استفاده از تراشه نوع A در کارت RTX2080 Turbo ایسوس؛ راهکاری برای فروش بیشتر!

استفاده از تراشه نوع A در کارت ASUS RTX2080 Turbo ؛ راهکار زیرکانه ایسوس برای فروش کارت‌های سری توربو!

اکثر کاربران به خوبی می‌دانند کارت گرافیک‌های کاستوم به نسبت کارت های مرجع، معمولاً از دو مزیت اورکلاک کارخانه‌ای و پیش‌فرض بیشتر و نیز استفاده از خنک‌‌کننده بهتر و سفارشی با دمای پایینتر و نویز صوتی کمتر برخوردار هستند که البته باید یک ویژگی غیر فنی اما بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخاب کاربر، یعنی زیبایی که البته طی سالهای اخیر با افزودن نورپردازی RGB توسط شرکای سازنده به کارت گرافیک‌ها، این زیبایی دوچندان شده است، را نیز به مزیت‌های کارت‌های کاستوم اضافه کرد.
از سوی دیگر در کارت های سری 2000 یک اتفاق دیگر نیز به این موضوع دامن زده‌است و آن وجود دو سری تراشه از هر چیپست با کیفیت و اورکلاک‌پذیری متفاوت است که سیلیکون مرغوب تر و با قابلیت اورکلاک پذیری بیشتر، با پسوند A  مشخص می‌شود.
این موضوع باعث شده است تا یک دو دستگی بین کارت‌های کاستوم نیز به وجود بیاید و کارت های اورکلاک پذیری که از تراشه نوع A  استفاده می‌کنند، اختلاف قیمت قابل توجهی با کارت‌های با تراشه معمولی داشته باشند.

تا قبل از وقوع این ماجرا در کارت‌های سری 2000 و در نسل‌های گذشته، صرفاً اختلاف کارایی و خنک‌کنندگی بین کارت های مختلف کاستوم در برندهای مختلف شرکای سازنده انویدیا و یا اختلاف بین سری های مختلف کارت ها در یک برند براساس فیدبک های کاربران و بنچمارک ها، تعیین کننده میزان محبوبیت و قیمت یک نسخه از کارت بود.
به عنوان مثال در نسل‌های قبلی ، کارت‌های سری توربو ایسوس که سوژه ما در این مطلب است، در بین کارت های کاستوم ایسوس به عنوان یک کارت کاستوم Entry-Level و با طراحی کولینگ مشابه کارت های مرجع و به دلیل عملکرد نسبتاً ضعیف، چندان محبوبیتی بین کاربران حرفه‌ای نداشت.
اما دست برقضا اتفاقات سرنوشت کارت توربو را تغییر داده است.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد ایسوس از تراشه مرغوب سری TU104-400A-A1 در کارت ارزان قیمت 699 دلاری  RTX 2080 Turbo خود استفاده کرده‌است که در نوع خود عجیب و جالب به نظر می رسد و شاید برای عده ای مبهم باشد که چرا ایسوس باید در  یک کارت ارزان قیمت و با کولر نسبتاً ضعیف از تراشه مرغوب و اورکلاک پذیر استفاده کند؟! اما قضیه جالب‌تر می شود وقتی بدانید که اعضای تیم  فنی رسانه PC Games Hardware موفق شده اند به دلیل استفاده ایسوس از برد مرجع انویدیا در  کارت توربو و همچنین استفاده از تراشه نوع A در این کارت،  بایوس کارت 2080Founders Edition را روی این کارت  فلش زده و به این طریق PowerLimit آن را  تا 307 وات افزایش داده‌اند! و امکان اورکلاک آن از طریق افزایش PowerLimit فراهم شده‌است اما یک چالش و مانع اساسی یعنی کولینگ ضعیف کارت توربو،  سد راه اورکلاک این کارت است اما قضیه به این آسانی تمام نمی‌شود!

نکته مهم و ریز اینجاست که کاربران بسیار حرفه‌ای یا PC Moder ها  از کارت‌های مرجع  به دلیل قیمت ارزان‌تر  یا حتی کارت‌های کاستوم که از برد مرجع انویدیا استفاده کرده‌اند، استفاده کرده و با برداشتن کولر پیش فرض آن و نصب واتر بلاک واترکولینگ‌های حرفه‌ای کاستوم بر‌روی کارت،  از آنها برای پروژه های مادینگ خود استفاده کرده یا اقدام به اورکلاک آن می‌کنند .
حالا که ایسوس از یک تراشه مرغوب و اورکلاک‌پذیر  برروی این کارت استفاده کرده‌است، می‌تواند اقدامی هوشمندانه از طرف ایسوس برای این دسته از کاربران باشد و هم اینکه به این واسطه فروش و محبوبیت  کارت‌های توربو را که پیش از این چندان مورد استقبال قرارنمی‌گرفت، را به شدت افزایش دهد!

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود