اختصاصی بنچیمو : بررسی کارت گرافیک AORUS RTX 2080 XTREME 8G گیگابایت

گیگابایت پس از معرفی کارت های RTX 20، و با کمی تاخیر کارت خوش ساخت AORUS RTX 2080 XTREME 8G و AORUS RTX 2080 Ti XTREME را معرفی کرد. گیگابایت همیشه برای کارت های سری اکستریم سنگ تمام گذاشته و محصولاتی با ظاهری زیبا و عملکرد بالاتر از کارت مرجع را روانه بازار می کند. در این مطلب با بررسی کارت گرافیک AORUS RTX 2080 XTREME 8G از محصولات گیگابایت در خدمتتان هستیم.

این شرکت پس از رونمایی از نشان گیمینگ خود یعنی AORUS، محصولات خاصی را با این نشان مجهز و وارد بازار کرد. اما امسال تعداد محصولاتی که گیگابایت با نشان تجاری جدید معرفی کرده بسیار است. گیگابایت با نشان AORUS می خواهد سبد محصولات خاص گیمینگش را بیشتر از قبل تقویت کند و در این راه هم موفق بوده. مادربرد، کارت گرافیک، رم، لپ تاپ، هدفون، کیبورد و ماوس از جمله محصولاتی هستند که به این نشان تجاری مجهز شده اند. بهتر است سخن را کوتاه کرده، از توضیحات اضافه بپرهیزیم و به بررسی این محصول بپردازیم.

جعبه

وقتی که برای اولین بار جعبه این کارت را دیدیم، شگفت زده شدیم. کارت GIGABYTE AORUS RTX 2080 XTREME از یک جعبه بزرگ استفاده می کند که البته دلیل آن ابعاد بزرگ خود کارت و محتویات داخل آن است. هرچند به نظر می رسد گیگابایت برای در امان ماندن کارت در جابجایی ها هم کمی به این ابعاد اضافه کرده است. در نمای روبروی جعبه با تصویر سازی نشان AORUS، نام کارت، ویژگی های برجسته این کارت از جمله نورپردازی، سیستم خنک کننده، مقدار رم استفاده شده و 4 سال گارانتی را روبرو هستیم.

پشت جعبه به نمای کاملی از کارت مجهز شده است که باعث می شود خریدارانی که از محصول داخل جعبه اطلاعی دقیقی ندارند، به راحتی انتخاب خود را انجام دهند. بجز تصویر کامل کارت که بیشتر به نورپردازی آن تاکید شده تا به نمای کلی، پنل ارتباطی، سیستم خنک کننده کارت و هلدر یا نگه دارنده کارت هم در این نما به چشم می خورند.

با باز کردن جعبه بیرونی، جعبه دیگری با فرمی متفاوت اما همچنان با نشان AORUS حضور دارد. پس از باز کردن این جعبه به متفاوت بودن این کارت با دیگر محصولات موجود در بازار پی می برید. پس از جعبه گشایی، با پاکت دفترچه راهنما، لوح درایور (که البته کاربر خود باید درایورها را دانلود کند)، قطعات هلدر کارت که باید برای استفاده آن را اسمبل کنید، برچسب نشان با کیفیت آئروس و خود کارت مواجه شدیم.

ظاهر کارت

کارت هایی که گیگابایت با معماری پاسکال طراحی و عرضه کرد در مدل های اکستریم و غیر اکستریم با ظاهری متفاوت وارد بازار شد اما در سری تورینگ محصولات گیگابایت، کارت اکستریم و غیر اکستریم تفاوت چندانی با هم ندارند. نمای روبروی کارت با ظاهری خشن که با توجه به استفاده از خطوط اریب و 3 فن 100 میلی متری شکل گرفته است، کاملا جذاب به نظر می رسد و در ذهن کاربر حس خوبی از انتخاب این کارت شکل می گیرد.

