کن کوتاراگی خالق پلی‌استیشن، از هدست‌های متاورس و واقعیت مجازی انتقاد کرد

کن کوتاراگی، مخترع پلی استیشن و مدیر عامل سابق سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، اخیراً با بلومبرگ صحبت کرده و نظر خود را در مورد متاورس، مفهوم دنیای مجازی ارائه کرده است. کوتاراگی دنیای مجازی و حتی سرمایه گذاری در آن را مبهم قلمداد کرده و برای او عجیب است که شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری در این زمینه با هم رقابتی تنگاتنگ دارند. نظرات او بر خلاف غول های صنعتی مانند فیس بوک و مایکروسافت است که با انرژی و سرمایه زیادی وارد حوزه متاورس شده اند و یقینا تمام دنیا را هم با خود همراه خواهند کرد. از دیدگاه کوتاراگی همه چیز در ابهام کامل قرار گرفته است.

متاورس ما را به دنیا وصل می کند یا از دنیا جدا می کند؟

پیشرفت بزرگترین دغدغه بشریت در تمامی ادوار بوده و در این راه سعی کرده تا از علم و تکنولوژی به نحو احسن استفاده کند. ده سال پیش آیا کسی تصور می کرد که بتواند از طریق اپلیکیشن های مختلف با دوست خود در آن طرف دنیا ملاقات کند؟ اما حالا چنین چیزی کاملا روتین و عادی شده و استفاده کردن از آن هم چیز عجیبی نیست. تکنولوژی خواه نا خواه انسان ها را با خود همراه می کند و البته راهی هم جز همراه شدن با آن نیست. دنیا به تغییرات خود ادامه می دهد و در این راه حتی لحظه ای هم نمی ایستد. دنیای مجازی هم سالهاست که به شکلی جدید خود را نشان می دهد و حالا یکی از خبرسازترین سوژه ها برای مطبوعات و شرکت های بزرگ شده است.

حالا پیشرفت علم به این سمت بوده که انسانها را بیشتر وارد دنیای مجازی کند، اما کوتاراگی معتقد است که ریشه در دنیای واقعی “بسیار مهم” است و نمی‌داند چرا کسی می‌خواهد به واقعیت مصنوعی وارد شود. او می گوید “شما ترجیح می دهید به جای خود واقعی یک آواتار بی روح به انجام امورات شما بپردازد؟ کوتاراگی می‌گوید که متاورس اساساً هیچ تفاوتی با سایت‌های ناشناس و مبهم ندارد.

او طرفدار پوشیدن هدست های واقعیت مجازی برای تعامل با متاورس نیز نیست و می گوید: «هدست شما را از دنیای واقعی جدا می کند، و من نمی توانم با آن موافق باشم. البته که خود هدست ها هم آزاردهنده هستند.

کوتاراگی به عنوان “پدر پلی استیشن” شناخته می شود زیرا او سونی را متقاعد کرد که در اوایل دهه 90 وارد بازار بازی های ویدیویی شود و پلی استیشن اصلی را مهندسی کرد. به لطف موفقیت عظیم این کنسول، او در سال 1997 مدیرعامل سونی کامپیوتر سرگرمی آمریکا شد و توسعه پلی استیشن 2، پلی استیشن پرتابل و پلی استیشن 3 را رهبری کرد. کوتاراگی در سال 2006 توسط کاز هیرای به عنوان مدیرعامل جانشین شد. پس از آن بازنشسته شد و نقش رئیس افتخاری را بر عهده گرفت و بعداً مشاور فنی شد.

این مرد 71 ساله در حال حاضر به عنوان مدیر عامل Ascent، یک شرکت رباتیک نوپا که هدف آن ترکیب دنیای واقعی با دنیای دیجیتال به شیوه ای کمتر مجازی است، خدمت می کند. هدف The Ascent به جای تعقیب یک دنیای کاملاً مصنوعی، ایجاد ربات‌های هوشمند ساخته شده با تراشه‌ها و حسگرهای طراحی شده توسط تیم Kutaragi است که می‌توانند وظایف مختلف انسانی را انجام دهند و طیف وسیعی از محصولات را تولید کنند. ساخت روبات‌هایی که می‌توانند صحنه‌های دیجیتالی مانند هولوگرام را نمایش دهند، یکی دیگر از اهداف کوتاراگی است.

نظرات شما عزیزان در مورد صحبت های کوتاراگی چیست؟ صحبت های او تا چه حد می تواند به واقعیت نزدیک باشد؟

پست های مرتبط

بازی استاکر 2 نتوانست عملکرد خیلی خوبی را روی پردازنده M4 Max اپل اجرا کند

اجرای بازی Star Citizen به صورت موقت از 22 نوامبر تا 5 دسامبر رایگان خواهد بود

برندگان چهل و دومین دوره جوایز گلدن جوی‌استیک اعلام شد : Black Myth: Wukong بهترین بازی سال شد !