سرویس اپیک گیمز در هفته ای که گذشت اطلاعات بسیار مهمی در خصوص کنسول نسل نهم سونی و SSD پلی استیشن 5 و همچنین موتور بازی Unreal Engine 5 منتشر کرد. عملکرد بی نظیر موتور بازی جدید Unreal Engine 5 در کنسول PS5 و بازی های جدید نشان می دهد که گیمرها می توانند از جلوه های گرافیکی شگفت انگیزی بهره مند شوند.
هر چند سخنان مدیران اپیک گیمز بیشتر در خصوص موتور بازی Unreal Engine 5 بود، اما بخش بسیار مهم آن مربوط به سرعت بالای SSD پلی استیشن 5 بود. اپیک گیمز اعلام کرده که سرعت درایو سالید کنسول نسل نهم پلی استیشن 5 بسیار سریع تر از انواع مشابه موجود برای کامپیوتر های شخصی خواهد بود و همین موضوع شبهاتی را به وجود آورده است.
در حالی که SSD پلی استیشن 5 می تواند به دلیل ساختار مجتمع قطعات داخلی این کنسول از نوع M.2 در نظر گرفته شود، اما حتی سریع ترین درایو های M.2 مبتنی بر رابط NVMe نمی توانند ادعای تیم سویینسی مدیر عامل Epic را تایید کنند. به همین دلیل کاربران نسبت به سرعتی که PS5 می تواند در بخش ذخیره سازی ارائه کند، دچار تردید شدند و سوالات بسیار زیادی در ذهن آنها شکل گرفته است.
حافظه ذخیره سازی به کار رفته در PS5 و بخش های ورودی و خروجی به شدت بهینه سازی شده و قدرت سخت افزاری پردازنده گرافیکی به کار رفته در آن، عملکردی در حدود کارت گرافیک دسکتاپی RTX 2070 SUPER انویدیا را ارائه می دهد. در حال حاضر درایو های سالید مخصوص کامپیوتر های شخصی می توانند پهنای باندی در سطح SSD پلی استیشن 5 در دسترس کاربران قرار دهند و به این ترتیب هر دوی آنها پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه را ارائه می دهند.
با این وجود اعداد و ارقامی که در تست های اولیه از SSD پلی استیشن 5 و مقایسه آن با نمونه های مشابه در کامپیوتر شخصی به ثبت رسیده، به مراتب بیشتر است. آقای تیم سویینی مدیر عامل Epic در حساب کاربری توییتر خود اطلاعات جالب توجهی در این زمینه منتشر کرده که شامل موارد زیر می شود:
کارهایی که اینتل در NVDIMM غیر فعال برای کامپیوتر های شخصی انجام داده، مشکل ساز شده است. مهم ترین پیشرفتی که در SSD پلی استیشن 5 صورت گرفته، ادغام سیستم ها و عملکرد کل سیستم است. داده های موجود روی درایو سالید PS5 به صورت مستقیم به حافظه گرافیکی منتقل می شوند و به دلیل فاصله بسیار نزدیک ارتباطات داخلی این دو قطعه، پهنای باند 5.5 گیگابایت بر ثانیه در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین میزان تاخیر در دسترس سخت افزار کنسول قرار می گیرند. به این ترتیب نرخ فریم در سطح قابل قبولی قرار گرفته و شاهد افت عملکرد از سمت درایو سالید نخواهیم بود. بهینه سازی نرم افزار و سخت افزار به کار رفته در پلی استیشن 5 و ارتباطات داخلی کارآمد، میزان تاخیر در ارسال داده را به شدت کاهش می دهد. در کامپیوتر های شخصی لایه های زیادی برای انتقال داده وجود دارد و داده های مورد نیاز برای اجرای بازی ها و دستورات باید از مسیرهای طولانی میان قطعات مختلف عبور کنند. در کنسول نسل نهم سونی این ارتباطات داخلی به شدت بهینه سازی شده و در نتیجه زمان تاخیر نیز به شدت کاهش می یابد. اینتل در حال حاضر روی NVDIMM غیر فرار کار می کند تا در نسل یا نسل های آینده شاهد پیشرفت قابل توجهی در این زمینه باشیم.
همکاری نزدیک و تنگاتنگ سونی سبب شده تا اپیک گیمز در بخش SSD پلی استیشن 5 به تعامل قابل توجهی برسند و در نتیجه عملکرد موتور بازی جدید Unreal Engine 5 در کنسول نسل نهم سونی بسیار عالی خواهد بود. کنسول بازی XBOX Series X نیز با استفاده از معماری انحصاری Velocity، عملکرد چشم گیری با پهنای باند 2.4 گیگابایت بر ثانیه را با استفاده از NVMe SSD ارائه می دهد.
موارد دیگری از جمله بلاک خارج کردن داده ها از ساختار فشرده سازی شده، فناوری Sampler Feedback Streaming و DirectStorage API جدید در کنسول بازی ایکس باکس Series X مورد استفاده قرار گرفته اند. مایکروسافت پیش از این برنامه هایی برای استفاده از فناوری DirectStorage در کامپیوتر های ویندوزی ایجاد کرده بود و به این ترتیب میزان سربار بودن پردازنده مرکزی نسبت به عملیات I/O کاهش می یابد تا درایو ذخیره سازی نهایت عملکرد خود را ارائه دهد.