شلیک اینتل به AMD با Rocket Lake-S در CES 2021 – پردازنده Core i9-11900K در مقابل Ryzen 9 5900X

بالاخره در CES 2021 اینتل از پردازنده های جدید موبایلی و دسکتاپی خود رونمایی کرد. البته انتشار مشخصات از سمت آبی پوشان اینتل بسیار اندک بود و همچنان به سبک همیشه خود یعنی پر رنگ جلوه دادن یک سری از موارد با کلی سوال مانده در ذهن این مراسم را تمام کرد. هرچند باید ذکر کنیم که در واقع پیش نمایشی از پردازنده های نسل 11 اینتل را در این مراسم شاهد بودیم و تنها Core i9-11900K برای این شرکت مهم بود.

همانطور که بارها اشاره کردیم، پردازنده های نسل 11 اینتل یا Rocket Lake در واقع بازسازی پردازنده های نسل قبلی است اما این بازسازی را باید اساسی ترین بازسازی تاریخ پردازنده های 14 نانومتری اینتل دانست. پردازنده هایی که به واسطه معماری Cypress Cove هسته ها، پشتوانه ای 10 نانومتری دارند اما ساختار آن 14 نانومتری است. معماری 14 نانومتری پردازنده های نسل 11 اینتل با تمام بدی ها یک مزیت بزرگ دارد و آن هم راحتی در رسیدن به فرکانس های بالا است که برای گیمرها یک نکته مثبت است.

از مهمترین ویژگی های پردازنده های نسل 11 اینتل یا Rocket Lake باید به پشتیبانی از 20 خط PCIe 4.0 تنها برای پردازنده اشاره کرد. این اولین معماری اصلی اینتل است که از استاندارد PCIe 4.0 پشتیبانی می کند. البته دو سال پس از AMD. یکی دیگر از تغییرات، کنترل کننده حافظه یکپارچه است که اکنون بدون هیچگونه اورکلاک از سرعت رم تا DDR4-3200 پشتیبانی می کند. ولی جذاب ترین تغییر در ساختار پردازنده های نسل 11 اینتل را باید IPC بهبود یافته دانست. بهبود 19 درصدی IPC به این دلیل شگفت انگیز است که اینتل همچنان از معماری 14 نانومتری استفاده می کند.

حال موردی را عنوان می کنیم که کمی تعجب کنید. توان حرارتی پردازنده Core i9-11900K با توجه به هسته های کمتر نسبت به نسل قبل اینبار 150 وات است. این TDP را در حال افزایش فرکانس هم باید در نظر گرفت. زیرا به گفته اینتل با افزایش فرکانس کاری توان حرارتی به 250 وات یا مانند نسل گذشته می رسد اما در واقعیت شاید داستان طور دیگری باشد.

اینتل برای قدرتمند جلوه دادن گل سر سبد خود یعنی پردازنده Core i9-11900K، آن را با پردازنده Ryzen 9 5900X مقایسه کرد. بر اساس تست های اینتل این پردازنده 8 هسته ای توانست پردازنده 12 هسته ای Ryzen 5900X را در بازی ها شکست دهد. البته اختلاف فریم ریت بین هر دو پردازنده بسیار کم بود اما اینتل حتی به همین اعداد کم هم قانع است. عنوان کردن این نکته هم ضروری است که بازی ها به واسط فرکانس کاری بالاتر می توانند عملکرد بهتری داشته باشد و همانطور که می دانید پردازنده های اینتل به خوبی قادر هستند تا فرکانس های بیشتر از 5.0 گیگاهرتز را تجربه کنند.

معیارهای بازی که اینتل تست را بروی آنها انجام داد شامل موارد پیش رو است که در دقت 1080 پیکسل ارائه شده است: Total War: Three Kingdoms / Gears of War 5 / Metro Exodus / Cyberpunk 2077 / Watchdogs: Legion / Farcry: New Dawn / Assassin’s Creed Valhalla.

پردازنده Core i9-11900K در تست های اینتل در مجموع 4.4 درصد سریعتر از Ryzen 5900X بود. البته بر اساس گفته تمام کارشناسان بهتر است صبر کنیم تا تست های ثالث از این پردازنده منتشر شود.

حال برای درک بهتر عملکرد پردازنده Core i9-11900K بهتر است بنچمارک شخص ثالثی را مشاهده کنید.

پست های مرتبط

آبروریزی اپل در نسخه iOS 17.5 : عکس‌های پاک‌شده از سال‌ها قبل حتی پس از ریست فکتوری هم برمی‌گردند !

گوشی iPhone 17 Slim حتی از iPhone 17 Pro Max هم گران‌تر خواهد بود !

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد