امسال را باید سال بازگشت ژانر وحشت نام ببریم چون عنوان های بزرگ و خوش ساختی را در پیش خواهیم داشت. عنوان های Dead Space Remake و The Callisto Protocol بخاطر شباهت فراوان و همچنین افرادی که در ساخت این پروژه ها به طور مشترک حضور داشتند.
سیاره های گمشده بسیار نزدیک هستند
بازی Dead Space حدود 15 سال پیش برای پلتفرم های نسل هفتم عرضه شد و توانست با استفاده از تمام المان های موفق ژانر وحشت به موفقیت زیادی برسد. این بازی توسط استودیو Viscerial Games ساخته شد و توسط شرکت بزرگ EA منتشر شد. تمام حقوق معنوی این عنوان ترسناک در اختیار شرکت الکترونیک آرتز بود و تصمیم گرفت که قسمت دوم را هم ادامه دهد. قسمت سوم بخاطر روند اشتباه الکترونیک آرتز یک شکست کامل رسید و حتی باعث شد که ویسکریال تعطیل شود. بعد از تعطیلی این استودیو خلاق، شرکت الکترونیک آرتز هم دیگر فرنچایز دد اسپیس را کنار گذاشت چون دیگر برایش پولساز نبود. طراح ارشد دد اسپیس گلن شوفیلد ایده های بسیار جذابی را در سر داشت که بسیار هم مخاطب پسند بود. او تمام داشته های خود را به سه گانه هوای مرده انتقال داد ولی بعد از تعطیلی ویسکریال تا مدتها کار خاصی انجام نداد و حال قصد بازگشت باشکوهی را در The Callisto Protocol به عنوان کارگردان دارد. او بسیاری از مکانیک هایی که خودش آنها را خلق کرده بود به عنوان جدیدش آورده است.
ریمیک برایم پولساز خواهد بود!
درست است که شرکت EA یکی از بزرگترین توسعه دهنده های صنعت بازی است، اما بعضا اثرات مخربی هم از خود بر جای گذاشته است. یکی از همین اثرات مخرب بلایی بود که بر سر بازی دد اسپیس و استودیو توسعه دهنده آن Viscerial Games آورد. شماره سوم چیزی بود که هیچ وقت نباید ساخته می شد، چون تمام سعی خود را کرد تا به عنوان های روز که بصورت جمعی بازی می شدند نزدیک کند. بله بازی دد اسپیس 3 تبدیل به یک عنوان CO OP شده بود و دیگر حس و حال وحشت قبل را نداشت.
سالیان زیادی این فرنچایز کنار گذاشته شد چون دد اسپیس دیگر با شماره آخر و فاجعه ای که به بار آورد دیگر خواستاری نداشت. مدتها گذشت تا اینکه شرکت های مختلف به این سمت حرکت کردند که عنوان های قدیمی خود را بازسازی کنند. این هیچ سودی برای پیشرفت صنعت بازی ندارد، اما مخاطبان قدیمی را دوباره خوشحال می کند و البته برای شرکت بسیار پولساز هم خواهد بود.
بازی هایی مانند Demon Souls، Final Fantasy 7، Shadow Of Clossus و خیلی های دیگر در چند سال اخیر بسیار موفق بوده اند. البته به تازگی عنوان The last Of Us Part 1 هم به این مجموعه اضافه شده است. شرکت EA وقتی دید که دیگر شرکت ها هم در این مسیر موفق شدند و به پول های بزرگی رسیدند تصمیم گرفت که به سراغ یکی از عنوان های محبوب و قدیمی خود برود. بازی دد اسپیس دقیقا همان چیزی بود که طرفداران سالهای زیادی به انتظار آن نشستند ولی الکترونیک آرتز به آن بی توجه بود. ولی حالا این رویا به حقیقت نزدیک شده است، اما یک سوال مهم برای همه گیمرها پیش آمده است. امروزه سبک اکشن دچار تحولی عظیم شده است و با 15 سال پیش که در آن زمان دد اسپیس بسیار موفق بود، بسیار فرق کرده است. آیا که این عنوان ترسناک می تواند طوری خود را بروز کند که به ریشه های خود وفادار باشد یا فقط قصد نمایش چهره مدرن آن را دارد؟
شباهت های دو عنوان
ما در این بخش مقاله قصد داریم تا شباهت های این دو بازی را بازگو کنیم تا به نکات خوبی برسیم. این مساله غیر قابل انکار است که گیم پلی بازی The Callisto Protocol شباهت های زیادی به بازی هوای مرده دارد. اول اینکه دوربین هر دو بازی به حالت سوم شخص است و در ژانر وحشت قرار دارد. نوع راه رفتن کاراکتر کالیستو پروتوکول کاملا شباهت به راه رفتن آیزاک دارد و دوربین هم دقیقا با همان استایل شما را همراهی می کند. هر دوبازی در یک سیاره دور افتاده اتفاق می افتد و شخصیت های داستان هر دو در یک منطقه خطرناک گرفتار شده اند.
شما در The Callisto Protocol همانند بازی دد اسپیس با موجودات جهش یافته ای روبرو هستید که می توانند هر چیزی را نابود کنند. مکانیک مبارزه کردن با این موجودات وحشی در هر دو بازی تقریبا یکسان است و شبیه به هم می باشد، در بازی سلاح های مختلفی در اختیار هر دو کاراکتر قرار می گیرد که با کمک آنها می تواند دشمن های بازی را نابود کنند. اما در کالیستو یک اتفاق بسیار جالب و جذاب افتاده است که شما می توانید مبارزات یا سلاح های سرد هم داشته باشید. شما باید محیط اطراف را بخوبی جست جو کنید تا چیزهای مختلفی مانند لوله آب یا چیزهای دیگری پیدا کنید. تمام کننده های بازی با سلاح های سرد هم بسیار عالی کار شده اند و می توانید انتقام تمام ترس های خود را با این ضربات بگیرید.
