نمایشگاه سرگرمیهای الکترونیکی E3 که زمانی بزرگترین همایش و پلتفرم رسانهای صنعت بازی بود، به صورت رسمی لغو شد. این رویداد که از سال 1995 آغاز شده بود، چندین سال با چالشهایی از جمله خروج شرکتهای بزرگ و تغییر رویدادها به حالت آنلاین و خصوصی روبرو بود.
تصمیم برای پایان دادن به E3 توسط انجمن ESA، برگزارکننده رویداد، اعلام شد و نیاز به حمایت از شرکتهای عضو و نیروی کار صنعت را ذکر کرد. لغو E3 به ترکیبی از عوامل، از جمله ظهور رقبای جدید، تغییر عادات مخاطبان، و تأثیر همهگیری COVID-19 نسبت داده میشود. همهگیری باعث شد این رویداد در سال 2021 به صورت مجازی تبدیل شود و منجر به لغو کامل آن در سال 2022 شد. کاهش ظهور E3 همچنین در افزایش تعداد شرکتهای بازی که تصمیم گرفتند رویدادهای خود را با اعلامیههایی خارج از پلتفرم E3 انجام دهند، مشهود بود.
بسته شدن E3 نشاندهنده تغییر قابل توجهی در رویکرد صنعت بازی برای دستیابی به طرفداران و شرکا است. ESA فرصتهای جدید بهوجودآمده را برجسته کرد که از این میان میتوان به کنفرانسهای خبری ویدیویی آنلاین اشاره کرد که میتوانند مستقیماً مخاطبان را بدون هزینه و چالشهای لجستیکی مرتبط با نمایشگاههای تجاری سنتی جذب کنند. این نشاندهنده روند گستردهتری در صنعت است مثلاً شرکتهای بزرگی مانند نینتندو و سونی به میزبانی رویدادهای آنلاین خود برای اعلام بازیها و محصولات جدید روی آوردهاند.
پایان E3 با واکنش های متفاوتی روبرو شد. در حالی که این رویداد برای بیش از دو دهه ویترین اصلی صنعت بازیهای ویدیویی بود، کاهش نفوذ آن در سالهای اخیر و ظهور پلتفرمها و رویدادهای جایگزین، نشان از تغییر رویکرد صنعت در تعامل با طرفداران و اعلامیههای مهم داشت. بسته شدن E3 به عنوان بازتابی از این تغییرات گسترده دیده میشود. لغو E3 همچنین سوالاتی را در مورد آینده نمایشگاهها و رویدادهای تجاری دیگر در صنعت ایجاد کرده است. در حالی که برخی رویدادها پس از دوران همهگیری کرونا شاهد افزایش حضور مردم بودهاند، دور شدن صنعت بازی از نمایشگاههای تجاری سنتی و موفقیت رویدادها و پلتفرمهای جایگزین، تردیدهایی را در مورد دوام و ماندگاری کنوانسیونهای متمرکز و در مقیاس بزرگ مانند E3 ایجاد کرده است.