کاهش فروش گوشی‌های هواوی با ادامه تحریم از سوی گوگل چقدر شدید خواهد بود؟

میزان کاهش فروش گوشی های هواوی با تحریم از سوی شرکت هایی مانند گوگل، سوالیست که در ذهن همه علاقمندان به تکنولوژی خصوصا گوشی های هوشمند نقش بست.

تا به امروز، بسیاری از همکاران بزرگ هواوی از جمله گوگل، کوالکام، اینتل، ARM و حتی پاناسونیک این کمپانی چینی را تحریم کرده اند. تحریم از سوی این شرکت ها به معنی قطع همکاری در تمامی زمینه ها و عدم تامین قطعات، مواد، تراشه های مختلف و همچنین لایسنس نرم افزاری است.

·        لایسنس اندروید، بزرگترین چالش هواوی

موضوعی که مثل روز روشن است، این است که این تحریم ها تاثیر منفی زیادی بر روی هواوی و فروش محصولات این شرکت خواهد گذاشت. بنا به گزارشات، هواوی مقدار زیادی تراشه را در طول مدت گذشته انبار کرده است. بنابراین پیش بینی میشود تا 6 ماه آینده از نظر تامین این قطعات به مشکلی برنخورد.

اما جدی ترین چالش هواوی، مربوط به تحریم صورت گرفته از سوی شرکت گوگل است. اندروید که سیستم عامل گوشی های هوشمند هواوی محسوب میشود، توسط گوگل لایسنس میشوند. حال با تحریم صورت گرفته از سوی گوگل، هواوی پس از مدت کوتاهی دیگر مجوز استفاده از اندروید در گوشی های خود را نخواهد داشت. علاوه بر این تمامی سرویس های گوگل از جمله گوگل پلی نیز از روی گوشی های این شرکت حذف خواهد شد.

سوال این است که چه تعداد از طرفداران دو آتیشه هواوی با نبود گوگل پلی و دیگر نرم افزارهای گوگل بر روی گوشی های این شرکت کنار می آیند؟ هواوی که رویای تبدیل شدن به برند اول صنعت گوشی های هوشمند را در سال آینده در سر دارد، اکنون باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از کاهش عرضه گوشی های خود به کار گیرد.

·        پیش بینی افت چشمگیر فروش گوشی های هواوی

اما به گفته تحلیلگران، تحریم از سوی گوگل باعث کاهش فروش گوشی های هواوی در سه ماهه بعدی خواهد شد. همچنین در صورت ادامه این شرایط، هواوی با خطر از دست دادن مواضع خود در بازار جهانی گوشی های هوشمند نیز روبرو است. آخرین آمار منتشر شده از سوی تحلیلگران Strategy Analytics، افت 4 تا 24 درصدی عرضه گوشی های هواوی را تخمین زده اند.

دیگر تحلیلگران متخصص در حوزه فناوری نیز، کاهش عرضه گوشی های کمپانی بزرگ چینی را در شش ماه آینده پیش بینی کرده اند. هر چند از ارائه آمار و ارقام دقیق خودداری کرده اند.

Strategy Analytics در ادامه گزارش خود در این مورد گفته است که با عدم پشتیبانی از سوی گوگل، هواوی از بازار اروپای غربی محو خواهد شد. بنا به آمار منتشر شده، تنها یک درصد از کاربران امریکایی گوشی های هوشمند صاحب گوشی های هواوی هستند. اما در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه، سهم این شرکت از بازار گوشی های هوشمند بسیار قابل توجه است. اما اگر بنا به حذف برنامه های گوگل از روی گوشی های این شرکت باشد، احتمالا مهاجرت به محصولات دیگر شرکت ها را انتخاب خواهند کرد که طبیعتا کاهش فروش گوشی های سازنده چینی را به دنبال خواهد داشت.

کاهش فروش

·        روزگار سیاه در پس بهترین روزهای هواوی

اتفاقات بد برای هواوی در حالی رخ داده است که این شرکت با وجود افت جهانی عرضه اسمارتفون ها، موفق به افزایش عرضه محصولات خود شده بود. در حالی که همچنان چین، نقطه عطف هواوی محسوب میشود، اوضاع فروش گوشی های این کمپانی در دیگر کشورهای آسیا و خاورمیانه فوق العاده بوده است. بنابراین میتوان گفت که هواوی در یک قدمی رسیدن به هدف خود در سال آینده قرار داشت.

به گزارش IDC، سال گذشته هواوی 30 درصد از کل سهم بازار اسمارتفون ها را در اختیار داشته و 208 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار کرده است. اگر چه مدیرعامل هواوی از اعلام آمادگی برای شرایط بوجود آمده خبر داده است، اما کارشناسان معتقدند هواوی بدون قطعات و تجهیزات کلیدی، از این شرایط جان سالم به در نخواهد برد. چیزی که مسلم است، شرایط فعلی به نفع سامسونگ است که اصلی ترین تعقیب کننده خود را در یک بحران جدی میبیند.

منبع: wccftech

پست های مرتبط

اپل به زودی آپدیت iOS 18.0.1 را برای رفع باگ‌های iOS 18 منتشر می‌کند

آیفون 16 پرو مکس اپل در تست افتادن گوشی به خوبی عمل نکرد و گلس جدید سرامیک شیلد ترک خورد !

آپدیت جدید OxygenOS 15 وان‌پلاس شباهت زیادی با iOS 18 اپل دارد