قلمروی امپراطوری والت دیزنی، با خرید فاکس قرن 21 وسیع‌تر میشود

برای اهالی فیلم و سینما، والت دیزنی و فاکس قرن 21 نام های کاملا آشنایی هستند. هر زمان که لوگوی این دو شرکت در ابتدای فیلم مشاهده شود، به احتمال زیاد شاهد فیلم جذابی خواهیم بود. دیزنی به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی های گروهی مدیا در امریکا، شرکت های مهم دیگری مانند پیکسار را نیز تحت اختیار خود دارد. این ابر کمپانی از سال 2017 در تلاش است که کمپانی فاکس را از آن خود کند و اکنون بنا به گفته ها، معامله این دو هفته آینده منعقد خواهد شد. از آغاز گفت و گوها بین فاکس و دیزنی، گمانه زنی ها در مورد تاثیر این معامله بر روی فیلم های مارول شرکت فاکس و کالکشن هایی مانند مردان ایکس و چهار شگفت انگیز نیز شروع شد.

نوامبر دو سال پیش، دیزنی و فاکس توافقی را اعلام کردند که بر اساس آن، بخش تلویزیون و سینمای فاکس قرن بیستم با مبلغی حدود 52 میلیارد دلار به دیزنی واگذار میشود. این توافق شامل حال شبکه خبری فاکس و شبکه پخش این شرکت نمیشد. در همان حال کامکست، دیگر شرکت آمریکایی حوزه رسانه نیز به خرید فاکس علاقه نشان داد و پیشنهاداتی ارائه کرد که دیزنی را مجبور به افزایش مبلغ قرارداد تا 71.3 میلیارد دلار کرد که این رقم توسط فاکس پذیرفته شد. کامکست هم دیگر از ارائه پیشنهاد بیشتر صرف نظر کرد تا دیزنی خود را برای نهایی کردن این قرارداد بزرگ با سهامداران هر دو شرکت آماده کند. در قرارداد نهایی، فاکس حق کامل تمامی بخش سینمای فاکس قرن بیستم را به همراه بسیاری از مجموعه های تلویزیونی و تولیدات و شبکه های فاکس از آن خود کرد. همچنین با این توافق، 60 درصد سهام Hulu به دیزنی تعلق گرفت. سازمان دادگستری ایالات متحده، ادغام دو شرکت فاکس و دیزنی را در سال 2018 تصویب کرد و پس از آن دیزنی به دنبال تائید این قرارداد در سراسر جهان بوده است.

برای این کار، دیزنی در بزریل به مانعی برخورد کرد اما در نهایت موفق به تائید قرارداد شد تا گام بزرگ دیگری در نهایی کردن قرارداد بردارد. حال تنها سوالی که باقی میماند این است که چه زمانی خرید فاکس توسط دیزنی کاملا نهایی میشود. به گزارش The Wrap، هفته آینده و در تاریخ 20 مارس، رسما فاکس به عنوان زیرشاخه شرکت والت دیزنی قرار خواهد گرفت. سوال مهمی که همچنان بی پاسخ میماند این است که تکلیف فیلم هایی مانند مردان و ایکس چهار شگفت انگیز، بعد از نهایی شدن این قرارداد چه خواهد شد؟ شانس آورده شدن این فیلم ها توسط دیزنی به دنیای سینمایی مارول چقدر است؟ معاون اجرایی تلویزیون مارول، امکان تضمین چنین اتفاقی را رد کرده اما اذعان کرده که بازگشت این عناوین به مارول که در اختیار دیزنی قرار دارد، اتفاق هیجان انگیزی است. علاوه بر این، این قرارداد هنوز بر روی فیلم مردان ایکس تاثیری نداشته چرا که با وجود این معامله، برایان مایکل بندیس داستان نویسی قسمتی جدید از این عنوان را آغاز کرده اما مشخص نیست تکلیف این پروژه بعد از نهایی شدن معامله بین فاکس و دیزنی، چه خواهد شد.

خریده شدن فاکس توسط دیزنی یک برد دو طرفه برای دیزنی و طرفداران مارول میتواند باشد چرا که دیزنی، خود را قوی تر از قبل میکند و طرفداران مارول هم میتوانند از قدرتمندی هر چه بیشتر این کمپانی، منافعی ببرند. نه تنها ممکن است مردان ایکس قسمتی از دنیای سینمایی مارول شود، بلکه ممکن است دیزنی نمایش تلویزیونی جدیدی از مردان ایکس را برای سرویس دیزنی پلاس در نظر بگیرد. برای صنعت فیلم، این قرارداد شاید نکته مثبتی نداشته باشد، اما میتواند باعث خوشحالی طرفداران دنیای مارول شود.

پست های مرتبط

طبق یک پژوهش جدید 53% از گیمرها بازی‌های تک‌نفره را ترجیح می‌دهند

فضای جهان‌باز بازی Ghost of Yotei ماهیت تکراری‌بودن کمتری نسبت به Ghost of Tsushima دارد

بازی Gran Turismo 7 در پلی‌استیشن 5 پرو از 8K با نرخ 60 فریم پشتیبانی می‌کند