بازی های موبایل یا گوشی های هوشمند در حال حاضر شاید بیش از قبل در صنعت بازی برای خود جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. کشور چین یکی از توسعه دهنده های بزرگ در دنیاست و حتی شاید از باقی جلو زده باشد. حالا بررسی خواهیم کرد چطور این فرایند رشد برای چین اتفاق افتاده است.
جدیدترین اخبار حاکی از این است که بخش بازی های موبایل چین رشد 25 درصدی را به همراه داشته و درآمدی بالغ بر 7.56 میلیارد دلار را ثبت کرده است. این رقم یقینا بسیار چشم گیر است و حاصل تلاشی بسیار سخت است.
سه ماهه سوم هر سال همیشه اوج هجوم بازی های خوب در نظر گرفته شده است. زیرا دانش آموزان معمولاً در تعطیلات تابستان در خانه هستند. با این حال در سال 2020 ویروس کرونا باعث خانه نشینی بیشتر انسان ها شد و موجب شد بازی های موبایل بیشتر از قبل مورد توجه قرار گیرد.
در اینجا سهم بازارهای مختلف در حوزه سرگرمی و نت در کشور چین را بررسی می کنیم، بازی های موبایل 75.04٪ را تشکیل می دهند و 104/6 میلیارد یوان (15 میلیارد دلار) درآمد دارند. از طرف دیگر، بازی های شبکه مشتری دارای 20.18٪ بازار است. سهم بازی های مرورگر 2.87٪ بود. بازی های کنسول و رایانه 1.91٪ سهم داشتند.
سهم عظیم بازی های موبایل در این کشور، چین را به بازار پیشرو در سطح جهانی تبدیل کرده است. یکی از علت های اصلی آن مربوط به این واقعیت است که 60٪ از جمعیت این کشور از کاربران تلفن های هوشمند هستند.
برای این جمعیت ، دستگاه های تلفن همراه محبوب ترین سیستم عامل ها برای گیم پلی هستند. در واقع 82٪ از گیمرهای این کشور از تلفن های همراه استفاده می کنند، در حالی که 59٪ برای کاربران رایانه های شخصی است.
حدود 33٪ از گیمرها هر روز با دستگاه های تلفن همراه خود بازی می کنند در حالی که 33٪ دیگر هر هفته بین سه تا شش روز بازی می کنند. 18٪ هر هفته یک یا دو بار بازی می کنند.
طبق تحقیقات Golden Casino News، چین بیش از 25٪ از بازار جهانی بازی های موبایل را به خود اختصاص داده است. تخمین زده می شود که تا پایان سال 2020، چین می تواند تا 40٪ از کل درآمد را از بازار جهانی بازی های موبایل بدست آورد.
در نیمه اول سال 2020 ، بازار بازی های موبایل چین نسبت به سال گذشته 35.8 درصد رشد داشته است (در سال گذشته) ، در حالی که در مدت مشابه سال 2019 رشد 21.6 درصدی داشته است.
طبق پیش بینی Statista ، درآمد حاصل از بخش بازی های موبایل کشور در سال 2020 به 21.25 میلیارد دلار می رسد.
بر اساس داده های فروش و بازاریابی، این بخش در سال 2019 18.5 میلیارد دلار درآمدزایی داشته است. پیش بینی آن محافظه کارانه تر است و تخمین می زند که بازار تا سال 2024 به 32 میلیارد دلار برسد.
رشد سریع بازار همزمان با تعداد بازیکنان انجام شده است. در سال 2017 حدود 381 میلیون گیمر موبایل در چین وجود داشته است. تا سال 2019، این رقم به 450.7 میلیون نفر رسیده است. Statista پیش بینی می کند که در سال 2020، تعداد بازیکنان با 16.2٪ افزایش سالانه به 523.5 میلیون نفر برسد. تا سال 2025، می تواند تا 575.9 میلیون بازیکن موبایل در کشور چین وجود داشته باشد.
درآمد حاصل از بازی های چینی در خارج از کشور در 36 ماه گذشته تا به حال با رشد 36.32 درصدی همراه بوده است.
بازی های خانگی بر بازار چین مسلط هستند. در 2020آنها 86٪ از کل درآمد بازی ها را به خود اختصاص دادند. قابل ذکر است ، بازیهای چینی محبوبیت قابل توجهی در بازارهای خارج از کشور پیدا کرده اند.
درآمد فروش بازی های چینی در خارج از کشور در سال 2019 6.02 میلیارد دلار بود که در 2020 به 7.59 میلیارد دلار رسید. این افزایش 36.32 درصدی بود. در مقایسه با فروش بازار داخلی 30.38 درصد رشد کرد.
ژاپن ، آمریكا و كره جنوبی اهداف اصلی سازندگان بازی در چین هستند كه تقریباً 70٪ از كل درآمد را مجموعاً به خود اختصاص داده اند.
جالب است طبق بدانید، از 52 ناشر برتر برنامه بازی در سال 2020 ، 9 نفر از 52 ناشر برتر برنامه بازی ها از چین می آیند.
در پایان باید گفت که کشور چین نبض بازار بازی های گوشی های هوشمند را در دست دارد و با برنامه ریزی های دقیق و استفاده از نیروی کارآمد توانسته بر بلندای این قله بایستد.