مایکروسافت از تغییرات اپ استور انتقاد کرد و آن را «گامی در جهت اشتباه» خواند

طرح جدید اپل برای پیروی از قوانین فنی اتحادیه اروپا با انتقاد اپیک گیمز و اسپاتیفای مواجه شده بود و اکنون هم مایکروسافت از این تغییرات اپ استور انتقاد کرده و آن را «گامی در جهت اشتباه» می‌خواند.

برنامه‌نویسانی که از فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث استفاده می‌کنند ملزم به پرداخت 0.50 یورو برای هر نصب می‌شوند اگر این برنامه طی یک سال به تعداد دانلود بالاتر از یک میلیون برسد. البته این کار فقط برای بار اول صورت می‌گیرد. اپل همچنین از توسعه‌دهندگانی که برای پرداخت از پردازشگرهای شخص ثالث انتخاب می‌کنند، 17 درصد کمیسیون دریافت می‌کند.

سارا باند، ریاست ایکس‌باکس در پست توئیتر اظهار کرد: «سیاست جدید اپل گامی در جهت اشتباه است. امیدواریم که آن‌ها به بازخوردهای طرح پیشنهادی خود گوش دهند و برای آینده‌ای فراگیرتر برای همه تلاش کنند.» باند اکنون مسئول نظارت بر تمام پلتفرم ایکس‌باکس و بخش سخت‌افزاری مایکروسافت است. مایکروسافت بی سر و صدا در حال ساخت یک فروشگاه موبایلی ایکس‌باکس است که ممکن است در سال جاری راه‌اندازی شود. فروشگاه موبایلی ایکس‌باکس به‌عنوان جایگزینی برای تسلط بر فروشگاه‌های بازی‌های موبایلی اپل و گوگل طراحی شده است و بر محتوای Activision Blizzard مانند Call of Duty: Mobile و Candy Crush Saga – دو بازی بسیار محبوب موبایلی که به ترتیب توسط Activision و King منتشر شده‌اند، متکی است.

در این خصوص، مدیر عامل مایکروسافت گیمینگ، فیل اسپنسر، در مورد پتانسیل فروشگاه موبایلی ایکس‌باکس در سال گذشته صحبت کرد و از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا به عنوان یک «فرصت بزرگ» برای مایکروسافت یاد کرد. تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز هم تغییرات اپ استور اپل را «آشغال داغ» نامید و گفت: «برنامه اپل برای خنثی کردن قانون جدید بازارهای دیجیتال اروپا، نمونه فریبنده‌ی جدیدی از انطباق مخرب است.» سوینی یک سابقه نبرد حقوقی طولانی مدت علیه خط‌مشی‌های اپ استور اپل و پردازش پرداخت در ایالات متحده دارد.

اسپاتیفای همچنین اپل را به اخاذی با این مالیات جدید اپ استور متهم کرده و از قانونگذاران اتحادیه اروپا می‌خواهد که با این مسئله برخورد کنند. کمیسیون اروپا می‌گوید زمانی که مقررات به طور رسمی در ماه مارس اجرایی شود، پاسخی به تغییرات اپل صادر خواهد کرد و در صورتی که راه‌حل‌های پیشنهادی اپل به اندازه کافی مناسب نباشند، برخورد قاطعی انجام می‌دهد.

واکنش مایکروسافت به آخرین تغییرات سیاست اپل می‌تواند برای برنامه احتمالی Xbox Cloud Gaming در iOS مشکل ایجاد کند. اپل همزمان با اعلام سیاست‌های جدید اپ استور برای بازارهای اتحادیه اروپا، هفته گذشته این برنامه را برای خدمات بازی‌های ابری باز کرد. این شرکت در یک پست وبلاگی نوشت: «توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند یک برنامه تکی با قابلیت ارائه همه بازی‌های ارائه شده در کاتالوگ خود را ارسال کنند.» انویدیا، مایکروسافت و سایر ارائه‌دهندگان بازی‌های ابری به پذیرش اپل از خدمات بازی ابری واکنشی نشان نداده‌اند. باید ببنینم آیا تغییرات اپل در جهت متقاعد کردن این ارائه‌دهندگان برای انتشار برنامه‌های خود کافی بوده است یا خیر.

پست های مرتبط

آیپد مینی 7 از یک رم هشت گیگابایتی برای اجرای قابلیت Apple Intelligence بهره می‌برد

تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM احتمالاً در 40 درصد از تمام نوت‌بوک‌های عرضه شده در سال 2029 به کار برده شوند

گوگل سرانجام آپدیت اندروید 15 را برای گوشی‌های پیکسل منتشر کرد