در میان گرد و غبار در کوهستانی پر از شمشیر های فرو رفته در دل خاک که گویی گورستانی از قهرمانان شکست خورده را دل خود جای داده، سکوت تلخ کوهستان پیر که قصه های زیادی از مبارزه با شیاطین در خواب رفته دارد. ولی در میان گورستان مردی بر روی زمین سرد و بی جان نشسته و در نگاهش انتقام و شجاعت موج می زند. در مسیر باد می ایستد و شمشیر بران خود را نوازش می کند. حال وقت بازگشت توست Ryu Hayabusa.
قهرمان ها دنیای عجیبی دارند و حتی حس و حالی عجیب تر نسبت به انسان های عادی، شاید یک قهرمان آنقدر در میان هوادارانش آشنا و نزدیک باشد که تمام آرمان هایش قابل لمس باشد و در نقطه مقابل شاید آنقدر درون گرا باشد و آنقدر دست نیافتنی که در گوشه ای چهره قهرمان خود را پنهان کند. حتی گاهی آنقدر منزوی که هویت خود را ناشناس نگه دارد ولی در عین حال برای مخاطب جذابیت ویژه ای داشته باشد تا اطلاعاتی در مورد اسم یا چهره آن قهرمان بدست بیاورد.
کاراکتر Ryu Hayabusa یکی از قهرمان های دوست داشتنی و مملو از انگیزه های پنهان برای نجات دنیاست. شاید اغراق نباشد که با یکی از درون گرا ترین قهرمان ها طرف هستید. او همه چیز را در وجود شما تقویت خواهد کرد و بزرگترین داشته هایش را با شما تقسیم خواهد کرد و در نهایت از شما یک جنگجوی تمام عیار خواهد ساخت. ریو هایابوسا به شما خواهد آموخت که چطور تا آخرین نفس مبارزه کنید یا اینکه بر فراز بلند ترین ارتفاعات از سقوط برای رسیدن به پیروزی ترس نداشته باشید.
اولین حضور ریو هایابوسا در دنیای بازی های رایانه ای در سال 1988 در بازی Ninja Gaiden بود که برای کنسول سوپر نینتندو، سگا و کامپیوترهای شخصی عرضه شد. بازی در سبک آکشن و پلتفرم بود که در عین حال مبارزاتی خلاقانه را برای شما ترتیب می داد. یکی از نکات مثبت این بازی داستان خوب و مهمتر از آن پرداخت مناسب سازندگان به این مقوله است. شما در نقش ریو هایابوسا به آمریکا سفر می کنید و باید قاتل پدر خود را پیدا کنید و در عین حال باید سد راه شخصی به نام Jaquio که قصد دارد موجودی باستانی را آزاد کند شوید. سختی زیاد بازی انتقادات فراوانی را به سوی این بازی روانه کرد ولی در طول سیر تکامل، سختی سری بازی Ninja Gaiden تبدیل به یکی از مهمترین خصیصه های این بازی شد.
بعد از انتشار شماره اول از بازی Ninja Gaiden استقبال خوبی از این عنوان شد هر چند در ادامه راه بر روی کنسول های 32 بیتی عنوان های Ninja Gaiden Shadow، Ninja Gaiden 2 و Ninja Gaiden 3 منتشر شدند. با این وجود شرکت Tecmo توانست جای پای خود را در میان بازی های موفق دهه نود مانند Castelvania، Street Of Rage و بازی های موفق دیگر محکم کند.
در سال 2004 بازی Ninja Gaiden وارد نسل ششم کنسول های بازی شد و این بازی برای کنسول Xbox عرضه شد و اولین تجربه ریو هایابوسا در دنیای بعدی بسیار منحصر به فرد بود. بازی با اکشن سریع و درجه سختی زیاد توانست به یکی از بهترین بازی های ایکس باکس تبدیل شود.
حضور جالب ریو هایابوسا در سری بازی های Dead Or Alive به این عنوان حال و هوای جالبی داده و ریو هایابوسا فنون رزمی جذابی را بر روی حریفانش اجرا می کند. به طوری که حتی فن معروف Izuma Drop را هم با همان کیفیت اجرا می کند تا آدرنالین خون را بالا ببرد. ریو هایابوسا در ، Dead Or Alive 4 ،5 6 هم حضور داشته.