با این که در نمای روبرو چهار خط اریب با زاویه های متفاوت از هم طراحی شده اند، اما در کمال تعجب نقطه طلایی طراحی را کاملا رعایت کرده و همین مورد به زیبایی شناسی محصول کمک بسیار کرده است. وقتی کارت را مشاهده می کنید، آن را کارتی بزرگ و البته پهن می یابید. این پهن بودن کارت به این دلیل است که گیگابایت برای محافظت از فن ها، این خطوط اریب را در روبروی هر فن قرار داده است. همین نوع طراحی باعث شده تا حدود یک اسلات اضافه فضای بیشتری را نسبت به دیگر کارت های موجود در بازار اشغال کند. در نهایت باید برای خرید این کارت ابعاد 59.9×134.31×290 میلی متری آن را در نظر بگیرید.

پنل محافظ کارت یا همین پنلی که در نگاه اول به چشم می خورد، از پلاستیک ساخته شده اما گیگابایت در میان آن از پنلی فلزی استفاده کرده تا حس اسقامت و البته لوکس بودن را در ذهن کاربر ایجاد کند. در وسط این پنل پلاستیکی نشان آئروس به خوبی جای خودش را انتخاب کرده است.

البته به این طراحی یک ایراد هم وارد است. این ایراد بر می گردد به خالی بودن بیش از حد فضای روبروی فن ها و باریک بودن پایه های محافظ روبروی آن که باعث شده به راحتی دستتان به فن ها برسد. با توجه به وزن بالای کارت اگر در زمان جابجایی حواستان نباشد، بجای گرفتن پنل پلاستیکی فشار دستتان به فن وارد شده و احتمال دارد بعد از این عمل کمی پشیمانی به سراغتان بیاید.

در لبه ی بالای کارت، طراحی جسورانه ای که در روبرو شاهدش بودیم تکرار شده است. در این قسمت حتی وجود پیچ های کوچک هم به زیبایی این بخش کمک کرده است. حجم پنج ضلعی که در دل خود نشان AORUS را جای داده است در کنار نوشته GEFORCE RTX در سمت چپ و در بالای آن وجود نقوش درهم و البته نوشته FAN STOP در سمت راست کارت، تکمیل کننده نمای این بخش از AORUS RTX 2080 XTREME است.

در این نما وجود دو کانکتور 8 پین برای رساندن برق مورد نظر پردازنده گرافیکی و دیگر قطعات، همچون دیگر کارت گرافیک های اورکلاک شده است. البته انویدیا با تغییرات اساسی در کارت های تورینگ خود، حتی در مدل های فاندر ادیشن هم برق بالایی را طلب می کند. در زیر این کانکتورها و بروی PCB کارت، دو LED قرار گرفته اند تا کاربر از سلامت اتصال کانکتورهای 8 پین برق مطلع شود. در صورتی که اتصال برق صحیح باشد این چراغ های ریز به رنگ سفید در می آیند و اگر اتصال صحیح نباشد نورپردازی خاموش، یا شروع به چشمک زدن می کند.

و اما نکته ای که با نگاه کردن به لبه های کارت جلب توجه می کند، هیت سینک بزرگی است که گیگابایت برای این کارت در نظر گرفته است. به وضوح در این نما می توان عظمت این هیت سینک و هیت پایپ هایی که در دل شبکه های آلومینیومی پیچ و تاب خورده اند را نظاره گر بود.

یکی از اختلافات ظاهری مدل اکستریم و غیر اکستریم کارت گرافیک های تورینگ گیگابایت در بخش بک پلیت یا پوشش فلزی پشت کارت است. این پنل فلزی با خطوط سفید رنگ نقش بسته و برش های لیزری هماهنگ، نمای خوبی را به پشت کارت هدیه داده است و باعث شده حرارت PCB دفع و البته از صدمات احتمالی به PCB جلوگیری شود.

البته این تمام ماجرا نیست زیرا مهمترین اختلاف کارت AORUS RTX 2080 XTREME و AORUS RTX 2080 نشان آئروس با نورپردازی RGB است. این نشان یا لوگو هم مانند دیگر بخش های کارت که به نورپردازی RGB مجز شده اند، هماهنگ است و با نورپردازی جذابی که دارد می تواند در اسمبل های استاندارد کارت که تنها پشت کارت دیده می شود، چهره بهتری را به این محصول ببخشد.

