یونیتی نرمافزاری است که بیش از دو میلیون توسعه دهنده بازی از آن استفاده میکنند. این شرکت پس از ارائه مدل قیمتگذاری جدید، با اعتراض توسعهدهندگان روبرو شده است. جان ریچیتیلو، مدیر عامل یونیتی، پیشنهاد داد که هر بار که کسی یک نسخه از بازی آنها را نصب کند، به جای هزینه مجوز سالانه ثابت قبلی از توسعهدهندگان هزینهای دریافت شود. این تغییر برای یونیتی تفاوت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد، که تا الان به هیچ عنوان سود خوبی نداشته است و در حال حاضر متضرر است. در این میان، توسعه دهندگان تهدید به ترک پلتفرم کردهاند و صحبت از مسئله شکایت دادگاهی وجود دارد.
موتور یونیتی یکی از چندین مجموعه ابزار توسعه نرمافزار در صنعت بازی ویدیویی است. توسعهدهندگان از این ابزارها برای ایجاد مدلهای سهبعدی و طراحی مناظر غنی و محیطهای بافتدار استفاده میکنند. بیشتر این موتورها برای هر یک از توسعه دهندگانشان مبلغ سالانه ثابتی را دریافت میکنند. هزینههای جدید یونیتی این وضعیت را به هم ریخته است و بسیاری از توسعه دهندگان احساس میکنند که اگر بازی آنها موفق شود، دارای مجازاتی هستند (یونیتی بیشتر سود را برمیدارد).
تغییر پیشنهادی هزینه به یک بحران تبدیل شده است و توسعهدهندگان در سراسر جهان تهدید به ترک پلتفرم کردهاند. یونیتی یک سری تسهیلات هدفمند برای آرامکردن توسعهدهندگان ارائه داده است. افزایش آستانه درآمد برای بازیهایی که هزینه نصب را پرداخت میکنند و اجازه دادن به توسعه دهندگان برای پرداخت هزینه یا 2.5 درصد از درآمد سالانه شرکت خود از جمله این تسهیلات هستند. به هر حال شرکت قصد ندارد از شرایط جدیدش نیز منصرف شود.
این اتفاق نشان می دهد که شرکتها هنگامی که سعی میکنند به طور همزمان با اجرای ایدههای مدیران، جامعه را نیز خوشحال نگه دارند ممکن است در چه جایگاه خطرناکی قرار بگیرند. مدتی طول میکشد تا یونیتی متوجه شود که آیا آسیب دائمی به کسب و کارش وارد شده است یا خیر. به نظر Mr. Carbut، توسعهدهنده شرکت Coal Supper studio، این آسیب غیر قابل جبران است.