مقایسه Poco x3 gt با Poco X3 Pro؛ اسنپدراگون عملکرد بهتری دارد یا مدیاتک؟

شیائومی یکی از برندهای مطرح در زمینه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که همواره تلاش می‌کند باعرضه محصولات متنوع همراه با قابلیت‌های مختلف، سهم قابل‌توجهی از این بازار بزرگ را به خود اختصاص دهد. گوشی‌های خانواده Poco یکی از موفق‌ترین خانواده‌های این برند به‌حساب می‌آیند که به نسبت امکانات و قابلیت‌هایی که عرضه می‌کنند، از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. گوشی‌های Poco X3 GT و Poco X3 Pro دو مدل از محبوب‌ترین گوشی‌های این خانواده در ایران هستند که با استقبال زیادی روبرو شده‌اند. به همین دلیل در ادامه به مقایسه این دو گوشی می‌پردازیم.

طراحی ظاهری

در مقایسه گوشی‌ ها از نظر طراحی، مدل GT از طراحی مدرن‌تر و جذاب‌تری برخوردار است. قاب پشتی در این مدل از جنس پلاستیک بوده و طراحی آن براق است. دوربین‌های گوشی در یک فریم مستطیل شکل در قسمت بالا سمت چپ قرار گرفته‌اند و در قسمت پایین سمت چپ نیز لوگوی پوکو به چشم می‌خورد.
باتوجه‌به هم‌خانواده بودن هر دو گوشی، در مدل Pro شاهد طراحی متفاوتی در قاب پشتی گوشی هستیم. در این مدل دوربین‌ها در یک نوار پهن و در میانه بالایی قاپ پشتی قرار گرفته‌اند و آن را به سه بخش تقسیم کرده‌اند. لوگوی پوکو نیز با یک فونت بزرگ در قسمت پایین و در وسط قاب به چشم می‌خورد.
از لحاظ ارگونومی هر دو گوشی این خانواده از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توان آن‌ها را جزو گوشی‌های خوش‌دست در بازار دانست. اما از این نظر باتوجه‌به اینکه مدل GT از ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتر و ضخامت کمتری نسبت به مدل Pro برخوردار است، ارگونومی بهتری داشته و نسبت به هم‌خانواده خود خوش‌دست‌تر است.
در قاب جلویی نهایت شباهت در دو مدل مشاهده می‌شود. دوربین سلفی به‌صورت یک حفره (پانچ هول) در قسمت بالا و وسط نمایشگر هر دو گوشی قرار دارد. نسبت نمایشگر به بدنه در هر دو مدل نیز یکسان بوده و در حدود 85 درصد است. مدل GT برای محافظت از صفحه‌نمایش خود از شیشه گوریلاگس ویکتوس بهره می‌برد که نسبت به مدل Pro و شیشه گوریلاگلس 6 آن از مقاومت بیشتری برخوردار است. هر دو مدل دارای گواهی IP53 در خصوص مقاومت در برابر آب و گردوغبار هستند.

صفحه نمایش

در مقایسه گوشی‌ها، صفحه‌نمایش یکی از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود. در مدل Pro شاهد یک صفحه‌نمایش با ابعاد 6.67 اینچی از نوع IPS LCD هستیم. این صفحه‌نمایش رزولوشن FHD+ داشته و تراکم پیکسلی آن 395dpi است. نرخ نوسازی صفحه‌نمایش این مدل 120 هرتزی بوده و از محتوای HDR10 پشتیبانی می‌کند.

در مدل GT صفحه‌نمایش از نوع IPS با ابعاد 6.6 اینچ است که با رزولوشن FHD+ از تراکم پیکسلی 399dpi برخوردار است. نرخ نوسازی در این صفحه‌نمایش مانند مدل Pro، 120 هرتزی است که از محتوای HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری

مهم‌ترین بخش در یک سایت مقایسه گوشی خارجی، مقایسه عملکرد سخت‌افزاری و پردازنده گوشی‌ها است. بسیاری از کاربران در مقایسه دو گوشی تمایل دارند که بدانند بهترین پردازنده موبایل متعلق به کدام است. گوشی پوکو مدل X3 Pro از یک پردازنده اسنپدراگون مدل 860 به‌عنوان هسته اصلی قدرت خود استفاده می‌کند. این تراشه 7 نانومتری 8 هسته‌ای است که 1 هسته آن فرکانس 2.96 گیگاهرتز، 3 هسته آن فرکانس 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر فرکانس 1.78 گیگاهرتز دارند و به یک پردازنده گرافیکی از نوع Adreno 640 مجهز شده‌اند.
اما تفاوت عمده این دو مدل در تراشه به‌کاررفته برای گوشی پوکو مدل X3 GT است. این مدل از تراشه مدیاتک دیمنسیتی مدل 5G 1100 بهره می‌برد که معماری آن 6 نانومتری است. این پردازنده 8 هسته‌ای که به پردازنده گرافیکی Mali-G77 مجهز شده است دارای 4 هسته با فرکانس 2.6 گیگاهرتز از نوع Cortex-A78 و 4 هسته با فرکانس 2.0 گیگاهرتز از نوع Cortex-A55 است. این مدل نیز در دو نسخه با حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایتی عرضه شده است که هر دو نسخه از حافظه رم 8 گیگابایتی بهره می‌برند.

مقایسه دوربین

یکی دیگر از مواردی که کاربران در سایت مقایسه گوشی خارجی توجه ویژه‌ای به آن دارند، دوربین گوشی‌ها است. گوشی پوکو مدل X3 Pro از یک دوربین 48 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی بهره می‌برد که سنسور آن از نوع Sony IMX 582 با گشودگی دیافراگم f/1.8 است. در این گوشی در کنار دوربین اصلی لنز فوق عریض 8 مگاپیکسلی، لنز ماکرو 2 مگاپیکسلی و لنز سنجش عمق 3 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد. دوربین سلفی این مدل از سنسور 20 مگاپیکسلی بهره می‌برد.
گوشی پوکو مدل X3 GT از سنسور 64 مگاپیکسلی مدل Omnivision OV64B بهره می‌برد که گشودگی دیافراگم f/1.8 دارد. در کنار این سنسور یک سنسور فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک سنسور ماکرو 2 مگاپیکسلی وجود دارد. دوربین سلفی در این گوشی سنسور 16 مگاپیکسلی دارد.

پست های مرتبط

اپل به زودی آپدیت iOS 18.0.1 را برای رفع باگ‌های iOS 18 منتشر می‌کند

آیفون 16 پرو مکس اپل در تست افتادن گوشی به خوبی عمل نکرد و گلس جدید سرامیک شیلد ترک خورد !

آپدیت جدید OxygenOS 15 وان‌پلاس شباهت زیادی با iOS 18 اپل دارد