آتش جنگ تجاری ترامپ با چین، دامن شارژرهای اپل را می گیرد

نزاع بین دو قطی اقتصادی بزرگ جهان مدت هاست که آغاز شده و وضعیت درگیری های تجاری اقتصادی بین دو کشور چین و ایالات متحده روز به روز در حال وخیم تر شدن است. در جدیدترین اقدام علیه چین، ترامپ، رئیس جمهوری امریکا دستور افزایش 25 درصدی تعرفه واردات میلیاردها کالای چینی را صادر کرد تا جنگ تجاری بین این دو کشور بیشتر از قبل شدت بگیرد. در زمانی که افزایش تعرفه ها تعرفه ها از سوی امریکا اعلام شد، بسیاری این حرکت را تاکتیکی برای تحت فشار گذاشتن چین به منظور رضایت به مذاکره با دولت ترامپ دانستند. اما به نظر می رسد ترامپ و دولتش با افزایش 25 درصدی تعرفه واردات، این گمانه زنی را نقش بر آب کردند.

اقدامات امریکا در زمینه جنگ تجاری از سوی چین بی پاسخ نمانده است و این کشور نیز تعرفه مضاعفی را برای کالاهای امریکایی به ارزش 60 میلیارد دلار تعیین کرده است که شامل مواد شیمیایی و خنک کننده نیز میشود و این موضوع برای امریکا یک خطر جدی محسوب میشود. کمپانی های امریکایی سخت افزار شدیدا به تجارت با چین وابسته هستند و امریکا نیز بیشتر سعی داشته تا افزایش تعرفه واردات شامل حال محصولاتی مانند کامپیوترهای آماده و گوشی های هوشمند نشود و در عوض بر روی محصولاتی که نهایتا به دست مصرف کننده نمیرسد تمرکز شده است.

با این حال بدین معنا نیست که شرکت های امریکایی دنیای فناوری در این جنگ تجاری آسیبی نخواهند دید. سپتامبر گذشته بود که اپل با ارسال نامه ای به دفتر نماینده تجاری امریکا توضیحاتی در مورد چگونگی تاثیر افزایش تعرفه ها ارسال کرد و خواستار بازنگری این اقدام پیش از عملی شدن آن شد. اپل واچ ها و ایرپادهای اپل جز محصولات داخلی لیست شامل افزایش تعرفه واردات از چین بوده اند.

از پایان ماه سپتامبر، شارژرها، تبدیل ها و کابل های کمپانی اپل نیز داخل لیست محصولاتی که شامل تعرفه 10 درصدی در زمان ورود به امریکا از چین میشوند قرار گرفت. همین موضوع شامل حال قاب و کاورهای چرمی آیفون ها و آیپدها نیز میشود. اما حالا با فرمان جدید ترامپ، تعرفه واردات این محصولات نیز به 25 درصد افزایش پیدا کرد. با وجود افزایش هزینه ها برای اپل، قیمت محصولات داخل لیست، در وب سایت این شرکت هیچ تغییری نداشته است و ممکن است حاشیه سود این محصولات برای کوپرتینویی ها به اندازه ای است که لازم به افزایش قیمت آنها نباشد. همچنین ممکن است تامین کنندگان چینی اپل به خاطر جلوگیری از افزایش قیمت محصولات جانبی اپل، قیمت های خود را کاهش داده باشند.

 با این حال این موضوع را باید در نظر گرفت که شارژرها و قاب های گوشی، بخش عمده ای از کسب و کار اپل را تشکیل نمیدهند و با سودآوری چشمگیر 20 میلیارد دلاری سال گذشته، کمی افزایش هزینه ها برای اپل مشکل خاصی بوجود نمیاورد. اما اگر جنگ تجاری بین امریکا و چین ادامه داشته باشد و تشدید شود، ممکن است محصولات بیشتری در لیست قرار بگیرند و اپل بیش از پیش از این درگیری ها آسیب ببیند و حتی روی قیمت خرید مصرف کنندگان نیز تاثیر منفی بگذارد.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

اپل به زودی آپدیت iOS 18.0.1 را برای رفع باگ‌های iOS 18 منتشر می‌کند

آیفون 16 پرو مکس اپل در تست افتادن گوشی به خوبی عمل نکرد و گلس جدید سرامیک شیلد ترک خورد !

آپدیت جدید OxygenOS 15 وان‌پلاس شباهت زیادی با iOS 18 اپل دارد