همکاری ناموفق سونی با نینتندو و تاریخچه کنسول پلی استیشن

صنعت بازی تابحال با شرکت های زیادی راه خود را ادامه داده است که هر کدام با ارائه کنسول خود سعی کردند پیشرفتی را نشان دهند و مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب نمایند. شرکت Sony با ارائه محصولی به نام Playstation توانست وارد فرایند جدیدی شود و نام خود را بالاتر از قبل ببرد. پلی استیشن یک پلتفرم بازی بسیار ساختارشکن بود که کل صنعت بازی را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر ما در نسل نهم هستیم ولی سهم سونی از نسل پنجم به بعد بوده است و تقریبا 20 کنسول را تابحال به بازار ارائه کرده است.

ممکن است از دیدن همه کنسول‌های پلی استیشن و کنسول‌های دستی تعجب کنید، وقتی ببینید تعداد آنها واقعاً چقدر زیاد است، در ادامه با ما همراه باشید.

پلی استیشن  (1994)

پلی استیشن اولین کنسول بازی خانگی سونی بود که پیش از این به خاطر فناوری های الکترونیکی در ژانرهای دیگر شهرت داشت. این کنسول زیبا و خاطره انگیز سعی کرد که مفهوم بازی را در دنیای سه بعدی برای مخاطب خود تفهیم کند و این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد. اما شاید کمتر کسی این مساله را بداند که تولید پلی استیشن 1 حاصل یک همکاری ناموفق با نینتندو بود.

سونی پیش از تولید کنسول پلی استیشن در زمینه های دیگری فعالیت داشت و بازار بزرگی را به خودش اختصاص داده بود. سونی با آنالیز صنعت بازی، سعی کرد که خود را به شکلی جدید وارد این حیطه کند. سونی امیدوار بود که یک پلتفرم CD-Rom برای سیستم سوپر نینتندو مشابه سی دی سگا ایجاد کند و نام اصلی پلی استیشن “SNES-CD” بود. اما زمانی که این قرارداد به نتیجه نرسید، سونی تصمیم گرفت بصورت مجزا خود را وارد صنعت کنسول های بازی های ویدئویی کند و خدا را شکر که این کار را کردند!

پلی استیشن کلاسیک از یک پردازنده 64 بیتی بهره می برد که در واقع یک پله بالاتر از رقبای آم زمان محسوب می شد، در کنار آن با مجموعه ای بزرگ از عنوان های فوق العاده مواجه شدیم. پلی استیشن یک، موفقیتی بزرگ برای سونی بود.

اگر به فروش محبوب ترین کنسول های بازی نسل پنجم نگاه کنیم: سگا ساترن 9.25 میلیون، نینتندو 64 33 میلیون و پلی استیشن 102.5 میلیون واحد فروخت!

این پیروزی واضح و مشخص باعث شد که صنعت بازی میزبان یکی از بهترینها شود.

PS One (2000)

PS One  نسخه کوچکتر و سبکتر پلی استیشن اصلی بود که در سال 2000 منتشر شد. این کنسول از لحاظ ظاهری کاملا متفاوت و منحنی کار شده بود. PS One در ژوئن سال 2000 منتشر شد، که آن را تبدیل به یک دستگاه محبوب کرد در حالیکه بازار غرب در انتظار انتشار کنسول PS2 بود. پی اس وان همان بازی‌ها را در یک کنسول بازی کوچک که به راحتی می‌توان آن را در کوله ‌پشتی‌تان جای داد ارائه می داد.

خوب همه ما با کنسول های اسلیم آشنایی داریم و م داینم که آنها حجم کمتری را اشغال می کنند و PS One در حقیقت اولین مدل کنسول اسلیم بود.

SONY DSC

پلی استیشن 2  (2000)

پلی استیشن 2 برای اولین بار در مارس 2000 در ژاپن عرضه شد. بعداً در ماه اکتبر به ایالات متحده و در نوامبر به اروپا آمد. PS2 بخشی از دوره کنسول های نسل ششم بود و رقیب آن Sega Dreamcast، Nintendo GameCube و Microsoft Xbox بود.

در حالی که شرکت های مختلف رقبای قدرتمندی را ارائه می ‌کردند، Playstation 2 کاملاً بر بازار تسلط داشت. تا به امروز، هنوز هم با فروش بیش از 155 میلیون واحد در سراسر جهان، شماره یک کنسول بازی فروش تمام دوران است. کنسول پلی استیشن 2 با داشتن بیش از 10000 بازی مختلف و متنوع، صاحب یک کتابخانه بسیار قدرتمند است که محبوبیت آن را بیش از حد کرده است.

فقط کافی است که نگاه کوتاهی به لیست بازی های پلی استیشن 2 بیاندازید تا با عنوان هایی مانند Shadow of the Colossus، Final Fantasy X، God of War، Dark Cloud و Devil May Cry مواجه شوید.

پلی استیشن 2 از زمان عرضه کنسول اصلی در سال 1994 در حال توسعه بود و برخی از نقاط مهم فروش PS2 پخش دی وی دی داخلی و اتصال به اینترنت بود. بسیاری از مردم Playstation 2 را صرفاً بر اساس این دو چیز انتخاب می کردند، حتی اگر هرگز قصد نداشتند روی آن بازی کنند.

پلی‌استیشن 2 یکی از هیجان‌انگیزترین کنسول‌های عرضه‌شده در تمام دوران‌ها بود و سال‌ها بعد از عمر خود همچنان مردم را غافلگیر کرد. در مجموع دوازده سال زمان سپری شد تا سونی تصمیم گرفت بالاخره پلی استیشن 2 را متوقف کند و این شش سال بعد از PS3 بود! این فقط تقاضا برای کنسول را نشان می دهد.

همه ما کاملاً Playstation 2 را دوست داشتیم و هنوز هم جایگاه ویژه ای در قلب ما و تاریخچه بازی ما دارد.

 

پلی استیشن 2 اسلیم (2004)

پس از موفقیت PS One، سونی نسخه کوچکتر و باریکتری از کنسول PS2 را عرضه کرد،PlayStation 2 Slim البته کوچکتر، لاغرتر و کم صداتر بود. Slim همچنین دارای یک پورت اترنت داخلی بود و همچنان با هر یک از 10 بهترین لوازم جانبی PS2 کار می کرد.

در طی سال‌ها، سونی چند نسخه از PS2 Slim را منتشر کرد که در آن پورت‌ها، آداپتورها و البته… سبک ‌تر شد. مدل نهایی سری اسلیم در سال 2008 عرضه شد که دو سال پس از عرضه PS3 بود.

اگر که نمی توانید کنسول پلی استیشن 2 را در اختیار داشته باشید، حتما آنها را با امولاتورهای مختلف تجربه کنید.

SONY DSC

PSP (2004)

سونی توانسته بود موفقیت های زیادی را با کنسولهای قبلی را خود تجربه کند و حالا مخاطبان زیادی او را میشناختند. سونی تصمیم گرفت که یک کنسول دستی و قابل حمل را برای گیمرها آماده کند و نام آن PSP بود. کنسول Playstation Portable PSP در دسامبر 2004 منتشر شد و با سری Nintendo DS رقابت می کرد.

کنسول دستی PSP یک مزیت قوی داشت و قابلیت های گرافیکی فوق العاده ای را به نمایش می گذاشت. PSP همچنین می تواند از طریق WIFI داخلی به PS2، PS3، کامپیوتر، سایر دستگاه های PSP و اینترنت متصل شود.

چندین نسخه از PSP در طول عمر ده ساله آن منتشر شد، از جمله PSP-3000 با نام PSP Brite، PSP Go .  مانند هر کنسول پلی استیشن، PSP با لیستی از عناوین بازی شگفت انگیز همراه شد.

پلی استیشن 3 (2006)

نسل هفتم یکی از پرشکوه ترین دوران برای صنعت بازی بود، چون رقابت بین سونی، مایکروسافت و نینتندو بسیار تنگاتنگ بود. پلی استیشن 3 برای اولین بار در نوامبر 2006 وارد خیابان ها شد و رقابت شدیدی با مایکروسافت ایکس باکس 360 و نینتندو وی داشت.

همانطور که انتظار داشتیم پلی استیشن جدید باز هم مانند یک نیروگاه فناوری بود. پلی استیشن به نسبت تمام رقبای هم دوره خود قدرت پردازی بالایی داشت و عنوان بسیار جذابی داشت. PS3 اولین کنسول بازی بود که به دلیل حجم بالای بازی ها از دیسک بلوری استفاده می کرد.

اما پلی استیشن 3 در آغاز راه خود یک مشکل بزرگ داشت و آن هم قیمت بالای آن بود. قیمت این کنسول حدود 100 دلار با ایکس باکس 360 فاصله داشت و خیلی از گیمرها برای خرید آن تردید داشتند، اما در ادامه وقتی که سونی بازی هایی مانند God Of War 3، The Last Of Us یا Siren Blood Curse یا Killzone 2 / 3 باعث شد که اعتماد گیمرها را جلب کند.

پلی استیشن 3 غیر از ویژگی های بازی فردی شروع به معرفی بسترهای بازی گروهی کرد و وارد دوره مدرنی از بازی کردن شدیم.

پلی استیشن 3 اسلیم (2009)

مدل‌های اسلیم کنسول‌ های بازی خانگی همیشه مورد توجه گیمرهای مختلف بوده‌اند، اما پلی‌استیشن 3 اسلیم در زمان عرضه فروش خوبی داشت. این موفقیت تقریباً به دلیل بهبودهای انجام شده در سخت افزار و قیمت پایین تر جدید مورد تحسین قرار گرفت.

پلی استیشن ویتا (2011)

پلی استیشن ویتا نسل دوم کنسول بازی دستی سونی است که در دسامبر 2011 عرضه شد. ویتا دارای صفحه نمایش لمسی 5 اینچی OLED، بلوتوث، وای فای، 3g اختیاری بود و از پردازنده چهار هسته ای ARM Cortex-A9 MPCore و پردازنده گرافیکی چهار هسته ای SGX543MP استفاده می کرد.

گفته می‌شود که سونی قصد داشت دنیای کنسول‌های بازی دستی را با دنیای رو به رشد بازی‌های موبایلی در یک دستگاه بازی قابل حمل کامل، مرتبط کند.

در حالی که فروش سال اول بسیار بالا بود، علاقه به ویتا پس از آن کمتر از انتظارات بود. گفته می شود که ویتا در مجموع حدود 16 میلیون دستگاه فروخته است، البته این اعداد فروش شامل دومین نسخه از ویتا، PCH-2000 از سال 2013 بود. آن مدل به روز شده یا PS Vita Slim کوچکتر و سبک تر بود و صفحه نمایش OLED را با یک راه حل LCD مقرون به صرفه تر جایگزین کرد.

آیا می‌دانستید که جامعه بسیار بزرگی از گیمرها وجود دارند که هنوز Vita را دوست دارند و حتی آنها را هک کرده‌اند تا از بسیاری از کنسول‌های بازی مورد علاقه ما الگوبرداری کنند؟

پلی استیشن 3 سوپر اسلیم (2012)

سومین و آخرین نسخه از PS3 در سال 2012 با نام PlayStation 3 Super Slim به بازار آمد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید باز هم با یک نسخه کوچکتر، سبک تر، و ساکت تر مواجه شدیم. متاسفانه این مدل باریک در مقایسه با PS3 Slim قبلی چندان مورد استقبال قرار نگرفت. منتقدان طراحی آن را ارزان نامیدند و اکثر مردم از سیستم جدید بارگذاری دیسک متنفر بودند. با این وجود، نسخه جدید PS3 توانست در طول عمر کوتاه خود تعداد کمی از دستگاه ها را بفروشد در حالی که گیمرهای مشتاق منتظر تکامل جدید سری پلی استیشن بودند.

