پردازنده‌های سرور Granite Rapids Xeon پیشرفت قابل توجهی نسبت به Emerald Rapids Xeon خواهند داشت

شرکت اینتل قرار است پیشرفت‌های قابل توجهی را در نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Granite Rapids Xeon خود به ارمغان بیاورد. این تراشه‌ها تا 480 مگابایت حافظه نهان L3 خواهند داشت که نسبت به تراشه‌های Emerald Rapids قبلی افزایش 50 درصدی را نشان می‌دهد.

این افزایش قابل توجه در ظرفیت حافظه نهان نشانه روشنی از تعهد اینتل به همگامی با رقبای خود، به ویژه AMD است که انتظار می‌رود تراشه‌های EPYC Genoa آن حتی ظرفیت کش بالاتری را ارائه دهند. انتظار می‌رود پردازنده‌های Granite Rapids Xeon در نیمه دوم سال 2024 عرضه شوند و با تراشه‌های AMD EPYC Turin که بر اساس معماری هسته‌ای Zen 5 هستند و همچنین ظرفیت‌های کش بالایی را ارائه می‌کنند، رقابت خواهند کرد.
پردازنده‌های Emerald Rapids-SP Xeon که در ماه گذشته راه‌اندازی شد، دارای حداکثر 64 هسته و 320 مگابایت حافظه نهان L3 هستند که نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به نسل قبلی است و هنگامی که با حافظه نهان L2 ترکیب می‌شود، کل ظرفیت حافظه نهان پردازنده‌های Emerald Rapids-SP می‌تواند به 448 مگابایت برسد و عملکرد آن‌ها را بیشتر افزایش دهد. این پردازنده‌ها برای سرورهای 1S/2S طراحی شده‌اند و انتظار می‌رود پلتفرم‌های 4S-8S منتظر تراشه‌های نسل بعدی Granite Rapids-SP Xeon برای ارتقا باشند.
از سوی دیگر، تراشه EPYC 9664 شرکت AMD که بخشی از خانواده پردازنده‌های سرور جنوا است، تا 96 هسته Zen 4 و 480 مگابایت حافظه نهان و همچنین 400 وات را ارائه می‌دهد. این پردازنده پرچمدار، نشان‌دهنده جهش قابل توجهی در تعداد هسته، ظرفیت حافظه پنهان و مصرف انرژی در مقایسه با نسل‌های قبلی خود است. پیکربندی کش EPYC 9664 شامل 384 مگابایت حافظه کش L3 و 96 مگابایت حافظه نهان L2 است که آن را به یک رقیب سرسخت در بازار پردازنده سرور تبدیل می کند.

پست های مرتبط

بررسی میکروکد 0x12B با پردازنده 14900KF / پرچمدارانی که پرچمی ندارند !

کارت گرافیک RTX 5090 انویدیا احتمالاً اختلاف قیمت خیلی زیادی نسبت به RTX 4090 نداشته باشد

مشخصات، تحلیل عملکرد و ارزش خرید پردازنده های جدید اینتل Core Ultra 200