هر آنچه باید از آیپد پرو 11 و آیپد پرو 12.9 اینچ بدانید

اپل بالاخره در کنار مک بوک ایر و مک مینی جدید، تبلت های خود را با ظاهری متفاوت معرفی کرد. آیپد پروهای جدید در دو نسخه 11 و 12.9 روانه بازار می شوند. ظاهر آیپد های جدید کاملا دگرگون شده و اپل سعی کرده همراه با طراحی اسمارت فون های جدیدش، تبلت ها را هم با زبان طراحی مشترکی تولید کند.

اپل مک بوک ایر جدیدش را با نمایشگر رتینا معرفی کرد

اپل مک مینی جدید را با پردازنده نسل 8 اینتل معرفی کرد

ابعاد و ساختار

آیپد پرو 11 اینچ از بدنه ای با ابعاد 5.9×178.5×247.6 میلی متر بهره برده است که به لطف طراحی جدید و حاشیه های کم دور نمایشگر، کوچکتر از آیپد 10.5 اینچ است. آیپد پرو 12.9 اینچ هم از ابعاد 5.9×214.9×280.6 میلی متر برخوردار است که مانند برادر کوچکتر خود از هم رده های نسل قبل، کوچک تر است. آنطور که مشخص است اپل برای باریک تر کردن تبلت های جدیدش تمام تلاش خود را کرده و بسیار هم در این کار موفق ظاهر شده است. هر دو مدل آیپد پرو 11 اینچ و 12.9 اینچ با ضخامت 5.9 میلی متر طراحی و تولید شده اند. با این وجود تبلت های جدید اپل نسبت به نسل گذشته خود 25 درصد حجم کمتری را اشغال می کنند و 15 درصد هم باریک تر شده اند که باید به اپل برای چنین طراحی تبریک گفت.

طراحی فریم دور دستگاه در این دو مدل دستخوش تغییر شده و با ساختاری جدید حس بهتری را در دست القا می کند. اگر یادتان باشد در نسل های گذشته با فریمی منحنی و گرد روبرو بودیم اما در مدل های جدید، فریم کاملاً تخت شده و تنها گوشه های تبلت کمی گرد در نظر گرفته شده است تا از آسیب رساندن به فریم و بدنه جلوگیری شود.

وزن آیپد پرو 11 اینچ و 12.9 اینچ به لطف بدنه باریک تر، بسیار مناسب است و نسبت به ابعاد نمایشگر هر دو مدل، می توان کلمه عالی را به آن ها نسبت داد. آیپد پرو 11 اینچ در مدل وای فای تنها 468 گرم وزن دارد و در مدل سیم کارت خور هم در کمال تعجب با همین وزن 468 گرم روبرو هستیم!. آیپد پرو 12.9 اینچ با وزن 631 گرم برای مدل وای فای و 633 گرم برای مدل سیم کارت خور، حتی از تبلت های رقیب که نمایشگری کوچکتر از آن دارند هم سبک تر است.

اما مهمترین تغییرات ظاهری این مدل ها را باید حاشیه کم دور نمایشگر، نمایشگری با گوشه های گرد، حذف کلید هوم و البته جایگزینی پورت محبوب اپل به Type-C دانست. با حذف کلید هوم اپل توانست درصد بیشتری از بدنه را به نمایشگر اختصاص دهد که همین مورد در باریک تر شدن و زیبایی بیشتر دستگاه نقش بسازایی را داشته است.

جایگزین پورت لایتنینگ با USB Type-C از دیگر اتفاقاتی بود که می شد از شایعات هفته های گذشته آن را پیشبینی کرد. اکنون این پورت می تواند در کنار شارژ تبلت جدید، دستگاه های دیگر را هم شارژ کند و نمایشگرهایی با رزرولوشن 5K را هم پشتیبانی کند.

صفحه نمایش

نمایشگر هر دو تبلت با نام Liquid Retina شناخته می شود (اسم های اختصاصی اپل است دیگر) که از نظر ساختار همانی است که در آیفون XR با آن مواجه بودیم. نمایشگر آیپد پرو 11 و 12.9 اینچ از نوع IPS-LCD هستند که البته نسبت به نمونه های OLED خیلی به چشم نمی آیند اما اپل همیشه نمایشگرهایی را سفارش می دهد (نمایشگرها ساخت ال جی هستند) که بیشترین بازدهی را در رنگ و روشنایی داشته باشد.

نمایشگر آیپد پرو 11 اینچ دارای رزولوشن 1668×2388 پیکسل است، این در حالی است که مدل بزرگتر یعنی آیپد پرو 12.9 اینچ با رزولوشن 2048×2732 پیکسل می خواهد ابعاد بزرگتر نمایشگر را با رزولوشن بیشتر جبران کند. هر دو نمایشگر دارای تراکم پیکسل 264 پیکسل در هر اینچ هستند و با حداکثر روشنایی 600 نیت، می توانند عملکرد فوق العاده ای را در محیط های مختلف، حتی محیط های روشن داشته باشند.

با این که توانایی نمایشگر هر دو مدل در تولید رنگ ها خصوصاً در استانداردهای sRGB و NTSC مشخص نیست اما با قاطعیت می توان گفت که تبلت های اپل هیچ رقیبی در این خصوص ندارند.

مشخصات سخت افزاری

تراشه قبلی اپل با نام A10X با ریز معماری Fusion بود که همگان فکر می کردند تراشه بعدی باید با نام A11X ساخته شود. اما در کمال تعجب اپل تراشه بعدی خود را A12X نام گذاری کرد که از ریز معماری 7 نانومتری Bionic برخوردار است. این تراشه از 4 هسته قدرتمند و 4 هسته با بهره وری کم (برای مصرف بهینه انرژی) استفاده کرده که برای اولین بار است که بروی یک تبلت، چنین پردازنده ای (7 نانومتری) گرفته است.

این پردازنده در بخش تک هسته تا 35 درصد و در بخش چندهسته ای تا 90 درصد بهبود کارایی داشته که البته در عمل این بهبود ها کاملاً مشخص است اما نه به میزان 90 درصد!. قدرت پردازش تبلت های جدید اپل حتی از بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار هم بیشتر است که به گفته اپل این پردازنده از 92 درصد لپ تاپ های عرضه شده در طی 12 ماه گذشته بیشتر است.

پردازنده گرافیکی 7 هسته ای هم نسبت به نسل قبل 50 درصد سریع تر شده به طورری که می توان یک تصویر 15.000×15.000 پیکسل بدون هیچ تاخیری پردازش شود. به نوعی می توان آیپدهای جدید را رقیبی برای کنسول ها دانست. پردازنده گرافیکی جدید می تواند تا 5 تریلیون عملیات را در هر ثانیه مدیریت کند.

در بخش ذخیره سازی، محصولات جدید اپل در چهار مدل مختلف قابل سفارش هستند. مدل های 64 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و البته 1 ترابایت از گزینه های جدید انتخابی خریداران هستند.

دوربین

اپل برای iPad Pro جدید یک دوبین اصلی 12 مگاپیکسل را در نظر گرفته است. این دوربین دارای گشودگی دیافراگم f/1.8 است که برای ثبت عکس در محیط های نسبتاً کم نور مناسب است. اپل لنز این دوربین را از 5 لایه ساخته و بروی آن از پوشش کریستالی استفاده کرده تا از آسیب های احتمالی بدور باشد. از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به زوم دیجیتال 5 برابر، فلاش چهارگانه LED، فوکوس خودکار، عکس برداری پاناروما با رزولوشن 63 مگاپیکسل و قابلیت HDR خودکار اشاره کرد.

فیلم برداری در تبلت های جدید با حداکثر رزولوشن 2160 پیکسل یا 4K با نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه انجام می شود. در فیلم برداری اسلوموشن کاربر می تواند با انتخاب رزولوشن 1080 پیکسل، نرخ 120 فریم در ثانیه و در رزولوشن 720 پیکسل، نرخ 240 فریم در ثانیه را در اختیار داشته باشد.

دوربین سلفی هم از نوع 7 مگاپیکسل است که با گشودگی دیافراگم f/2.2 و قابلیت های Portrait mode، Portrait Lighting و انیموجی و میموجی، می تواند در کمبود تاچ آیدی به Face ID متکی شود. فیلم برداری این دوربین با رزولوشن 1080 پیکسل و نرخ 30 و 60 فریم در ثانیه امکان پذیر است.

صدا

چیپ ست صدای بهبود یافته در کنار استفاده از چهار اسپیکر متشکل از تویتر و ووفر، تجربه جدیدی از شنیدن اصوات را به کاربر می دهد. تبلت های اپل همیشه بهترین صدای خروجی بین رقبا را داشته اند اما این بار این صدای خروجی با وضوح بیشتر و قدرت بیشتر ارائه می شود.

قلم

به همراه آیپد پروهای جدید، نسل دوم اپل پنسل نیز معرفی شد که با ساختاری جدید و البته ویژگی های مختلف روبرو است. این بار این قلم به صورت خودکار با تبلت Pair می شود و با وجود 102 قطعه مغناطیسی در سراسر بدنه آیپد پرو، دیگر برای شارژ شدن و اتصال به دردسر نمی افتید. قلم جدید برای شارژ شدن کافیست تا به بدنه تبلت بچسبد تا به صورت بیسیم شارژ شود. ویژگی هایی مانند دوبار ضربه زدن به نمایشگر برای روشن شدن صفحه و ضربه بروی بدنه قلم برای حالت های مختلف از دیگر موارد قابل ذکر است.

صفحه کلید جدید

صفحه کلید جدید آیپد پرو با نام Smart Keyboard Foli‌o شناخته می شود که این بار با ظاهری جذاب و راحتی بیشتر در دسترس کاربران قرار گرفته است. کاربر می تواند این صفحه کلید را به صورت مغناطیسی به تبلت متصل کند و حالت های مختلفی را برای قرارگیری تبلت بروی آن انتخاب کند. کاربر با صفحه کلید هوشمند Folio که دارای عمق مناسب و ابعاد خوب کلیدها است، راحت تر از نمونه های قبلی کار تایپ کردن را انجام می دهد. همچون لپ تاپ در صورت متصل بودن این صفحه کلید، با باز کردن تبلت صفحه نمایش روشن می شود و با بستن آن تبلت خاموش می شود. در مجموع ساختار بهتر و البته سبک تر این صفحه کلید، کار کردن با تبلت های جدید اپل را به کاری لذت بخش تبدیل کرده است.

پست های مرتبط

فروش بسیار بد پردازنده‌های Ryzen 9000 با وجود مشکلات اینتل

آموزش آپدیت جدیدترین بایوس مادربردهای گیگابایت تست عملکرد پردازنده

عملکرد چندهسته‌ای تراشه A18 Pro نزدیک به تراشه دسکتاپی M1 است !