نمایش جدید و حیرت انگیز Unreal Engine 5 واقعی است یا خیر؟

موتور جدید شرکت Epic یعنی Unreal Engine 5 می تواند صنعت بازیسازی را وارد فاز جدیدی از جلوه های بصری کند. نمایش جدید این انجین قدرتمند همه را شوکه کرده و هنوز نمی توانیم این مساله را تایید کنیم که این نمایش واقعی است یا که خیر؟ نظر شما چیست؟

موج پنجم در راه است

معمولا شرکت های بازیسازی ترجیح می دهند در مسیر توسعه عنوان های خود از انجین های استفاده کنند، اما هستند شرکت هایی که فقط به فکر بازیسازی نیستند و ابزارهای مناسب را فراهم می کنند. شرکت اپیک سالهاست که در همین مسیر قدم برمی دارد و با تولید آنریل انجین محبوبیت خودش را نزد بازیسازان و گیمرها بیشتر کرده است.

بعد از اینکه بازی Matrix به نمایش در آمد همه محو تماشای جلوه های بصری این عنوان شدند و به قطع نمی دانستند که تصاویری که می بینند یک دموی از پیش رندر شده است یا اینکه Real Time است. اما بلافاصله اعلام شد که همه چیز کاملا همزمان پخش شده و در دل گیم پلی اتفاق می افتد.

از زمانیکه آنریل انجین 5 بصورت عمومی ولی در بازه زمانی محدود در دسترس کاربران قرار گرفته است شاهد هنرنمایی های زیادی از توسعه دهندگان کوچک و حتی آرتیست های مختلف بودیم. بعد از شگفتی فراوان بازی ماتریکس خیلی از هنرمندها در انتظار این فرصت ناب بودند تا بتوانند از این ابزار به شکلی خوب بهره ببرند. همین حالا می توانید Spiderman With Unreal Engine 5 را در گوگل سرچ کنید و می بینید که هنرمندی خوش ذوق به چه نتایج باشکوهی دست پیدا کرده و مرد عنکبوتی و شهر نیویورک را به زیبایی هر چه تمام تر بازسازی کرده است.

این تاز شروع کار است چون چندی پیش هم شاهد نسخه آنریل انجین 5 بازی The Last Of Us هستیم، بازسازی در این بازی بسیار زیبا کار شده است و می توانید همه چیز را به شکلی شگفت انگیز تجربه کنید. دانلود این نسخه دمو بصورت رایگان است.

متروی تاریک زیباتر از همیشه

یک هنرمند محیط زیست به نام لورنزو دراگو دست به ساخت نسخه ای دمو از آنریل انجین 5 زده که مترویی معروف در ژاپن را به نمایش می گذارد. دراگو هفته گذشته ویدیویی از این نسخه نمایشی را آپلود کرد و باعث شد که حسابی رسانه ای شود.او در این ویدیو در یوتیوب توضیح می دهد که این محیط بر اساس یک ایستگاه قطار واقعی در تویاما ساخته شده است که در نگاه های اول کاملا واقعی به نظر می رسد.

این تصاویر به قدری واقعی هستند که تمام جزییات در آن بکار رفته است، حتی می توانید به فرورفتگی و حتی خط و خش های روی بتن را مشاهده کنید. انعکاس ها بر روی سطوح فلزی و غیره بسیار طبیعی کار شده است و با واقعیت فرقی ندارند. دراگو توضیح داده است که ساخت این محیط حدود یک ماه طول کشیده، تقریبا از زمان جمع آوری تصاویر تا ساخت این نسخه دمو.

او می‌گوید: «مقایسه شدن کار من با فتوگرامتری یک تعریف عالی است، اما نه، من فقط سعی کردم منابع را تا حد امکان در Substance Painter تکرار کنم. فکر می‌کنم در مقایسه با پروژه ‌های قدیمی ‌ترم بالاخره توانستم کار متریال و بافتم را ارتقا دهم. این تقریباً یک آزمایش بود، بنابراین خوشحالم که توانستم به این سطح از واقع‌گرایی برسم. دراگو می‌گوید دیدن منفجر شدن این ویدئو در توییتر ژاپنی و دیگر پلتفرم‌ها برایم بسیار شگفت ‌انگیز بود. او می‌گوید: «بسیاری از مردم در رسانه‌های اجتماعی ژاپنی از انتخاب من برای این ایستگاه شگفت ‌زده شدند.

