تعداد محدودی از بازی ها می توانند ادعا کنند که موقعیت افسانه ای Crysis را دارند. عنوانی که از اولین سال عرضه یعنی سال 2007 توانست بسیار جلوتر از زمان حرکت کند و همچنان برای اجرای نسخه اول سخت افزارهای قدرتمند امروزی به زانو در می آیند. اما انتشار تریلر چند ثانیه نسخه جدید بازی Crysis Remastered بهانه ای شد تا به قدرت طلبی بیش از حد این بازی در بخش پردازش اشاره ای داشته باشیم.
امروزه شاهد سخت افزارهای قدرتمندی هستیم که نسبت به سالهای 2007 از قدرت پردازشی بسیار بیشتری برخوردار هستند اما هنوز هم اجرای 60 فریم در ثانیه بازی Crysis پس از گذشت 13 سال بروی سریعترین سخت افزارهای امروزی امکان پذیر نیست. حال سوال این است که چرا پس از انتشار آخرین نسخه یعنی Crysis 3 این سریال ادامه پیدا نکرد؟ در واقع بازی Crysis یک عنوان هنری است که باعث شده تا اجرای آن در بهترین سخت افزارها هم با مشکل فریم ریت مواجه شود.
جهان باز، قدرت و سرعت در این بازی هیچگاه تکراری نمی شود و قطعاً اگر نسخه اول این بازی را تجربه کرده باشید گیم پلی آن را از یاد نمی برید. اما مورد خاصی در خصوص بازی Crysis وجود دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و البته کمتر به آن اشاره شده است. هوش مصنوعی و عملکرد نسخه اول بازی نسبت به یک اثر هنری چندان جلب توجه نمی کرد اما امیدواریم در نسخه Remaster شاهد بهبود آن باشیم. ساختار هوش مصنوعی باینری بازی باعث می شد تا همه دشمنان از موقعیت شما آگاه شوند. با این وجود برنامه نویسی هوش مصنوعی این بازی مبتنی بر لوآ اسکریپ بود (Lua). فلسفه ساخت این زبان برنامه نویسی استفاده به عنوان یک زبان عمومی و ساده بود. بنابراین نه تنها رفتار هوش مصنوعی ساده گرایانه بود بلکه باعث می شد تا پردازنده با اختلال عملکرد روبرو شود.
همانطور که اشاره کردیم اجرای بازی با فریم ریت 60 فریم درثانیه غیر ممکن بود اما این مشکل قدرت کارت گرافیک ها نبود بلکه اختلال در پردازش پردازنده باعث این کندی شده بود. حتی اگر سعی کنید پردازنده ای مانند Core i7 8700K اینتل را به 5.0 گیگاهرتز اورکلاک کنید باز هم فریم ریت بازی Crysis زیر 40 فریم در ثانیه است. بهینه سازی هوش مصنوعی دشمنان و پشتیبانی از پردازش بیش از یک هسته می تواند این مشکل را برطرف سازد. خوشبختانه Crytek به این موضوع واکنش نشان داد و توانست در Crysis 2 سال 2011 عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. مقیاس پذیری در هسته های پردازنده و واکنش پردازشی با هسته های بیشتر حتی در Crysis 3 هم چشمگیر تر بود.
با این توضیحات باید به این موضوع اشاره کنیم که به لطف بهینه سازی های انجام شده و گسترش پردازش در بین هسته های پردازنده در Crysis 3 موجب شد تا حتی این بازی با پردازنده های امروزی که به تعداد هسته های بالایی مجهز هستند واکنشی متفاوت نشان دهد. به عبارتی بازی کرایسیس 3 بر خلاف عناوین معتبر امروزی، با پردازنده هایی که تعداد هسته های بیشتر دارد عملکردی بهتری را از خود نشان می دهد.
هفت سال از آخرین نسخه کرایسیس گذشت و در این سال ها موتور گرافیکی CryEngine 5 از جدیدترین فناوری های تولید محتوا سود می برد. بهینه سازی هایی که می تواند سنگین ترین فضاها را با اشکال هندسی بسیار پیچیده خلق کند اما همچنان بروی قدرت پردازشی پردازنده و پردازنده گرافیکی اختلالی ایجاد نکند. ویژگی مانند Ray tracing در محیط پیچیده و جذاب کرایسیس با وجود جهان باز گیم پلی قطعاً Crysis Remastered را به مورد انتظارترین بازی تبدیل می کند. خوشبختانه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس با وجود سخت افزار قدرتمند به راحتی می توانند Crysis Remastered را با نهایت جزئیات اجرا کنند. حتی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 هم با بهینه سازی های انجام شده قادر به اجرای این بازی هستند اما اجرای Remastered بروی نینتندو Switch تا حدی ناشناخته است.