پردازنده و پردازنده گرافیکی 7 نانومتری AMD; وقتی رقابت رنگ تازه ای به خود می گیرد

شرکت AMD امروز به طور رسمی از نسل جدید پردازنده های گرافیکی Radeon Instinct MI60 رونمایی کرد. این شتاب دهنده گرافیکی که بر اساس سیلیکون 7 نانومتری ساخته شده است، با نام Instinct MI60 شناخته می شود و اولین پردازنده گرافیک جهان است که از معماری ساخت 7 نانومتری بهره می برد. در کنار پردازنده گرافیکی، ای ام دی از ویژگی های نسل بعدی پردازنده های این شرکت که بر اساس معماری Zen 2 مواردی را مطرح کرد. این پردازنده اولین پردازنده 7 نانومتری است که قرار است در آینده وارد بازار شود.

پردازنده گرافیکی 7 نانومتری در اصل نسخه بهبود یافته معماری Vega است و از خیلی جهات شبیه به پردازنده گرافیکی Vega 10 است که این بار با عملکردی بهتر و البته رابط حافظه HBM2 رونمایی شده است. طبق اظهارات AMD این کارت از 32 گیگابایت حافظه HBM2 استفاده می کند و البته انتظار می رود از رابط حافظه 4096 بیتی بهره مند شود.

حافظه HBM2 در معماری جدید با افزایش دو برابری روبرو شده که همین مورد می تواند عملکرد کارت های جدید ای ام دی را بهبود بخشد. حافظه های HBM2 نسبت به HBM1 و GDDR5، پهنای باند بیشتری را ارائه می دهند و حتی نسبت به دو حافظه دیگر مصرف انرژی بهینه تری دارد که همین موضوع باعث شده این نوع حافظه ها با طول عمر مناسبی همراه باشند. این طور که به نظر می رسد ای ام دی کارت های جدید خود را برای رقابت با کارت NVIDIA’s Tesla V100 آماده می سازد.

اما پردازنده های جدید ای ام دی احتمالا از 4 هسته تا 8 هسته پردازشی برخوردار شوند و می توانند از 8 کانال رم پشتیبانی کنند. پردازنده های جدید ای ام دی این بار با نام Rome شناخته می شود که البته باید بزودی منتظر خانواده Milan هم بود. در معماری 7 نانومتری، ابعاد پردازنده کوچک تر از معماری 14 نانومتری می شود و ای ام دی می تواند با افزایش ترانزیستورها و یا افزایش فرکانس کاری، عملکرد پردازنده 7 نانومتری خود را بالاتر از پردازنده هایی با معماری 14 نانومتر برساند. با این که این پردازنده شباهت هایی با پردازنده قبلی دارد اما با پیشرفت های سخت افزاری مهمی از جمله ابزار یادگیری عمیق پیشرفته خصوصاً برای ماشین های یادگیری AI/ML بسیار کاربردی است.

برای توضیح این مطلب باید عنوان کنیم که هوش مصنوعی یا Artificial intelligence / یا (AI)، لایه بیرونی یک ماشین یا یک ربات است که می تواند شامل دستورات از پیش تعیین شده باشد اما با این تفاوت که چاشنی تصمیم گیری برای آن در نظر گرفته شده است. البته یادگیری ماشین را Machine learning یا ML می گویند. یادگیری ماشین را باید لایه داخلی یادگیری دانست که باعث تصمیم گیری و استفاده از تجربیات گذشته برای ماشین می شود. و اما هسته مرکزی یا اصلی ترین هسته برای افزایش هوش مصنوعی که به نوعی با پردازنده های جدید ای ام دی سازگاری دارد، deep-learning یا عمق یادگیری است. البته ای ام دی هنوز اطلاعات دقیقی از این ویژگی نداده است و باید منتظر ارائه توضیحات بیشتر بود.

پست های مرتبط

پردازنده‌های Core Ultra 300 از سری Panther Lake اینتل با معماری جدید NPU5 عرضه می‌شوند و قابلیت‌های هوش مصنوعی بالایی را به همراه می‌آورند

اینتل میکروکد 0x12B را به عنوان راه‌حل نهایی برای مشکلات ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهم و چهاردهم خود در نظر گرفت

تحلیلی بر مشخصات RTX 5090 و RTX 5080 انویدیا پیش از معرفی رسمی