در سال 2008 استودیو تیم نینجا همراه با تومونوبو ایتاگاکی با تمام قدرت به سراغ ریو هایابوسا رفت و با عرضه عنوان Ninja Gaiden 2 سبک بازی های Hack & Slash را چند لول ارتقا داد و نشان داد چطور باید یک بازی مبارزه ای با کیفیت ساخت. بازی همانند قبل پر از چالش و همراه با المان های آشنا برای طرفداران قدیمی سری بود. بازی نینجا گایدن 2 یک کلاس تمام کمال بازی سازی برای سبک Hack & Slash است و پس از تجربه چندین باره بازی به این نتیجه می رسید که نینجا گایدن 2 تنها یک بازی نیست بلکه یک انیمه با کیفیت تمام عیار است و حتی یک اثر سینمایی متفاوت. بازی Ninja Gaiden 2 برای کنسول PS3 و Xbox 360 عرضه شد ولی از لحاظ گرافیکی نسخه پلی استیشن 3 کامل تر و زیباتر بود. بافت ها در نسخه پلی استیشن 3 با کیفیت تر و نورپردازی ها دقیق تر بودند.
در سال 2012 استودیو Team Ninja به سراغ قهرمان خود رفت و بازی Ninja Gaiden 3 را عرضه کرد. تومونوبو ایتاگاکی وعده تجربه جدید را برای هواداران داده بود. پیش نمایش های مهیج بازی نوید یک بازی خوب را می داد، خشونت بالا و مبارزات نفس گیر و جلوه های بصری پیشرفت کرده بود و مهمتر از همه وجود یک آنتاگونیست جذاب که داستان حول محور تقابل Ryu Hayabusa با این آنتاگونیست می چرخید وجود داشت. داستان بازی در مورد نفرینی است که ریو هایابوسا به آن دچار شده و باید تا قبل از اینکه نا توان شود و دنیا از بین برود خود را از بند این نفرین رها کند. اما نکته اینجاست که هر چقدر ریو دشمنان بیشتری را نابود کند این نفرین در وجودش قوی تر می شود.
پس از تجربه نینجا گایدن 3 دنیایی از نا امیدی به سمت طرفدار دو آتیشه این بازی آمد. یکی از ویژگی های مهم سری Ninja Gaiden مبارزات چند لایه و تکنیک های پیچیده ولی در عین حال بسیار کار آمد بازی بود، ولی در نینجا گایدن 3 هیچ اثری از آن سبک مبارزات یا تاکتیکی نبود و حتی دیگر خبری از سلاح های متنوع و فوق العاده نسخه های قبل هم نبود. همه چیز از اول تا پایان بازی در شمشیرهایابوسا یعنی Dragon Sword خلاصه می شد. دیگر خبری از Tonfa،Lunar Staff ،Eclipse Scythe،Falcons Talon و بسیاری دیگر از سلاح های سری نیست. تمام این ها باعث دلسردی و شکست نینجا گایدن 3 شد. عنوانی که پتانسیل خوبی داشت و می توانست بعد از یک نسل بازگشت خوبی داشته باشد.
بعد از تمام تغییرات نا موفق در نینجا گایدن 3 و عدم رضایت هواداران این بار ساخت شماره بعدی بازی به استودیو Spark Unlimited سپرده شد تا مسیری جدید را در پیش بگیرد. در سال 2014 بازی Ninja Gaiden Yaiba معرفی شد و به نظر مسیر کاملا متفاوتی را در پیش می گرفت. اولین نکته در مورد نینجا گایدن جدید این بود که شما دیگر نقش ریو هایابوسا را ایفا نمی کردید و بازی شما را در نقش شخصی به اسم Yaiba قرار می داد تا از ریو هایابوسا انتقام بگیرید. گرافیک سل شید و انیمه مانند بازی چیزی بود که اصلا با ذات بازی نینجا گایدن جور در نمی آمد و حقیقتا خیلی نا مناسب بود و بزرگ ترین مشکل بازی و تیر خلاص به نینجا گایدن یایبا مربوط گیم پلی بازی بود. در جایی که شما بجای از بین بردن نینجاها و موجودات افسانه ای باید با زامبی ها مبارزه کنید. معلوم نبود چه بلایی بر سر این بازی آمده، کاملا متفاوت و دور از ریشه های خود شده بود و تنها عنوان Ninja Gaiden را یدک می کشید. سال های زیادی از دوران اوج Ryu Hayabusa می گذرد و مدت هاست که سطح کیفی و گیم پلی نینجا گایدن 2 را در بازی دیگری تجربه نکردیم.
مشخص نیست شرکت Team Ninja چرا از موفق ترین عنوان خود فاصله گرفته و یک نسل کامل به این بازی استراحت داده ولی امیدواریم در نسل نهم بازی های رایانه ای شاهد بازگشت با شکوه Ryu Hayabusa باشیم. به امید روزی که با لگدی محکم دوباره صدای شکستن استخوان های دشمنان را بشنویم و شمشیر Ryu Hayabusa تیز تر از همیشه باشد.