مجهز به NPU (واحد پردازش عصبی) یا GPU (واحد پردازش گرافیکی) برای انجام وظایف پیشرفته هوش مصنوعی مولد خواهند بود.

Counterpoint پیش‌بینی می‌کند که ورود دسته لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی پیشرفته که بزرگ‌ترین بخش لپ‌تاپ‌های مجهز هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند، در دو سال آینده افزایش می‌یابد، چراکه فروشندگان تراشه، توانایی هوش مصنوعی را به سطوح بالاتری افزایش می‌دهند. با گسترش موارد استفاده هوش مصنوعی مولد در چند سال آینده، این هوش مصنوعی به یک قابلیت ضروری در بخش رایانه‌های شخصی تبدیل خواهد شد. ساختن نوع مناسبی از ابزار و اکوسیستم برای این پذیرش بسیار مهم خواهد بود. نقش‌آفرینانی مانند کوالکام همین حالا هم با شرکای خود مانند مایکروسافت، Hugging Face و مجموعه‌ای از ابزارهای پیشرفته AI Stack همکاری خود را در این زمینه توسعه داده‌اند.

در حالی که بازار کلی لپ‌تاپ‌ها در طول سال‌های 2023-2027 حدود 3٪ نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) را ثبت می‌کند، این مقدار برای بخش لپ‌تاپ‌های مجهز به هوش مصنوعی 59٪ خواهد بود. موارد محصولات نیمه‌رسانای پیشرفته از محاسبات گرفته تا حافظه، رشد مثبتی در فروش به همراه خواهد داشت. این محصولات جدیدتر می‌شوند و ارزش بیشتری نسبت به قبل برای مصرف‌کنندگان به دنبال خواهند داشت. علاوه بر این، تخمین زده شده که لپ‌تاپ مجهز به هوش مصنوعی با قابلیت اجرای برنامه‌های کاربردی پیشرفته هوش مصنوعی مولد، سه لپ‌تاپ از هر چهار لپ‌تاپ فروخته شده در سال 2027 را تشکیل می‌دهند.

پذیرش هوش مصنوعی مولد در محاسبات که در ابتدا صرفاً به فضای ابری وابسته بود، توانایی محاسباتی و عملکردی بالاتری را از آموزش مدل گرفته تا استنتاج میلیون‌ها درخواست در ثانیه تضمین می‌کند. با این حال، این امر از منظر ظرفیت، هزینه و انرژی قابل اجرا نیست. در نتیجه وجود قابلیت هوش مصنوعی مولد در خود لپ‌تاپ‌ها بسیار مهم است. البته علاوه بر کارایی بهتر، حفظ حریم خصوصی داده‌ها و امنیت هم اهمیت زیادی دارد که این می‌تواند با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی مولد در خود لپ‌تاپ‌ها تسهیل شود.

پست های مرتبط

پیکسل 9a دوربین 48 مگاپیکسلی مشابه پیکسل 9 پرو فولد و قابلیت Add Me را ارائه می‌دهد

کوالکام به طور رسمی از تراشه اسنپدراگون 8 الیت رونمایی کرد

اپل احتمالاً به دلیل ناتوانی آیپد 11 در اجرای هوش مصنوعی مولد آن را در سال 2024 عرضه نکند