رزیدنت اویل 4 همه چیز را تغییر داد
شینجی میکامی با عنوان رزیدنت اویل 4 خدمت بزرگی به سبک اکشن و مخصوصا سوم شخص کرد. دوربین over shoulder یکی از دستاوردهای این عنوان محبوب بود که بعدها تبدیل به یک استاندارد شد. این دوربین در رزیدنت 4 آنقدر جذاب و سینمایی بود که شرکت های دیگر هم وسوسه شدند از آن استفاده کنند، اما این دوربین دارای مکانیک های حرکتی خاصی بود که باید به درستی استفاده می شد. بازی Dead Space 1 در سال 2008 توسط EA عرضه شد تمام تلاش خود را برای درست بکار گرفتن over shoulder بکار گرفت. اما این دوربین در هوای مرده دارای مشکلاتی بود که تا شماره سوم همه چیز بهتر شد. دد اسپیس به غیر از دوربین باز هم از عنوان محبوب شینجی میکامی الگوبرداری کرد که یکی از آنها صحنه های مرگ کاراکتر اصلی بود که با توجه به ترسناک بودن آن، بسیار جواب داد. در بازی هایی مانند The Last Of Us هم شاهد استفاده از چنین حرکت سینمایی بودیم.
حالا در بازی The Callisto Protocol ما شاهد بعضی از المان های معروف بازی Resident Evil 4 هستیم که بسیار خوب بکار گرفته شده اند. مثلا در تریلر به نمایش در آمده که صحنه های مرگ در The Callisto Protocol بسیار باورپذیر و حقیقی کار شده مثلا صحنه جویده شدن گردن شخصیت اصلی توسط هیولا بسیار هولناک و باورپذیر بود. تنوع مرگ ها در دد اسپیس خوب بود ولی در کالیستو با یک مجموعه بسیار دلخراش و هیجان انگیز روبرو خواهیم بود که البته جذابیت های خود را دارد!
آیا در بازی کالیستو احتیاج به نقشه خواهیم داشت؟
وقتی که از شوفیلد در مورد قیاس ذو بازی Dead Space و Callisto پرسیده شد، او چنین جواب داد: خوب بازی Dead Space تقریبا بسیار خطی بود و ما چالش های مسیریابی را در سناریو نداشتیم و زمان خود را صرف ایده پردازی در گیم پلی کردیم، اما در کالیستو می خواهیم با گمراه کردن مخاطب در پیدا کردن مسیر به ترسی جدید که مدتهاست در ذهن من پرورش پیدا کرده دست پیدا کنیم. برای بهتر پیاده شدن این مساله ما از عنوان هایی مانند God Of War 2018 و The Last Of Us Part 2 استفاده کرده ایم. هر چه باشد بازی ها به این سمت حرکت می کنند که از خطی بودن دوری کنند و البته که این کار هوشمندانه باید باشد.
شوفیلد بر این مساله تاکید می کند که بازیکنان می توانند در کالیستو به دنبال ماموریت های فرعی و دنباله های داستانی زیادی بگردند که به شما اطلاعات بیشتری در مورد دنیای بازی می دهد. قرار است که در بازی عوامل گمراه کننده زیادی وجود داشته باشد تا شما به سادگی کار خود را انجام ندهید. این بار شوفیلد قصد دارد از ترس های جدیدی هم استفاده کند که شما را نسبت به همه چیز به شک بیاندازد.
گرافیک و جلوه های بصری
بازی دد اسپیس در زمان خود از لحاظ گرافیکی بسیار برجسته بود و از انجین بازی God Father استفاد ه می کرد. در هر شماره گرافیک بازی نسبت به قبل بهتر هم می شد و همه چیز با سومین نسخه به پایان رسید. اما مساله اینست که نسخه ریمیک می تواند مانند نسخه کلاسیک خود یک اثر عالی باشد؟
تصاویری که تابحال از نسخه ریمیک دیدیم واقعا شگفت انگیز هستند و نشان می دهد که توسعه دهنده در مسیر درستی برای ایجاد جلوه های مدرن قرار دارد. شما فلزی بودن لباس آیزاک را کاملا حس می کنید و تاثیر نورهای محیطی باعث بوجود آمدن تصاویر شگفت انگیزی شده است.
انیمیشن ها هم دچار تغییرات زیادی شده اند و می توانیم سطح کیفی بالای آنها را بخوبی ببینیم. اما حالا شوفیلد خواهد توانست عنوانی را که خودش آن را پرورش داده شکست دهد؟ بازی کالیستو پروتوکل از لحاظ جلوه های بصری یکی از بهترین نمایش های چند وقت اخیر بوده است. شخصیت اصلی داستان از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است و تمام حس های مختلف به لطف موشن کپچر عالی قابل رویت است. طبق تریلرهایی که از هر دو عنوان دیدیم تا به اینجا بازی The Callisto Protocol کاملا از جنس نسل مدرن است و مشخص است که شوفیلد در همه چیز این عنوان یک مدیریت عالی داشته است.
در پایان باید گفت که هر دو عنوان یعنی دد اسپیس ریمیک و کالیستو پرتوکول بسیار جذاب و مخاطب پسند هستند، ولی باید دید که پس از انتشار چه بازخوردی خواهند داشت.
شما طرفدار کدام بازی هستید؟