گیگابایت سفارشی سازی خود را در بخش پنل ارتباطی یا پنل I/O به نهایت رسانده است. در کارت مرجع RTX 2080 انویدیا شاهد سه DisplayPort 1.4، یک پورت HDMI 2.0b و یک پورت USB Type-C هستیم. اما در کارت AORUS RTX 2080 XTREME گیگابایت پا را فراتر گذاشته و از سه DisplayPort 1.4، سه پورت HDMI 2.0b و یک پورتUSB Type-C برای اتصال هدست های VR استفاده می کند. در نهایت پورت های مورد نظر می توانند حداکثر رزولوشن 4320×7680 پیکسل را با نرخ 60 هرتز با حداکثر 4 نمایشگر را به تصویر بکشند.

مشخصات فنی

کارت RTX 2080 از ریز معماری 12 نانومتری +FinFET تورینگ استفاده می کند که با پردازنده گرافیکی TU104، از 13.6 میلیارد ترانزیستور شکل گرفته است. این تراشه از 2944 هسته CUDA یا واحد سایه زنی، 368 هسته Tensor، تعداد 64 واحد ROPs و 184 واحد TMUs بهره برده است. همچنین این پردازنده گرافیکی از حافظه کش L2 با افزایش دو برابری نسبت به نسل قبل خود سود می برد. حافظه کش در پردازنده گرافیکی TU104 برابر با 6 مگابایت است، در حالی که معماری پاسکال از کش 3 مگابایت استفاده می کرد.

کارت های سفارشی جدا از ظاهر جذاب تر و خنک کننده بهتر، از فرکانس کاری بالاتر هم سود می برند. معمولاً برای این که شرکای انویدیا از فرکانس بیشتر برخوردار شوند، کارت خود را تا جای ممکن بهینه می سازند تا در دراز مدت، این افزایش فرکانس تاثیر منفی در کارکرد کارت نداشته باشد.

فرکانس کاری کارت RTX 2080 فاندرادیشن برابر با 1515 مگاهرتز در حالت پایه و در حالت بوست برابر با 1710 تا 1800 مگاهرتز است. در حالی که گیگابایت برای این کارت فرکانس کاری 1890 مگاهرتز را در نظر گرفته است. البته به لطف بهینه سازی های موثر بروی این کارت، توانستیم به فرکانس 2070 مگاهرتز هم دست یابیم.

مقدار 8 گیگابایت رم از نوع GDDR6 که نسبت به نسل قبل خود یعنی معماری پاسکال از سرعت بیشتر، مصرف انرژی کمتر و البته اورکلاک بهتر بهره می برند. کارت RTX 2080 از 8 گیگابایت رم 256 بیتی استفاده می کند و با فرکانس کاری 14 گیگاهرتز می تواند عملکردی به مراتب سریعتر از معماری پاسکال را ایجاد کند. البته گیگابایت برای کارت AORUS RTX 2080 XTREME فرکانس کاری حافظه را افزایش داده به طوری که در این کارت با فرکانس 14.140 گیگاهرتز روبرو هستیم. پهنای باند حافظه هم در این کارت برابر با 448 گیگابایت در ثانیه است که نسبت به نسل قبل خود افزایش 128 گیگابایت در ثانیه را تجربه می کند.

خنک کننده

گیگابایت مدتها است که از سیستم چرخش مخالف فن ها در کارت گرافیک هایش استفاده می کند اما نتیجه این سیستم خنک کننده در این کارت چگونه است؟ در نمای کلی با سیستم خنک کننده ای با نام WINDFORCE STACK 3x روبرو هستیم که از 3 فن 100 میلی متری استفاده می کند.

گیگابایت با چرخش مخالف فن وسط، توانسته هوای بیشتر و متمرکز تری را به سمت هیت سینک هدایت کند. در کنار چرخش مخالف فن وسط، ادغام شدن فن ها با هم باعث شده از پراکندگی جریان هوای تشکیل شده جلوگیری شود. اگر به طراحی فن ها دقت کنید متوجه می شوید که دو فن سمت راست و سمت چپ از 10 تیغه استفاده می کنند اما فن وسط با طراحی خاصش برای جلوگیری از برخورد با دو فن دیگر، از 9 تیغه استفاده می کند. همچنین برای گردش روانتر و البته طول عمر بیشتر، گیگابایت از بلبرینگ دوگانه استفاده کرده است.

