اشتباهی دیگر از AMD و تولید کارت گرافیکی که نیامده مغلوب شد

قرمز پوشان AMD بارها به بهانه غلبه بر کارت گرافیک های انویدیا، محصولی تازه را به میدان عرضه کردند اما همیشه کارتی که مغلوب می شد کارت AMD بود. این بار هم این شرکت به بهانه غلبه بر کارت RTX 2080 انویدیا کارت گرافیک Radeon VII را معرفی کارت. کارتی که نه تنها محصولی جدید نیست بلکه تنها کپی ناشیانه از معماری قبلی VEGA است.

از ویژگی های این پردازنده گرافیکی می توان به معماری ساخت ۷ نانومتری، ۶۰ واحد محاسباتی، تعداد ۳۸۴۰ پردازنده اجرایی، فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز، مقدار ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع HBM2، پهنای باند ۱ ترابایت در ثانیه و رابط حافظه ۴۰۹۶ بیت اشاره کرد. به گفته ای ام دی این کارت عملکردی تا ۲۵ درصد بهتر از نسل دوم وگا دارد. در بخش مشخصات نوشته شده بروی برگه همیشه کارت های AMD بالاتر از رقیب سبز پوش خود قرار گرفته است.

با این که در کنفرانس AMD کارت گرافیک Radeon VII عملکردی بهتر از RTX 2080 در بازی هایی مانند بتلفیلد 5 و فارکرای 5 داشت اما همه ما می دانیم که شرکت ها در کنفرانس هایشان تنها به نکات مثبت محصولشان متکی هستند. در جدیدترین بنچمارک های منتشر شده از Radeon VII مشخص شد که این کارت در بنچمارک Fire Strike Ultra امتیاز 6707 را دریافت کرده است. این امتیاز در حالی است که کارت RTX 2080 امتیاز 6218 و کارت اورکلاک شده RTX 2080 امتیازی برابر با 6522 را به دست آورده است. در این بنچمارک کارت Radeon VII عملکردی بین کارت RTX 2080 و RTX 2080 Ti دارد.

اما در بازی ها چطور؟

آنچه که مشخص است کارت گرافیک جدید AMD در بخش نرم افزارهای رندرینگ عملکردی بهتر از RTX 2080 دارد اما بیشتر خریداران کارت گرافیک ها، این قطعات را برای اجرای بازی می خواهند پس مهمترین میدان رقابت کارت گرافیک ها را باید بازی ها دانست. عملکرد کارت گرافیک Radeon VII در بازی Final Fantasy XV با رزولوشن 1440×2560 پیکسل و تنظیمات استاندارد گرافیک امتیازی کمتر از RTX 2080 و بالاتر از RTX 2070 به دست آورده است. اما زمانی که تنظیمات گرافیک بازی بروی حداکثر تنظیم شده است، این کارت نه تنها تورینگ ها را مغلوب نکرد بلکه عملکردی ضعیف تر از کارت GTX 1070 Ti را از خود نشان داد. در مجموع باید گفت صنعت بازی ها به سمت استفاده از رزولوشن های بیشتر و تنظیمات بالاتر است تا در نهایت کاربر با محیطی طبیعی تر و روانتر روبرو باشد.

با این اوضاع باید منتظر شرکای AMD بود تا کارتی اورکلاک شده را روانه بازار کنند تا شاید کمی از این شکست های پی در پی در بخش بازی ها کم شود.

پست های مرتبط

اطلاعات شخصی چندین مشتری ZOTAC به بیرون درز کرد !

انویدیا قدم به خاورمیانه می‌گذارد : معامله بزرگ با شرکت قطری !

نسخه‌های آینده فناوری DLSS انویدیا می‌توانند از هوش مصنوعی برای ساخت تکسچرها، اشیا و کاراکترها استفاده کنند