گیگابایت گزارش می دهد: دمای بالای پردازنده اینتل Core i9-9900K

گیگابایت یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان تجهیزات کامپیوتری گزارشی از عملکرد دمایی پردازنده Core i9-9900K منتشر کرده که به شدت نگران کننده است. گیگابایت به تازگی راهنمای جامع و کاملی برای اورکلاک پردازنده های نسل نهم سری Core اینتل منتشر کرده که اطلاعات مفیدی را ارائه می دهد. مهم ترین بخش راهنمای اورکلاک گیگابایت به وضعیت دمای پردازنده Core i9-9900K اختصاص دارد که حتی با استفاده از واترکولر سیکل باز نیز شرایط اسفناکی دارد.

پردازنده های جدید اینتل سری K قدرت بالایی در اورکلاک تمامی هسته ها دارند و اینتل نیز معتقد است که به کارگیری روش STIM (لحیم کاری برای اتصال IHS) سبب کنترل بهتر دما می شود، اما اطلاعات درج شده در راهنمای اورکلاک مادربرد های AORUS نشان می دهد که Core i9-9900K با دمای بسیار بالایی فعالیت می کند. همانطور که پیش از این در وب سایت بنچیمو اطلاع رسانی شده بود، پردازنده های سری K نسل نهم اینتل پس از کالبدشکافی، روش لحیم کاری برای اتصال IHS را نشان دادند.

گیگابایت پس از اعمال تنظیمات مختلف فرکانس و ولتاژ، به کاربران پیشنهاد می دهد که دمای TjMAX را به 110 درجه سانتی گراد افزایش دهید و حتما از واترکولر سیکل باز استفاده کنید. مادربرد AORUS Z390 Master موفق به ثبت فرکانس 5 گیگاهرتز و ولتاژ 1.3 تا 1.4 ولت با فعالسازی تمامی هسته ها شده و با وجود بهره گیری از واترکولر سیکل باز حرفه ای، حداکثر دمای هسته ها به 96 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

به کارگیری روش لحیم کاری در اتصال IHS بسیار کارآمد تر از خمیر حرارتی است، اما به نظر می رسد پردازنده های جدید اینتل عطش بسیار بالایی دارند، به خصوص زمانی که فرکانس و ولتاژ هسته ها را به منظور اورکلاک افزایش می دهید. در حال حاضر رقابت سختی بین اینتل و AMD در تعداد هسته ها به وجود آمده، اما اینتل قادر به ارائه دمای کاری مناسب نیست.

پیش از این مادربرد ASRock موفق به ثبت فرکانس 6.9 گیگاهرتز با فعال سازی تمامی هسته های پردازنده شده بود، اما با توجه به استفاده از نیتروژن مایع برای خنک سازی، مشکلی در دمای کاری گزارش نشده بود.

پست های مرتبط

کامپیوتکس 2024 : قیمت شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Gaudi 3 اینتل تقریباً نصف مدل مشابه Blackwell انویدیا است

کامپیوتکس 2024 : شرکت Deepcool مدل ارتقایافته‌ای از خنک‌کننده Assassin IV را به نمایش گذاشت

کامپیوتکس 2024 : AMD قدرت پردازنده Ryzen 9 9900X را در بنچمارک بازی Avatar به نمایش گذاشت