با باز کردن تعداد زیادی پیچ و جدا کردن کانکتورهای برق فن ها و نورپردازی، به محیط داخلی این کارت گرافیک دست یافتیم. پس از جداکردن قطعات مختلف بدنه و سیستم خنک کننده، با هیت سینک بزرگ این مجموعه روبرو می شوید. سیستم خنک کننده غیر فعال از دو هیت سینک جدا تشکیل شده است که با پره های آلومینومی زیاد، توسط 7 هیت پایپ به هم متصل شده اند.

هیت پایپ های مسی در بخشی از هیت سینک به هم رسیده تا با سطح تماس بالا، حرارت پردازنده گرافیکی را دفع کنند. این خنک کننده غیر فعال نه تنها می توان حرارت پردازنده گرافیکی TU104 را دفع کنند، بلکه می تواند از طریق پدهای حرارتی سیلیکونی حرارت قطعات مختلف مدارتغذیه و ماسفت را هم دفع کنند.

در تست دمای این کارت، با استفاده از نرم افزار GPU-Z در مدت 30 دقیقه بی باری پردازنده گرافیکی دما را اندازه گیری کرده و 15 دقیقه بار کامل پردازنده گرافیکی در نرم افزار FurMark را هم مد نظر قرار داده ایم و در نهایت به نتایج زیر دست یافتیم :

  • فن ها برای حذف نویز در زمانی بیکاری پردازنده گرافیکی خاموش می شوند واین خاموشی با استفاده از نوشته FAN STOP در لبه ی بالایی کارت به کاربر اطلاع داده می شود.
  • دمای پردازنده گرافیکی در زمان بیکاری 35 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم خودکار سرعت فن، برابر با 1891 دور در دقیقه است که 67 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم خودکار سرعت فن برابر با 73 درجه سانتی گراد است.
  • نهایت سرعت فن ها در حالت تنظیم دستی سرعت فن، برابر با 3369 دور در دقیقه است که 100 درصد از توان چرخشی فن است.
  • نهایت دمای به دست آمده از پردازنده گرافیکی در تنظیم دستی سرعت فن برابر با 63 درجه سانتی گراد است.

در تصویر برداری حرارتی به نتایج زیر دست یافتیم :

  • دمای هیت سینک در زمان بیکاری برابر با 30.7 درجه سانتی گراد است.
  • در بخش خروجی جریان هوای تشکیل شده با دمای 48.6 درجه سانتی گراد مواجه شدیم.
  • بک پلیت با پخش عالی حرارت توانست دمای 32.6 درجه سانتی گراد را نشان دهد.
  • در بار کامل پردازنده گرافیکی دمای هیت سینک برابر با 49.7 درجه سانتی گراد بود.
  • در بار کامل، PCB با دمای 60.1 درجه سانتی گراد گرم ترین بخش بیرونی کارت بود.

نمای داخلی

اما یکی دیگر از ویژگی های این کارت، PCB شخصی سازی شده و مدار تغذیه بهبود یافته است. گیگابایت برای افزایش کارایی کارت و طول عمر بیشتر قطعات از ماسفت ها و خازن هایی با گواهی Ultra Durable استفاده کرده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، PCB کارت AORUS RTX 2080 XTREME نسبت به PCB کارت مرجع از شخصی سازی های بسیاری استفاده کرده است.

تصویر بالا PCB کارت مرجع RTX 2080 و تصویر پایین PCB کارت AORUS RTX 2080 XTREME

در برد کارت مرجع RTX 2080 از مدار تغذیه 8+2 فاز استفاده شده که 8 فاز آن از خازن های سرامیکی LR22 استفاده کرده و 2 فاز آن از LR47. اما گیگابایت کارت خود را به مدار تغذیه 12+2 فاز مجهز کرده که تمام فازهای آن از خازن های سرامیکی LR47 بهره می برند.

