در سال 2015 بود که انویدیا تکنیک Ultra Low Motion Blur یا ULMB را راهاندازی کرد. یک تکنیک جدید از مانیتورهای G-SYNC برای ارائه وضوح حرکت بیشتر در بازیها. اما امروز انویدیا G-SYNC Ultra Low Motion Blur 2 (ULMB 2) را با وضوح حرکت موثر بیش از 1000 هرتز برای بهترین روش کاهش تاری حرکت برای گیمرها معرفی کرد. در مقایسه با نسخه اصلی، ULMB 2 نور پسزمینه را با نرخ تازهسازی کامل ترکیب کرده تا تاری در حرکت های بسیار سریع ممکن شود.
ULMB 2 اکنون به صورت رایگان برای مانیتورهای گیمینگ G-SYNC با کیفیت 1440p نرخ 360 هرتز از طریق یک بهروزرسانی سیستم عامل به سادگی در دسترس است! زمانی که انویدیا فناوری اصلی ULMB را در سال 2015 راهاندازی کرد، زمان پاسخگویی مانیتور (زمان لازم برای انتقال پیکسل به رنگها) نسبتاً آهسته بود و باعث ایجاد شبحها و تصاویر تار و در نتیجه وضوح حرکت ضعیف میشد. در واقع وضوح حرکت به عنوان توانایی دیدن و درک واضح اجسام در حال حرکت توصیف می شود. لبه های تیز و جزئیات غیر تار از مشخصه های وضوح حرکت خوب هستند. برای بهبود وضوح حرکت، ULMB از تکنیک نور پس زمینه استفاده می کند تا تاری را به حداقل برساند.
برای دستیابی به تکنیک نور پسزمینه، ULMB نور پسزمینه را در ۷۵ درصد مواقع غیرفعال میکند. این تکنیک 25 درصد وضوح تصویر را بیشتر می کرد اما روشنایی کمتر برای دستیابی به این ویژگی از مهمترین مشکلات آن بود. در ULMB 2 با زمان پاسخگویی بهتر مانیتورهای جدید گیمینگ، گیمرها می توانند وضوح حرکت مؤثر بیش از 1000 هرتز را دریافت کنند.
انویدیا می گوید مانیتور 120 هرتز با این فناوری نرخ موثر 480 هرتز را ارائه می کند و یک پنل 360 هرتز با ULMB 2 می تواند وضوح حرکتی موثر 1440 هرتز را ممکن سازد. با این وجود ULMB 2 می تواند نرخ وضوح حرکتی یک مانیتور را 4 برابر بهتر کند.
ULMB 2 چگونه کار می کند؟
برای درک بهتر نحوه فعالیت ULMB 2 باید نوع کارکرد نمایشگرها را عنوان کنیم. یک نمایشگر از دو لایه اصلی تشکیل شده است. پیکسل های کریستال مایع که از نظر شیمیایی واکنش نشان داده تا رنگ نوری را برای نمایش تنظیم کنند و نور پس زمینه که با تولید نور و تابش به پیکسل ها باعث دیده شدن تصویر می شوند.
هنگامی که یک فریم جدید باید روی نمایشگر نمایش داده شود، رنگ جدید به هر پیکسل ارسال می شود. در این مرحله، پیکسل با گذشت زمان شروع به تغییر رنگ جدید خود می کند. در طول این فرآیند، نور پس زمینه در تمام مدت روشن است، بنابراین چشم به صورت بصری انتقال کامل را می بیند. حال در زمان انتقال تصویر قدیم به جدید و به دلیل روشن بودن همیشگی نور پس زمینه، چشم این انتقال را به صورت تاری مشاهده می کند. خصوصاً اگر زمان پاسخگویی و نرخ تازه سازی کم باشد.
با ULMB 2، نور پسزمینه تنها زمانی روشن میشود که هر پیکسل در مقدار رنگ صحیح خود قرار گرفته باشد. ایده این است که پیکسل ها در حال انتقال را نشان ندهید و فقط زمانی که رنگ آنها دقیق باشد آنها را نشان دهید. اما از آنجا که تمام پیشکل ها در یک زمان مشخص تغییر رنگ را انجام نمی دهند، این روش می تواند تداخل در تصویر را ایجاد شود. راه حل این مشکل چیزی است که ULMB 2 G-SYNC را از سایر تکنیک های نور پس زمینه متمایز می کند. با روش جدید، انویدیا سعی کرده تا زمان پاسخگویی را بسته به محل اسکن عمودی کنترل کند.
ULMB 2 در چه مانیتورهایی کار می کند؟
متاسفانه با اینکه ULMB 2 اکنون در دسترس است اما هر مانیتوری قادر به ارائه آن نیست. برای قابلیت ULMB 2، مانیتورها باید شرایط زیر را داشته باشند:
- بیش از 1000 هرتز وضوح حرکت موثر را ارائه دهند
- ULMB 2 را با نرخ تازه سازی کامل مانیتور بهینه کنند
- بیش از 250 نیت روشنایی را با حداقل تداخل یا تصاویر دوگانه ارائه دهند
در حال حاضر، دو مانیتور Acer Predator XB273U F و ASUS ROG Swift 360Hz PG27AQN با قابلیت ULMB 2 در بازار هستند و دو نمایشگر دیگر ASUS ROG Swift Pro PG248QP و AOC AGON AG276QSG در آینده ای نزدیک عرضه می شوند.