پلی استیشن 4 (2013)

کنسول پلی استیشن 4 طراحی مدرن و تمیزی داشت که آنها را متمایز از پلتفرم های قبلی می کرد. به علاوه دسته‌های جدید DualShock 4 کاملاً عالی بودند و از لحاظ طراحی بسیار نرم و منحنی بودند که آن را می توانید تا ساعتها در دستان خود قرار دهید.

پلی‌استیشن 4 که در نوامبر 2013 راه‌اندازی شد، یک واحد پردازش تسریع‌شده AMD (APU) را معرفی کرد که پیچیدگی کمتری نسبت به پردازنده PS3 داشت، که باعث شد توسعه دهندگان راحت تر برای این پلتفرم بازی بسازند.

همانطور که انتظار می رفت، PS4 تاکید بیشتری بر شبکه پلی استیشن و تمام خدمات آنلاین سونی داشت. نقش شبکه‌های اجتماعی بیشتر از قبل شده بود و سونی شما را به سمت اجتماعی تر شدن حرکت می داد. پلی استیشن 4 برتری بسیار بیشتری به نسبت رقبا خود، Xbox One و Nintendo Switch داشت.

سونی تمرکز ویژه ای بر روی تولید بازی های باکیفیت عالی داشت و شاهد عنوان های بزرگی مانند God Of War، The Last of Us 2، Uncharted 4 و خیلی عنوان های دیگر بودیم.

در سراسر جهان، PS4 تا به امروز بیش از 106 میلیون کنسول فروخته است. این آن را در جایگاه چهارم در پرفروش ترین کنسول های بازی تمام دوران قرار می دهد.

پلی استیشن 4 اسلیم (2016)

کنسول پلی استیشن 4 اسلیم حجم کمتری را اشغال می کند و همچنان بازی های زیادی را می توانید بر روی آن تجربه کنید. این کنسول هم مانند نسخه اصلی بسیار مورد پسند قرار گرفت و کاربرها ترجیح می دادند که بجای خرید نسخه اصلی، نسخه اسلیم را تهیه کنند.

پلی استیشن 5

تقریباً دو سال پس از عرضه رسمی کنسول های PS5 و Xbox Series S به بازار، به نظر می‌رسد که هنوز به سختی وارد نسل نهم شده ایم. سونی تلاش زیادی را انجام داده است که پلی استیشن 5 در زمینه میزبان بازی بودن، واقعا به عنوان یک کتابخانه عظیم باشد. شما با خرید سرویس های ارائه شده می توانید با آرشیو بزرگی از پلتفرم های PS1، PS2، PS3، PSP دسترسی داشته باشید.

در حال حاضر بازی هایی که از پتانسیل پلی استیشن 5 استفاده کرده اند بسار اندک هستند و هنوز باید صبر کنیم تا قدرت نمایی سونی را در مقابل رقبا ببینیم. کنترلر دوال سنس هم یکی دیگر از برگ برنده های PS5 بود که لذت بازی کردن را چندین برابر کرده است. شما می توانید حس های مختلف در بازی را در دسته دریافت کنید، شنا کردن، شکستن شیشه یا حتی سر خوردن بر روی یخ کاملا با دوال سنس لمس کنید.

پلی استیشن 5 یقینا یکی از بهترین کنسولهای ویدیویی خانگی است که تابحال دیده ایم.

شما تابحال کدام یک از کنسول های ذکر شده را داشته اید؟ به نظر شما کدام کنسول بهترین بازی ها را داشته است؟

پست های مرتبط

هیده‌آکی ایتسونو شرکت بازی‌سازی CAPCOM را ترک کرد

بازی نمادین چندنفره Wizard101 روی کنسول عرضه خواهد شد

مروری بر مشخصات فاش‌شده کنسول PS5 Pro پس از رویداد Gamescom 2024