تاخیرهای پر تکرار، تاریخ هایی که مدام در حال تغییر بود و البته وعده هایی که نشان از یک کار گروهی بزرگ داشت. معمولا زمانی که یک عنوان در زمان انتشارش همه را پیر می کند، باید به همان اندازه توقعات کاربر و منتقد را درک کند. سایبرپانک 2077 به همان اندازه که نامش بزرگ بود، مشکلاتش هم بزرگ بود. مشکلاتی که برای این بازی نبود و البته خیلی جای تعجب داشت که در این مدت سی دی پراجکت رد دقیقا چه می کرد؟
انتظارات به پایان رسید و بالاخره عنوانی که بسیار منتظر آن بودیم معرفی و البته روانه کنسول ها و کامپیوتر شد. از همان زمان انتشار نمراتی که این بازی به دست آورد نشان از آن داشت که هر فردی دیدگاه متفاوتی از این بازی دارد. متفاوت بودن دیدگاه ها هم به نحوه گیم پلی بازی مربوط بود و هم پلتفرمی که افراد در آن بازی را اجرا کرده بودند.
عملکرد سایبرپانک 2077 بروی کامپیوتر
بازی سایبرپانک 2077 از همان زمانی که عملکردش فاش شد، با ابهاماتی روبرو بود. بازی که حتی RTX 3090 هم نتواند از عهده آن برآید نشان دهنده آن است که یک جایی از کار ایراد دارد. اجرای بازی در کامپیوتر وضعیت بسیار بهتری نسبت به کنسول ها دارد. تنها کافی است که یک کارت 1500 دلاری داشته باشید، تنظیمات گرافیکی را بروی حداکثر قرار ندهیذ و البته بهتر است بازی را بروی مانیتورهای 1440 پیکسل بازی کنید نه 4K. این که نشد بازی !
حتی RTX 3070 یا RTX 3080 هم به دست ما نمی رسد وای به حال RTX 3090 با قیمت 1500 دلار. اما مهمترین باگ این بازی بروی کامپیوتر، سازگاری ضعیف با قطعات یا پلتفرم AMD است. حتی در روز قبل از انتشار هم به این موضوع اشاره کردیم که این بازی یک عنوان انویدیا محور است. البته وقتی انویدیا محور است قطعا اینتل محور هم است. کارت گرافیک های سری RX 6900 و RX 6800 عملکرد عالی در این بازی ندارند و البته نکته جالب تر این است که پردازنده های AMD هم از این مشکلات بی نصیب نماندند.
بازی سایبرپانک 2077 نمی تواند به صورت بهینه از تمام هسته و رشته های موازی پردازنده های AMD استفاده کند. این در حالی است که این مشکل را با پردازنده های اینتل ندارد. راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد اما سوال اینجاست که: اگر قرار است کاربر به فکر راهکار برای استفاده از تمام هسته ها یا رشته های موازی باشد پس توسعه دهنده در این مدت چه می کرده؟
عملکرد سایبرپانک 2077 بروی کنسول ها
بروی کنسول ها داستان خیلی غم انگیز می شود. در اینجا سوالی پیش می آید: تعداد کنسول ها بیشتر است یا تعداد پی سی ها؟ جواب مشخص است تعداد گیمرهایی که با کنسول بازی می کنند بیشتر است. پس چرا کاربر بعد از هر 1 ساعت 30 دقیقه بازی یک بار باید بازی را از نو اجرا کند تا مشکلات پیش آمده برطرف شوند؟ باگ های بسیار به همراه عملکرد بسیار ضعیف در جزئیات و البته رزولوشن اجرایی.
سایبرپانک 2077 بروی PS4 با رزولوشن 720 پیکسل و البته نرخ 15 فریم در ثانیه اجرا می شود !. حتی تصورش هم سخت است. اجرای این بازی بروی PS4 Pro تا حتی بهتر است اما همچنان جزئیات کم است و رزلوشن هم بیش از 1080 پیکسل نیست. حتی کنسول نمی تواند بازی را آپ اسکال کند.
وضعیت در PS5 مشابه PS4 Pro است با این تفاوت که کمی نرخ اجرایی بازی بیشنر است. پلی استیشن 5 می تواند بازی سایبرپانک 2077 را تا 60 فریم هم اجرا کند اما با جزئیات بسیار کمتر از کامپیوتر و رزولوشن 1080 پیکسل.
مشکلات سایبرپانک بروی کنسول های بسیار زیاد است. این مشکلات حتی با ارائه پچ جدید Patch 1.04 هم کاملا برطرف نشد. بسیاری از کاربران خواستار برگشت پول شده اند و همین موضوع هم می تواند برای سی دی پراجکت رد وضعیت سختی را درست کند.