نوستالژی: بازی Scarface: The World Is yours می توانست یک رقیب برای GTA باشد

خیلی از بازی ساخته شدند که قصد رقابت با عنوان محبوب راک استار یعنی GTA را داشتند اما در نهایت محکوم به شکست یا گوشه نشینی شدند. بازی Scarface: The World Is yours یکی از عنوان هایی بود که هسته دورنی آن بسیار شگفت انگیز بود، اما راهی سخت را انتخاب کرد.

به دوست کوچولوم سلام کن

وقتی که در سال 1983 یکی از افسارگسیخته ترین فیلم های آن دوره ساخته شد و آل پاچینو را در نقش تونی مونتانی قرار داد به یکباره حرکتی جدید در شخصیت پردازی صورت گرفت. تونی مونتانا یک فرد کوبایی بود که حالا قصد داشت که زندگی جدیدی را در آمریکا آغاز کند. مسیری که تونی برای خودش در نظر گرفته بود پر از خطر و البته پول زیادی بود ولی خوب باید تاوان آن را هم می پرداخت. تونی بعد از اینکه وارد باندهای قاچاق بزرگ می شود به ثروت زیادی دست پیدا می کند و برای خودش عمارتی عظیم با آدمکش های مختلف را استخدام می کند. رقیب تونی، سوزا که او هم یک قاچاقچی بزرگ و البته بی رحم بود قصد نابودی تونی را دارد که این کار را در سکانس پایانی فیلم انجام می دهد. اگر که خاطرتان باشد آدمکش ها به داخل خانه تونی مونتانا می آیند و او را به گلوله می بندند.

اینجا دقیقا نقطه آغاز بازی Scarface: The World Is yours است، شما نخواهید مرد و حتی به دنبال انتقام هم خواهید رفت! بله کل سناریو فیلم را شرکت Radical ENT تغییر داد و سعی کرد که از پتانسیل های دنیای صورت زخمی برای رقابت با جی تی ای استفاده کند، اما آیا در این مسیر موفق بود یا خیر؟

تونی به میامی برمیگردد

سکانس افتتاحیه بسیار جذاب برای طرفداران فیلم صورت زخمی است، اینکه تونی می تواند از پس همه آدمکشان بی بیاید بسیار هیجان انگیز است. در این لحظات که مسلسل خود به خلافکاران شلیک می کنید واقعا حس همذات پنداری خوبی برقرار می شود. سازنده هم با علم به این مساله گلوله های شما را بی نهایت تعیین کرده و میگذارد که حسابی انتقام خودتان را از سکانس نهایی فیلم بگیرید.

گیم پلی

وقتی که از عمارت تونی فرار کردید در واقع همه دارایی های خود را از دست داده اید و باید دوباره همه چیز را از اول بدست بیاورید که البته این کار کمی سخت است، و البته سخت تر از آنچه که تصور کنید.

اجازه بدهید که اول از مشکل اساسی بازی شروع کنم چون همه چیز را واقعا تحت الشعاع خودش قرار داده. خیلی از گیمرها با دیدن تریلرها تصور می کردند که در یک میامی بسیار زیبا می توانند به راحتی هر کاری که دلشان بخواهد انجام دهند، چون صورت زخمی آمده بود که با GTA رقابت کند اما نتیجه کاملا برعکس بود و شما عملا آزادی عمل خاصی جز راه رفتن و رانندگی قانونمند به اطراف ندارید. شما در بازی صورت زخمی می توانید در خیابان ها راه بروید، ماشین سواری کنید و حتی شلیک کنید اما اگر که پلیس شما را ببیند باید انقدر تلاش کنید تا از دستش فرار کنید یا اینکه خودتان را تسلیم کنید که در این صورت همه پول ها و اسلحه هایی که دارید کاملا صفر می شود. بازی صورت زخمی بسیار سرسختانه به مخاطب خود می گوید، یا آن کاری که من می گویم درست انجام می دهی یا اینکه به بدترین شکل تو را مجازات می کنم! ( استاد میازاکی انقدر بی رحم نیست )

مشکل جمع آوری پول در این بازی شما را کلافه خواهد کرد، زمانیکه یک ماموریت سخت و طاقت فرسا را به انجام رساندید و با پول زیادی که دریافت کردید باید خود را به نزدیکترین بانک برسانید و پول های خود را در آنجا ذخیره کنید. فقط می توانید در بانک پول داشته باشید، اما زمانیکه وارد بانک نمی شوید باید پول خود را تحویل دهید که باز هم به همین سادگی نیست و باید با یک کارمند بی مغز حسابی چک و چانه بزنید و شاید هم از پول شما کسر شود! اینجاست که با خود می گویید چرا چنین سیستم بی مصرفی در بازی کار گذاشته شده است.

اما رفتن به خیابان های میامی و گشت و گذار در آنها آنقدر لذت بخش است که هیچ موقع شما را سیر نمی کند، همه جا به زیبایی و با طراوت کار شده و از دیدن مردم در زیر نور آفتاب لذت می برید. توین انیمیشن های بسیار خوبی دارد و حس داشتن قدرت را کاملا حس می کنید چون حالا تونی مونتانا بی کله در دستان شما قرار گرفته است. ماشین سواری ها به لطف فیزیک خوب و همچنین ماشین های زیبا واقعا لذت بخش است، مخصوصا ماشین اصلی تونی مونتانا. خوشبختانه در بازی ماموریت های ماشین سواری زیادی هم قرار داده شده و حتی در این می توانید به اطراف شلیک هم بکنید.

سلاح های بازی Scarface: The World Is yours هم یکی پس از دیگری جذاب هستند و هر کدام حس مبارزه را بخوبی منتقل می کنند. صدای عالی اسلحه ها و البته یک قابلیت فوق العاده در صورت زخمی قرار گرفته که بصورت یک دایره در پایین صفحه است و با کشتن خلافکاران و کارهای دیگر پر می شود. وقتی که قدرت شما فعال شد با زدن دکمه Space بازی به حالت اول شخص می رود و تونی مونتانا دیوانه وار به اطراف شلیک می کند و به همه بد و بیراه می گوید، این لحظات واقعا عالی هستند و حسابی آدرنالین را در شما به جریان می اندازد.

هدف گیری بازی به دو صورت انجام می گیرد، اول اینکه مانند بازی های دیگر سوم شخص می توانید تیراندازی کنید و دوم حالت قفل شونده است که دشمنان را شناسایی می کند و آنها را نابود می کند. بسیستم تیراندازی خیلی نزدیک به بازی Max Payne کار شده و حس خوبی را به شما می دهد و فقط جای تصویر آهسته خالی می ماند!

داستان

بازی Scarface: The World Is yours برعکس فیلم اصلا داستان جالب و خوبی ندارد و کاملا مشخص است که همه چیز حول محور انتقام تونی مونتانا از سوزا می گردد. شما باید یاران جدیدی را پیدا کنید و آنها را با پولی که بذست میاورید استخدام کنید. شما می توانید دوباره خانه، مکان های تفریحی، اقامتگاه های مختلف، ماشین های مختلف را خریداری کنید. بازی صورت زخمی در این قسمت از بازی بسیار جالب عمل کرده چون شما می توانید تمام عمارت هایی را که خریداری می کنید به صورت دستی شخصی سازی کنید و باب میل خودتان باشد.

درست است که توسعه دهنده داستان را تغییری عجیب داده است ولی همین باعث می شود که صورت زخمی خود را از زیر سایه صرفا تقیلید بیرون بیاورد. جسارتی قابل ستایش که البته تا حدودی جواب داد و لی ارزش خودش را دارد. بازی هایی مانند The Godfather صرفا یک تقلید بی چون و جرا بودند و هیچ جای خلاقیتی در آنها مشاهده نمی کردید.

فیلم صورت زخمی در سینما دقیقا همان کاری را کرد که بازی GTA در صنعت بازیسازی انجام داد. این فیلم آنقدر محترم و قابل ستایش بود که راک استار در بازی GTA: Vice City یکی از ماموریت ها را کاملا مشابه فیلم صورت زخمی درست کرد و حتی یک اره برقی به دست مخاطب می داد. همه اینها ارزش معنوی صورت زخمی را نشان می دهد که چقدر خودش غنی و قابل ستایش بود امغا توسعه دهنده نتوانست بطور هوظمندانه از آنها استفاده کند و از مکانیک های مفید به خوبی بهره ببرد.

داستان بازی Scarface: The World Is yours را  David Mc Kenna به تحریر در آورده که بر روی فیلم هایی مانند American History و SWAT کار کرده و تقریبا توانسته حال و هوای فیلم را درک کند و آن را به بازی انتقال بدهد.

گرافیک

بازی Scarface: The World Is yours در بخش گرافیک فراز و نشیب زیاد دارد چون هیچ یکدست نیست. مدل های شخصیت ها در زمان خودش بسیار خوش ساخت و پر جزییات بود ولی محیط اصلا بالانس نیست. افکت های انفجار و آتش واقعا ضعیف و سطح پایین است و حس جالبی را القا نمی کند. در عوض طراحی خودروها واقعا تحسین برانگیز است و گاهی فقط محو تماشای آنها می شوید. در مجموع گرافیک صورت زخمی چیزی بیشتر از عنوان راک استار ندارد و تقربا هر دو در یک سطح هستند. البته افت فزیم گاهی اوقات شما را کلافه می کند و کنترل نبرد را از دست می دهید. طراحی محیط هم جالب ولی کم تنوع است و با توجه به حال و هوای فیلم خیلی جای کار داشت.

موسیقی و صداگذاری

از لحظه اول تجربه بازی صورت زخمی قطعا دوبله تونی مونتانا و آل پاچینو را تحسین خواهید کرد، ما باید بگویم که آل پاچینو دوبله تونی را انجام نداده است! تعجب کردید، بله تیم توسعه دهنده پس از بررسی های مختلف این تشخیص را داد که صدای آل پاچینو دیگر پیر شده و نمی تواند شادابی تونی را منتقل کند و به همین منظور از شخصی به نام آندره سولیوزو استفاده شد که البته در عنوان هایی در عنوان هایی مانند Titan Quest و Need For Speed: Most Wanted کار دوبله را انجام داده بود.

جالب است که آل پاچینو کار سولیوزو را زیر نظر داشت تا همه چیز بخوبی انجام شود و در نهایت هم شاهد یک کار بسیار عالی بودیم که همه را شگفت زده کرد. موسیقی بازی هم مانند فیلم است و همه چیز زیبا و گوش واز کار شده و حس فیلم را کاملا القا می کند. بازی پر از ترک های دهه 80 و 90 است که گاهی اوقات با GTA: San Andreas مشترک هستند.

در پایان باید بگویم که بازی صورت زخمی عنوان واقعا سرگرم کننده ای است اما ای کاش اسمش Sacrface نبود، چون اصلا نتواسنت از اعتبار فیلم برای موفقیتش استفاده کند.

پست های مرتبط

طبق یک پژوهش جدید 53% از گیمرها بازی‌های تک‌نفره را ترجیح می‌دهند

تحلیلی بر مشخصات RTX 5090 و RTX 5080 انویدیا پیش از معرفی رسمی

پردازنده Core Ultra 7 265K در چند هسته ای سریعتر از 14900K و 14700K