بنچمارک فاششدهای که دیروز از کنسول پلیاستیشن 5 پرو به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد، نمای کلی خوبی از نحوه بهبود بازیها را ارائه میدهد.
پلیاستیشن 5 پرو به طور رسمی معرفی شد : عرضه در 7 نوامبر با قیمت 699.99 دلار
ویدیویی از طرف یک بازیساز ناشناس به دست یوتیوبر Moore’s Law is Dead رسیده که نرخ فریم یک بازی را در دو مدل پایه و پرو پلیاستیشن 5 مقایسه میکند. این بازی از محدوده رزولوشن پویا 1080p-1600p با ترکیبی از تنظیمات متوسط و بالا بهره میبرد و در مدل پایه در بین 45 تا 60 فریم بر ثانیه اجرا میشود. همین بازی، در پلیاستیشن 5 پرو، از محدوده رزولوشن پویا بالاتر، 1600p-2160p، بدون PSSR و در حداکثر تنظیمات با سرعت 60 فریم بر ثانیه بدون افت فریم اجرا میشود. توسعهدهنده این بازی بعداً قصد دارد رزولوشن 4K و حالتهای 120 هرتز را هم امتحان کند.
علاوه بر ارائه فیلم آزمایش اولیه، این توسعهدهنده ناشناس اطلاعات بیشتری در مورد پلیاستیشن 5 پرو ارائه کرد. این کنسول یک گزینه برای رزولوشن 8K اضافه کرده که در حال حاضر تنها برای بازی Gran Turismo 7 در دسترس است و میتواند از 1.2 گیگابایت رم اضافی استفاده کند. طبق اسناد ارائهشده توسط سونی، کنسول پلیاستیشن 5 پرو از 28 درصد افزایش پهنای باند هم فراتر رفته است. حالتی به نام High CPU Frequency هم وجود دارد که 10٪ افزایش عملکرد پردازنده را با 1.5٪ کاهش عملکرد گرافیکی ارائه میدهد.
فناوری PSSR جدید در کنسول پلیاستیشن 5 پرو هم مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این ارتقادهنده مقیاس مبتنی بر هوش مصنوعی به تازگی به نسخه 9.4 به روز شده که کیفیت تصویر را نسبت به نسخه 9.0 بهبود میبخشد و تنها از 250 مگابایت رم استفاده میکند. طبق نظر این توسعهدهنده، به نظر میرسد حافظه باقیمانده پس از مصرف این مقدار رم آنقدر کافی باشد که این عدد به چشم نیاید.
امیدواریم سونی در آینده نزدیک اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد کنسول پلیاستیشن 5 پرو منتشر کند، چراکه فیلمهای به اشتراکگذاشتهشده چندان چشمگیر به نظر نمیرسند. قیمت بالای 700 دلاری کنسول همچنان برای اکثر پلیرها غیرقابل توجیه خواهد بود، ولی با دانستن ویژگیهای بیشتر حتماً تعداد خریداران افزایش مییابد. پلیاستیشن 5 پرو در تاریخ 7 نوامبر در سراسر جهان عرضه میشود.