گیگابایت برای خلوت کردن PCB بعضی از کنترل کننده ها و تراشه های مدیریتی را به پشت BCB منتقل کرده است.

در اطراف پردازنده گرافیکی TU104 که از ساخته های شرکت تایوانی TSMC است، 8 حافظه رم 8RA77 از ساخته های MICRON قرار گرفته است که هر کدام از آنها با فرکانس 1750 مگاهرتز در کل می توانند فرکانس کاری 14 گیگاهرتز را برای حافظه ها به دست آورند. البته یادتان نرود گیگابایت فرکانس حافظه این کارت را از 14000 مگاهرتز به 14140 مگاهرتز افزایش داده است.

اما در تصویر زیر رابط جدید انویدیا یعنی NVLINK را مشاهده می کنید که با پیکربندی مولتی گرافیک یا اتصال دو کارت گرافیک با هم می تواند تا 5 برابر ارتباط سریع تر نسبت به نسل 3 اسلات PCIe را فراهم آورد.

نورپردازی

گیگابایت برای لذت بصری کاربران و زیبا سازی کارت گرافیکش از نورپردازی ویژه ای استفاده کرده است. این نورپردازی به نام RGB FUSION شناخته می شود که بروی لبه تیغه فن ها، در پشت ستون های اریب روبروی هر فن، بروی نشان AORUS جلوی کارت، در لبه ی بالایی کارت و بروی بک پلیت یا پوشش فلزی پشت کارت قرار گرفته است.

این نورپردازی با استفاده از نرم افزار AORUS ENGINE و انتخاب بخش LED قابلیت شخصی سازی را با افکت های مختلف دارد. در کل نورپردازی این محصول را می توان یکی از زیباترین نورپردازی ها بین قطعات سخت افزاری دانست.

نرم افزار AORUS ENGINE

برای کنترل و مدیریت کارت گرافیک AORUS RTX 2080 XTREME باید به وب سایت گیگابایت مراجعه کرده و نرم افزار AORUS ENGINE را دانلود کنید. این نرم افزار با رابط کاربری ساده و بدور از هر زیبایی، کار خود را به خوبی انجام می دهد. برای افزایش کارایی کارت گرافیک به دو بخش GPU BOOST و MEMORY CLOCK دسترسی دارید. برای اورکلاک کارت می توانید این دو بخش را با تغییراتی روبرو سازید اما بهتر است از بخش دیگری به نام AUTO SCAN استفاده کنید که با توجه به مشخصات سخت افزاری بهترین افزایش فرکانس را نصیب کاربر می کند.

در این نرم افزار بخش های مختلفی برای مانیتورینگ دقیق کارت و مدیریت دقیق نورپردازی قرار دارد.

سیستم تست

پردازنده  Intel® Core™ i7-6700K – OC 4.40 GHz
مادربرد  ASRock Z170 OC FORMULA
رم  G.SKILL TridentZ 32GB – DDR4 3200
کارت گرافیک Inno3D iChill GTX 1070 X4
منبع ذخیره سازی PX-256M7VG
منبع تغذیه Corsair RM850i
سیستم عامل ویندوز 10 نسخه 64 بیت
درایور انویدیا نسخه 416.34

بنچمارک ها

یکی از محبوب ترین بنچمارک ها در زمینه تست پردازنده و پردازنده گرافیکی نرم افزار 3DMARK است. این نرم افزار به صورت دقیق به عملکرد پردازنده و پردازنده گرافیکی امتیاز داده و مشخص می کند که قطعه مورد نظر در چه سطحی قرار دارد. اما در نسخه های جدید این نرم افزار، تست Time Spy با ویژگی DirectX 12 به طور دقیق تر و البته سخت تر پردازنده گرافیکی را مورد سنجش قرار می دهد.

نرم افزار Blender سرعت رندر محتوای سه بعدی را در پردازنده های گرافیکی و پردازنده ها به صورت مجزا مشخص می کند. این نرم افزار مشخص می کند که کدام کارت گرافیک یا پردازنده برای رندرینگ محتوا مناسب است. در Blender زمان کمتر رندرینگ دلیل بر برتری پردازنده یا پردازنده گرافیکی است.

بازی ها

در هر بازی، تنظیمات بروی حداکثر قرار گرفته و هر بازی در رزولوشن 1080 پیکسل، 1440 پیکسل و 2160 پیکسل تست می شود.

تست های 8K

نرم افزار Unigine Superposition و بازی Middle earth : Shadow of Mordor می توانند شبیه سازی از رزولوشن های مختلف را برای کاربر به وجود آورند. در این بنچمارک ها نیازی به نمایشگرهای 4K و 8K ندارید، تنها با تغییر رزولوشن می توانید این نمایشگرها و رزولوشن ها را با تراکم بیشتر پیکسل ها شبیه سازی کنید.

نتیجه

کارت گرافیک AORUS RTX 2080 XTREME 8G یک محصول با کیفیت ساخت بالا است که سعی شده در کنار عملکرد بالا، به ظاهر آن توجه بسیار شود. گیگابایت طبق عادت همیشه برای محصولات اکستریم خود سنگ تمام می گذارد حالا در نظر داشته باشید که این محصول آئروس اکستریم است!. در کل ظاهر این کارت گرافیک با توجه به استفاده از حجم های سه بعدی در پنل ها و نورپردازی زیبا در هر بخشی از کارت، RTX 2080 XTREME را به یکی از جذاب ترین تورینگ های بازار تبدیل کرده است. البته این تورینگ جذاب، سنگین و بزرگ به لطف هلدری که در جعبه اش قرار گرفته، آسیب نرساندن به اسلات PCIe مادربرد را تضمین می کند که البته برای استفاده از این هلدر تنها باید به کیس های با فرم استاندارد مجهز باشید در غیر این صورت این وسیله در جعبه بی کار می ماند.

مدار تغذیه قدرتمند 12+2 فاز با افزایش خازن هایی که برق بیشتری را به پردازنده گرافیکی هدایت می کنند و البته تحمل بیشتری در بار کامل پردازنده گرافیکی دارند. این قدرت بیشتر خصوصاً در اجراء بازی ها در رزولوشن 1440 پیکسل و 2160 پیکسل خود نمایی می کند اما به واقع اختلاف چندانی بین رده بالاهای پاسکال و تورینگ های جدید مشاهده نمی شود. همانطور که در بنچمارک ها هم مشاهده می کنید، کارت GTX 1070 استفاده شده در آتلیه بنچیمو به خوبی از پس تست ها بر آمد اما زمانی که رزولوشن به بالاترین سطح خود می رسد، این کارت های تورینگ هستند که با اقتدار کامل بنچمارک ها را پاس می کنند.

اما همانطور که در بررسی هم به آن اشاره کردیم، در لوح درایور این کارت خبری از درایورهای مورد نظر نیست و تنها کاربر می تواند با انتخاب نرم افزار مورد نظر به لینک وب سایت گیگابایت هدایت شده و درایورها را خود دانلود کند!. و در آخر باید بگوییم که این کارت با تمام خوبی هایش، با برچسب قیمت 879.99 دلار، نزدیک به 100 دلار از رقیبی که در بنچمارک ها با آن رقابت می کرد گران تر است. این اختلاف قیمت باعث می شود تنها گیمرهایی این کارت را انتخاب کنند که از خالی کردن کیف پول و ظاهر زیبای محصول رضایت کامل را داشته باشند.

وب سایت بنچیمو به این کارت گرافیک نشان انتخاب گیمرها را اهدا می کند.

پست های مرتبط

پنج دلیل که چرا باید پاور باکیفیت انتخاب کنیم

پردازنده Core Ultra 9 285K تا 26 درصد سریعتر از 14900K در بنچمارک V-Ray

لیست قیمت پردازنده‌های Core Ultra 200 اینتل فاش شد

2 نظرات

علیمیرزایی آذر 21, 1397 - 2:57 ب.ظ
بررسی بسیار عالی بود????. جدا از عملکرد کارت ظاهرش خیلی جذابه????
جواد مظفری آذر 21, 1397 - 4:49 ب.ظ
ممنون. کلا تورینگ ها اختلاف چندانی با کارت گرافیک های پاسکال ندارند
دیدگاه بگذارید