پس از موفقیت کپکام در بازسازی عنوان های Resident Evil 2 و Resident Evil 3 خبر بازسازی رزیدنت اویل 4 هم که تایید شده است. حالا فکر می کنم دیگر وقت آن رسیده که کپکام باز هم به گذشته سفر کند و عنوان های دیگری را هم از دل خاک بیرون بکشد. اگر که عنوانی مانند Dino Crisis بازسازی شود شک نکنید که یکی از پر فروش ترین ها خواهد شد و واقعا جای تاسف است که کپکام قدر چنین IP باارزشی را نمی داند.
عصر دایناسورها پایان یافته است!؟
اگر که به فیلم های پارک ژوراسیک علاقه مند باشید ارزش عنوانی مانند Dino Crisis را می دانید. شما در این بازی پا به جزیره ای می گذارید که مملو از دایناسورهای مختلف است. بازی دینو کرایسیس 1 در زمان خود بر روی پلی استیشن 1 غوغا به پا کرد و خود را در کنار بزرگانی مانند Resident Evil 1 قرار داد. بازی های زیادی هم بر پایه وجود دایناسورها ساخته نشده است، عنوان هایی مانند Turok و یا King Kong. اما جذابیت دینو کرایسیس فقط مربوط به گیم پلی نبود، بلکه حس ترس و استرس هم بسیار مورد توجه بود. عنوان های حال حاضر با توجه به وسعت دید، دست گیمر را عکس العمل نشان دادن باز می گذارد.
شرکت Capcom یکی از توسعه دهنده های بسیار محبوب است که صاحب IP های جذابی است که سبک های مختلف را تحت تاثیر خود قرار داده است. این شرکت ژاپنی همیشه برای رسیدن به سودهای هنگفت دست به کارهای مختلفی زده است، یک عنوان را ریبوت می کند، بازسازی می کند، دنیاهای مختلف را ترکیب می کند. کپکام سالهاست که ساخت IP جدید را کمرنگ کرده است و بیشتر فعالیت خود را به بازسازی عنوان های قدیمی تخصیص داده.
از سقوط تا تولد یک ژانر
خیلی سال بود که عنوان های ترسناک به سمت سقوط پیش می رفتند، عنوان هایی مانند Resident Evil 6 یا Dead Space 3 همه داشته های خود را به دورن سیاهی فرو بردند و در واقع سبک وحشت را به سمت مضحکه شدن پیش بردند. اما عنوان هایی مانند PT یا Alien: Isolation جرقه های لازم را برای انفجار دوباره ژانر وحشت زدند. عنوان های Resident Evil 7، Evil Within 2 و Prey از موفقیت های عنوان های یاد شده نشات گرفتند. اکنون بازی های ترسناک آنقدر محبوبیت دارند که در گذشته های دور هم داشتند. کپکام هم در همین مسیر حرکت کرد که عنوان های ترسناک خود را دوباره احیا کند.
برنامه های بلند مدتی را در پیش گرفت و حتی ریسک زیادی را پذیرفت. عنوان رزیدنت اویل دو و سه را از زیر خاک بیرون کشید و یک اثر نسل هشتمی عالی را به مخاطبان ارائه کرد. اما کپکام باز هم می تواند در همین مسیر حرکت کند، زنده کردن عنوانی مانند monster Hunter می تواند دلیلی بر این مساله باشد. خیلی از طرفداران در سالهای اخیر به کپکام انتقاد کردند که چرا عنوان دینو کرایسیس را زنده نمی کند، کپکام هم همچنان پاسخی به این درخواست نداده است.
مانند بیشتر بازیهای ترسناک بقای دوران خود بازی Dino Crisis از زوایای ثابت دوربین استفاده میکند که با حرکت در محیط های مختلف تغییر میکند. بازی های کلاسیک رزیدنت اویل هم از همین نوع دوربین استفاده می کردند و برای گیمرهای قدیمی جذابیت ویژه ای دارد. البته که گیمرهای نسل جدید از چنین عملکردی لذت نمی برند و آن را مشکل ساز می بینند. مزیت این کار این است که توسعه دهندگان می توانند هر ترس را با دقت طراحی کنند. اعصاب خردکن است که برای اولین بار وارد یک اتاق شوید، صدای فریاد یک velociraptor را بشنوید، و هیچ دیدی نداشته باشید که چقدر به آن نزدیک هستید.
اگر کپکام بتواند Dino Crisis را به سبک رزیدنت اویل 2 و 3 بازسازی کند، این عنوان می تواند جذابیت های ویژه خود را داشته باشد و فروش تضمین شده ای هم برای آن در انتظار است.
واقعا چه زمانی می توانیم منتظر بازگشت عنوان دینو کرایسیس باشیم؟ شما یک بازسازی برای این عنوان را ترجیح می دهید یا یک ادامه؟