نگاهی به آخرین کارت EVGA یا RTX 4090 FTW3 که هرگز تولید نشد

شرکت نام آشنای EVGA که یکی از برترین شرکای تجاری انویدیا بود، با وجود مشکلاتی که با تیم سبز داشت، تولید کارت گرافیک را برای همیشه متوقف کرد. با اینکه دیگر شاهد کارت گرافیک های RTX 40 با برند EVGA نیستیم اما این شرکت اعلام کرد قبل از متوقف کردن خط تولید کارت ها، بروی طرح های اولیه RTX 4090 کار می کرده. امروز نگاهی داریم به یکی از نمونه های پیش تولید RTX 4090 FTW3 و شاید آخرین کارت گرافیک EVGA.

شرکت EVGA پس از رها کردن بازار کارت گرافیک ها، اکنون هیچ کارتی از سری RTX 40 انویدیا را عرضه نکرده و همکاری هم با AMD و اینتل برای تولید کارت گرفیک ندارد. با این وجود JayzTwoCents خوش شانس بوده که کارت RTX 4090 FTW3 به دستش رسید. همچنان تاکید می کنیم که RTX 4090 FTW3 یک نمونه پیش تولید یا نمونه اولیه است و محصول نهایی در صورت تولید باید با کمی تفاوت بروی خط تولید قرار می گرفت.


خبر شوکه کننده : شرکت EVGA دیگر کارت گرافیک تولید نمی کند


در مقایسه ابعاد، کارت RTX 4090 FTW3 بزرگتر از RTX 3090 Ti FTW است اما همچنان دارای خنک کننده سه فن با طراحی فن وسط پایین تر است. البته در مقایسه با کارت ASUS ROG STRIX RTX 4090، ابعاد کوچک تری دارد. زبان طراحی همان ساختار آشنای EVGA را تداعی می کند که در صورت ورود به بازار، به سرعت می توانست کاربران مشتاق این برند را جذب کند. در بخش های مختلف، بجای نوشته RTX 4090، در این نمونه از نوشته Next Gen Graphics استفاده شده تا نشان دهد این کارت هم یک نمونه اولیه است و هم مربوط به آخرین نسل از کارت های انویدیا. در صورت تولید این نمونه، نوشته های گفته شده با RTX 4090 جایگزین می شد. EVGA بخش نورپردازی RGB را در کارت های FTW به حاشیه برده که این نمونه RTX 4090 هم از این قاعده مستثنی نیست.

در بخش پشت RTX 4090 FTW3 همچون کارت های اخیر این شرکت، شاهد بک پلیتی با طرح اگزوز لانه زنبوری هستیم که زیبایی بصری را در کنار استقامت کارت ارائه می کند. با دقت در پشت تراشه گرافیکی هم می توان به وضوح چینش دو SP-CAP و چهار بلوک MLCC را مشاهده کرد که قطعاً در عملکرد عالی این کارت تاثیر گذار است.

شاید یکی از مهمترین و جذاب ترین بخش های طراحی RTX 4090 FTW3، مربوط به کانکتور 16 پین قرارگرفته در پشت کارت باشد که متاسفانه تا کنون هیچ یک از سفارشی سازها، از این طرح پیروی نکردند. وجود کانکتور 16 پین در پشت کارت، مدیریت بهتر و در نهایت ریسک ذوب شدن کابل و کانکتور را می توانست کم کند.

با اینکه با یک نمونه اولیه طرف هستیم، اما EVGA از تراشه واقعی AD102 مبتنی بر RTX 4090 استفاده کرده که با همگام سازی نرم افزار اختصاصی این شرکت، با یک کارت گرافیک کاملاً کارآمد روبرو هستیم. نرم افزار اختصاصی EVGA Precision X1، تمام سنسورهای استفاده شده بروی کارت را شناسایی کرده و حتی قابلیت اورکلاک و تغییرات مهم تر را در دسترس قرار می دهد.

در نهایت ساختار حرفه ای این کارت با مدار قدرت احتمالی 24+4 فاز، باعث شد تا JayzTwoCents به آسانی تراشه گرافیکی را به بیش از 3.0 گیگاهرتز اورکلاک کند و فرکانس حافظه را هم به بیش از 1900 مگاهرتز برساند. یک سوئیچ بایوس دوگانه هم با نورپردازی بروی این نمونه قرار گرفته تا تکمیل کننده جذابیت های آن باشد.

با مشاهده این کارت می توان گفت که در صورت تولید سری RTX 40 از سوی EVGA، با محصولاتی پرچمدار، با کیفیت و کارآمد طرف بودیم که متاسفانه چنین نشد و باید برای هیمشه با کارت های EVGA خداحافظی کرد.

Source: Youtube JayzTwoCents

پست های مرتبط

Dell از دو مدل لپ‌تاپ جدید مبتنی بر تراشه Snapdragon X Plus با نام‌های Inspiron 14 5541 و Latitude 5455 رونمایی کرد

دلایلی که آیفون 16 پرو احتمالاً با فضای ذخیره‌سازی 2 ترابایتی عرضه شود

شرکت ایسر مانیتورهای گیمینگ با نرخ تازه‌سازی تا 600 هرتز را معرفی کرد