کنسول PS5 Pro در سال 2024 بارها مورد بحث قرار گرفت، اما آخرین رویداد State of Play که در اواخر ماه مه پخش شد، هیچ اطلاعیهای برای آن در دست نداشت. با نزدیک شدن به پایان تابستان، برخی از طرفداران در این فکر بودند که آیا این نسخه قدرتمندتر از پلیاستیشن 5 به تعویق افتاده یا خیر. با این حال، در رویداد اخیر Gamescom 2024 در شهر کلن آلمان برگزار شد، توسعهدهندگان در مورد آن صحبت کردند.
در جریان پخش زنده اخیر، وبسایت ایتالیایی Multiplayer اشاره کرد که از یک توسعهدهنده شنیده بازی خود را به دلیل عرضه آتی PS5 Pro به تاخیر انداختهاند. نویسنده Wccftech هم این موضوع را تایید کرد و گفت که طی این رویداد چیزی مشابه شنیده است. توسعهدهندهای که نامش ذکر نشده آشکارا گفته که مشخصات PS5 Pro را دریافت کرده و گفته که موتور Unreal Engine 5 روی سختافزار جدید در مقایسه با پلیاستیشن 5 معمولی بسیار بهتر کار میکند.
به این ترتیب، زمان اعلامیه رسمی نزدیک به نظر میرسد. با نگاهی به PS4 Pro، این کنسول در 7 سپتامبر 2016 معرفی شد و در 10 نوامبر عرضه شد. یک تحلیلگر در اواخر ماه جولای گفت که احتمالاً همین اتفاق دوباره رخ دهد. باید منتظر مشخصات رسمی از سمت سونی باشیم ولی در همین میان بیایید درزهای اطلاعاتی معتبرتر را در مورد این کنسول مرور کنیم:
- بهبود عملکرد 45 درصدی در رندر شطرنجی به لطف پردازنده گرافیکی بزرگتر و حافظه سریعتر
- معماری بسیار بهبود یافته ردیابی پرتو با سرعت متوسط 2 تا 3 برابر و پیکهای 4 برابر
- معمار ماشین لرنینگ سفارشی که از 300 TOPS در 8 بیت پشتیبانی میکند تا تکنیک ارتقاء مقیاس PSSR را تقویت کند. این در حقیقت نسخه MFSR سونی بر اساس الگوریتم ماشین لرنینگ پلیاستیشن (PSML) است.
- PSSR تکنیک ارتقاء مقیاس مشابه TAAU است که با ماشین لرنینگ ارتقا یافته و شبیه به NVIDIA DLSS و AMD FSR است، از HDR پشتیبانی میکند و مانند DLSS نیازی به آموزش در هر بازی ندارد. این تنها از 250 مگابایت حافظه پلیاستیشن 5 پرو استفاده میکند و برای ارتقاء از Full HD به 4K به 2 میلیثانیه زمان نیاز دارد.