ویندوز tiny11 core حجم ویندوز 11 را به حدود سه گیگابایت رساند!

NTDEV یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار است که موفق شده است یک نسخه کم‌حجم از ویندوز 11 را به یک فایل ISO دو گیگابایتی کاهش دهد که تنها به فضای دیسک 3.3 گیگابایتی برای نصب احتیاج دارد. این نسخه بسیار کوچک، tiny11 core نامیده می‌شود.

tiny11 core یک نسخه اصلاح‌شده از ویندوز 11 است و به گونه‌ای طراحی شده است که سبک باشد و آن را برای رایانه‌های کم‌قدرت یا دستگاه‌هایی با سخت‌افزار قدیمی‌تر و در عین حال توانا مناسب کند. نصب آن به طور قابل توجهی کوچک‌تر از نصب معمولی ویندوز 11 است که می‌تواند بیش از 20 گیگابایت فضای دیسک را قبل از افزودن هر برنامه و بازی ضروری اشغال کند.

یکی از ترفندهای کلیدی ویندوز 11 برای به حداقل رساندن فضای ذخیره‌سازی آن در tiny11 core، استفاده از الگوریتم فشرده‌سازی دیسک LZX است. تغییرات قابل توجهی برای کاهش disc footprint در سیستم عامل tiny11 core ایجاد شده است که روی Windows Component Store (WinSxS) ،Windows Defender ،Recovery Agent ،Microsoft Edge و Windows Update تأثیر گذاشته است. با این حال، توجه داشته باشید که tiny11 core دارای امنیت محدود و بدون سرویس است. بنابراین، جایگزین ویندوز 11 یا حتی tiny11 محسوب نمی‌شود، بلکه یک بستر آزمایشی یا پلتفرم توسعه سریع و سرسری است.

با وجود حجم کم، tiny11 core به شما اجازه می‌دهد برنامه‌های کاربردی را از فروشگاه مایکروسافت یا منابع دیگر نصب کنید و با یک سیستم عامل کم‌وبیش درست کار کنید. با این حال، هیچ درایور شبکه‌ای وجود ندارد، بنابراین باید از قبل یکی را آماده کنید. tiny11 core جایگزین نسخه‌های قبلی tiny11 یا vanilla نیست. در عوض، هدف آن ارائه یک محیط آماده برای آزمایش سریع برنامه‌ها یا درایورهای داخل یک ماشین مجازی بدون دانلود تصاویر بزرگ‌تر و هدر دادن ده‌ها گیگابایت فضای دیسک است.

اگر به tiny11 core علاقه دارید، می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید. با این حال، توجه به این نکته لازم است که برای استفاده صحیح از آن همچنان نیاز به فعال‌سازی آن دارید که برای این کار باید از شماره سریال ویندوز 10 یا 11 کمک بگیرید. tiny11 core به گونه‌ای طراحی شده است که زندگی جدیدی را به رایانه‌های قدیمی ببخشد و فقط اجزای لازم مانند ابزارهای دسترسی، ترمینال ویندوز، فروشگاه مایکروسافت، ماشین حساب، Notepad و Paint را ارائه می‌کند. مایکروسافت اج وجود ندارد، بنابراین می‌توانید مرورگر مورد نظر خود را بدون اینکه سیستم عامل از شما درخواست کند با اج بمانید، نصب کنید.

پست های مرتبط

دوچرخه برقی Amflow PL شرکت DJI در سه ماهه چهارم سال 2024 عرضه می‌شود

سامسونگ اولین تراشه 3 نانومتری مبتنی بر فناوری GAA را معرفی کرد : Exynos W1000

کل خط تولید سری آیفون 16 اپل از تراشه A18 بهره می‌برد !