دراگو در میان صحبت هایش به نکته ای جالب اشاره می کند که برای تجربه کنندگان بعدی این کار می تواند بسیار مفید باشد. من فکر می کنم که یکی از علت های طبیعی بودن این ویدیو اینست که همه چیز بصورت کاملا متعادل و در مقیاس درست کار شده است، اما بازیسازها معمولا برای رسیدن مطلوب خود گاهی از واقعیت دور می شوند و نسبت ها را تغییر می دهند و البته که این کار به هیچ عنوان اشتباه نیست و خوبی های خود را هم دارد.

در جدیدترین عنوانی که با Unreal Engine 5 ساخته می شود می توانیم به بازی های Hell Blade و The Witcher 4 اشاره کنیم که می تواند برای طرفداران خبر بسیار خوبی باشد. شرکت CD Projekt RED قصد دارد دنیای شگفت انگیز گرالت آف ریویا را در این انجین باشکوه بازسازی کند. آیا شما هم از طرفداران این فرانچایز هستید؟

نگاهی کوتاه به ریشه های آنریل

موتور بازیسازی آنریل انجین ابزاری برای ساخت بازی های سه بعدی است که برای اولین بار در سال 1998 توسط شرکت اپیک گیمز عرضه شد. این انجین بطوری طراحی شده بود که فقط امکان ساخت بازی های اول شخص را فراهم می کرد اما بعدها که مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفت با آپدیت های زیادی همراه شد. از بدو ورود این انجین به صنعت بازی کار برای بازیسازان بسیار راحت تر و البته جذاب تر شد.

نسخه دوم کار خود را در سال 2004 و بازی Unreal Tournament آغاز کرد و حتی بازی Halo هم از این انجین استفاده کرد. البته استفاده Bungie از این انجین آنچنان مناسب نبود و بازی های بهتری هم در این زمینه وجود داشتند، مانند بازی Killing Floor.

نسخه سوم را شاید بتوانیم جنجالی ترین و محبوب ترین تا به الان نام ببریم. این سنخه در نسل هفتم ارائه شد و خیلی از توسعه دهنده ها به سراغ آن رفتند و با آن بازی های باکیفیتی را تولید کردند که هنوز هم می توانیم از تجربه بصری آها لذت ببریم. سری بازی Gears Of War یکی از موفق ترین ها در این زمینه بودند، بازی های دیگری مانند Dark Sector، Quantom Teory، Enslaved،  از بازی هایی بودند که از آنریل انجین 3 استفاده کردند.

اما نسخه چهارم که برای نسل هشتم عرضه شد با اقبال خوبی روبرو نشد، یکی از علت های آن هم الگوریتم بسیار پیچیده در ساختار کاری آن بود که باعث فراری شدن خیلی از توسعه دهندگان شد. دلیل دیگر هم پیشرفت شگرف سونی در نسل هشتم با کنسول Playstation 4 بود که از انجین های اختصاصی استفاده می کرد و در طرف مقابل هم مایکروسافت نتوانست عنوان های انخحصاری خوبی را با انجین توسعه دهد. شاید بهترین نمونه با نسخه چهارم بازی Gears Of War 4 بود که آن هم آش دهن سوزی نبود و اعتبار گذشته را نداشت.

به نظر شما نسخه پنجم در نسل جدید چه نوع عملکردی خواهد داشت؟ آیا شرکت Epic می تواند عنوان های درخور شانی را مانند نسل هفتم روانه بازار کند؟

پست های مرتبط

برندگان چهل و دومین دوره جوایز گلدن جوی‌استیک اعلام شد : Black Myth: Wukong بهترین بازی سال شد !

بازی Cyberpunk 2077 به این زودی‌ها پچ PS5 Pro را دریافت نخواهد کرد !

چگونه با یوسی پابجی بهترین اسکین‌ها را خریداری کنیم