کاهش قیمت و تولید حافظه های DRAM در سه ماهه ابتدایی سال 2019

کاهش قیمت و تولید حافظه های DRAM در اولین سه ماهه ی سال میلادی جاری باعث شده وضع بازار حافظه به مراتب بدتر از گذشته شود. بر اساس گزارشی از DRAMeXchange، اوضاع بازار حافظه به واسطه کاهش قیمت و موجودی این قطعات در ربع اول سال 2019، وخیم تر از قبل شده است.

·        اوضاع وخیم بازار حافظه های DRAM

مدتی میشود که شرایط در بازار حافظه های DRAM اصلا خوب نیست. نه تنها قیمت این نوع حافظه ها با سرعتی بیشتر از چیزی که در سال 2011 رخ داده بود پائین آمده است، بلکه مشتریان حافظه های DRAM بسیار کم شده اند.

با این شرایط اکنون کمپانی های بزرگی به چالش کشیده شده اند. مهم ترین آنها، شرکت سامسونگ است که افت فروش حافظه های DRAM باعث کاهش 60 درصدی درآمد این کمپانی در ابتدای سال 2019 شد. همچنین این اتفاق باعث شد مجددا اینتل جایگاه اول برترین تراشه سازان را از سامسونگ پس بگیرد.

·        روند ادامه دار سقوط قیمت حافظه ها

بسیاری از تحلیلگران آشنا با صنعت تراشه ها، این اتفاق را پیش بینی کرده بودند. اما قسمت بدتر قضیه این است که این روند در ادامه سال 2019 نیز ادامه خواهد داشت. در این مورد TrendForce پیش بینی کرده است که شاهد افت هر چه بیشتر قیمت DRAM ها در ماه ژوئن خواهیم بود. به طور کلی انتظار میرود این تراشه ها در سه ماهه دوم سال، 25 درصد دیگر ارزان تر شوند.

همچنین گفته میشود در ماه های آتی، قیمت گذاری DRAM های سرور نیز که بیش از 30 درصد از عرضه این نوع حافظه ها را شامل میشوند نیز تحت تاثیر این روند قرار گیرد. با این اتفاقات، کمپانی هایی مانند سامسونگ و میکرون تصمیم گرفته اند روند تولیدات خود را کاهش دهند تا از مشکل تولید مازات این قطعات جلوگیری کنند. اما به نظر میرسد کاهش تقاضای شدیدتری نیز در راه است.

·        تراشه سازان بزرگ، گرفتار در باتلاق DRAM

به گفته DRAMeXchange، تنها شرکت های حافظه ساز نیستند که با قیمت های پایدار فعلی، تولیدات بیش از حد داشته اند. بلکه مشتریان این شرکت ها نیز اکنون از نظر تامین حافظه کاملا بدون مشکل هستند و نیازی به حافظه های بیشتر ندارند. بنابراین حافظه سازان پیش از تولیدات بیشتر باید به فکر موجودی فعلی خود باشند.

این مسائل باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در درآمد شرکت های تراشه ساز شده است. سامسونگ در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه گذشته 26.3 درصد افت درآمد داشته است در حالی که SK Hynix افت درآمد 31.7 درصدی و میکرون افت درآمد 30 درصدی را در سه ماهه ابتدایی 2019 تجربه کرده اند. به واسطه کاهش قیمت ها، حاشیه سود این شرکت ها نیز تنزل داشته است.

منبع: TomsHardware

پست های مرتبط

شرکت SK hynix تا ماه اکتبر طراحی حافظه HBM4 خود را تکمیل می‌کند

کامپیوتکس 2024 : شرکت Lexar نسل جدید رم‌های DDR5 و نسل پنجم SSD های خود را معرفی کرد

کامپیوتکس 2024 : میکرون حافظه GDDR7 را با سرعت 32 گیگابیت بر ثانیه و سیگنالینگ PAM3 معرفی کرد