مقایسه سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس : ویندوز 11 در مقابل Ubuntu لینوکس کم آورد

شرکت Phoronix پردازنده جدید Ryzen Threadripper Pro 7995WX  نود و شش هسته‌ای AMD را به صورت دقیق آزمایش کرد و ویندوز 11 را در مقابل Ubuntu (سیستم عامل وابسته به لینوکس) قرار داد تا ببیند کدام سیستم عامل بهتر از قطعات پیشرفته AMD استفاده می‌کند. فورونیکس متوجه شد که لینوکس سیستم عامل غالب است و 20 درصد از همتای مایکروسافت خود بهتر عمل می‌کند.

سیستم آزمایشی مورد استفاده، یک ایستگاه کاری HP Z6 G5 بود که دارای این قطعات بود:

  1. پردازنده Ryzen Threadripper Pro 7995WX
  2. 128 گیگابایت رم از حافظه‌های DDR5-5200 Hynix RDIMM
  3. هارد SSD NVMe سامسونگ
  4. کارت گرافیک GeForce RTX A4000

برای تست‌های ویندوز 11، فورونیکس از ویندوز 11 پرو نسخه 23H2 استفاده کرد، در حالی که برای لینوکس از اوبونتو 23.10 استفاده کرد. فورونیکس تراشه Threadripper را در کارهای مختلفی که CPU را تحت فشار قرار می‌دهد آزمایش کرد، از جمله این کارها می‌توان به LuxCore ،Intel Embree ،OSPRay ،Geekbench ،Blender، رمزگذاری ویدیو و موارد دیگر اشاره کرد. به طور کلی، سیستم عامل لینوکس در مقایسه با ویندوز 11 پرو، که سیستم عامل پیش‌فرض ایستگاه کاری HP است، به طور متوسط 19.5 درصد سریع‌تر بود.

البته با بررسی برخی از بنچمارک‌ها، ویندوز 11 پرو هم در چند مورد به برتری رسید که به ویژه این اتفاق در Kvazaar (یک رمزگذار HEVC منبع باز)،  LuxCoreRender 2.6 و Geekbench 5 صورت گرفت. در این بنچمارک‌ها، ویندوز 11 بین 3.2 درصد تا 14 درصد سریعتر از اوبونتو بود. با این حال، سیستم عامل لینوکس تقریباً در تمام معیارهای دیگر عملکرد برتری را نشان داد. اوبونتو در بهترین حالت خود دو برابر سریعتر از ویندوز در تست‌هایی مانند ASTC و asmFish بود.

وقتی صحبت از تراشه‌های دارای هسته زیاد مانند CPU جدید 96 هسته‌ای Threadripper AMD می‌شود، لینوکس همچنان بر ویندوز 11 تسلط دارد. البته این موضوع را باید از جنبه‌ای دیگر هم بررسی کرد. پردازنده‌های Threadripper به دلیل تفاوت بین زمان‌بندی در CPU ویندوز و لینوکس، اجرای بهتری در لینوکس داشته‌اند. ویندوز معمولاً عادت دارد که با CPU های با تعداد هسته کمتر سروکار داشته باشد، در حالی که سیستم عامل‌های لینوکس به طور گسترده در دنیای سازمانی استفاده می‌شود که تراشه‌های با تعداد هسته بالا معمول هستند.

ویندوز طی سال‌ها در برخورد با پیچیدگی‌های معماری پردازنده‌های دارای هسته‌ زیاد AMD بسیار بهتر شده است، اما ظاهراً این تجربه هنوز برای شکست دادن لینوکس کافی نیست. اگر از بسیاری از برنامه‌های HPC چندرشته‌ای استفاده می‌کنید و قصد دارید یک ایستگاه کاری Threadripper را انتخاب کنید، شاید ارزش آن را داشته باشد که برای بهبود عملکرد به لینوکس سوئیچ کنید.

پست های مرتبط

دوچرخه برقی Amflow PL شرکت DJI در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه می‌شود

سامسونگ اولین تراشه 3 نانومتری مبتنی بر فناوری GAA را معرفی کرد : Exynos W1000

کل خط تولید سری آیفون 16 اپل از تراشه A18 بهره می‌برد !