چرا در لپ تاپ ها پردازنده های گرافیکی قدرتمند با Ryzen 4000 سازگار نیستند؟

پردازنده های Ryzen 4000 به عنوان پردازنده های APU محور مدتی قبل برای لپ تاپ ها و محصولات قابل حمل معرفی شدند و پس از مدتی، در این هفته AMD نسخه ای ویژه از این پردازنده ها را برای دسکتاپ معرفی کرد. اما موردی که تاکنون مجهول مانده بود، استفاده نکردن تولیدکنندگان لپ تاپ از تراشه های گرافیکی قدرتمند در کنار پردازنده های Ryzen 4000 بود.

اخیراً Igor Wallosek نموداری از پردازنده های 4000H و 4000U با کد Renoir FP6 را منتشر کرده است. این نمودار حقیقت غم انگیزی را مشخص کرده است که تا قبل از آن خبری از آن نشنیده بودیم. آنچه در این نمودار مشخص است، محدود بودن پهنای باند رابط PCIe است. پهنای باند در این پردازنده ها بر اساس PCIe 3.0 x8 و PCIe 3.0 x4 مشخص شده است که نشان از قفل بودن x16 دارد.

هرچند پردازنده های گرافیکی موبایلی جایگاه و قدرت پردازنده های دسکتاپی را ندارند اما با وجود محدودیت در رابط PCIe در پردازنده های Renoir FP6 فقط درصد کمی از پردازنده های بالا رده هستند که می توانند در این صورت به درستی فعالیت کنند. محدود شدن پهنای باند، پتانسیل اصلی کارت گرافیک های قدرتمند را نشان نمی هد و تنها تعداد کمی از بازی ها و بنچمارک ها با این وضعیت به بهترین شکل اجرا می شوند.

البته این محدودیت تنها مربوط به پردازنده های موبایلی Ryzen 4000 Renoir است، به طوری که در پردازنده های تازه از راه رسیده دسکتاپی شاهد PCIe 3.0 x16 هستیم که البته امری طبیعی است.

قبل از این گزارش Igor به عدم وجود گزینه های بهتر در پردازنده های گرافیکی با پردازنده Renoir اشاره کرده بود و البته همین موضوع هم دلیلی بر استفاده کم از پردازنده های گرافیکی رده بالا توسط تولیدکنندگان لپ تاپ بود. تا کنون فقط لپ تاپ Dell G5 15 و Alienware R3 از تراشه های گرافیکی RX 5600M و RX 5700M استفاده کرده بودند. به هر حال پردازنده های سری AMD Ryzen H هنوز جای کار دارند و البته تولیدکنندگان لپ تاپ هم نیاز به زمان دارند تا به راحتی از ترکیب خوبی در محصولات خود استفاده کنند.

پست های مرتبط

AOC مانیتور گیمینگ AGON PRO PD34 الهام‌گرفته از پورشه 911 را معرفی کرد

اینتل و BOE نمایشگر لپ‌تاپ 1 هرتزی را برای کاهش مصرف 65 درصدی معرفی کردند

طبق بنچمارک GFXBench تراشه A18 Pro عملکرد بهتر اما مصرف انرژی بدتری نسبت به تراشه A17 Pro دارد