اطلاعات جدید از ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5

اطلاعات جدید از ایکس باکس اسکارلت و پلی استیشن 5

مایکروسافت پس از عرضه موفقیت آمیز ایکس باکس وان در نسخه های مختلف (وان اس، وان ایکس و نسخه اولیه) در تدارک تولید و عرضه  کنسول بازی اسکارلت است. کنسول نسل بعدی مایکروسافت شامل دو نسخه قدرتمند به نام آناکوندا و یک نسخه ارزان تر به نام لاکهارت می شود که تفاوت هایی در سخت افزار داخلی دارند. همانطور که پیش از این اعلام شده بود، نسخه قدرتمند ایکس باکس یعنی Anaconda با سخت افزاری بی نظیر و خیره کننده تولید خواهد شد، اما در این بین سونی نیز بیکار نمانده و پرازنده گرافیکی شگفت انگیزی برای Play Station 5 در نظر گرفته است.

با وجود اینکه حدود 4 ماه قبل مشخصات سخت افزاری اولیه از هر دو نسخه XBOX Scarlett منتشر شد، اطلاعات اولیه از کنسول بازی پلی استیشن 5 در هاله ای از ابهام قرار داشت و اخبار منتشر شده تاکنون در سطح شایعه باقی ماندند. تنها بخش سخت افزاری از پلی استیشن 5 که به نوعی مورد تایید سونی قرار گرفت، بهره گیری از درایو سالید پر سرعت با ظرفیت های مختلف از جمله 1 و 2 ترابایت بود.

جیسون شریر در جدیدترین قسمت از پادکست Kotaku`s Splitscreen اطلاعات قابل توجهی از نسل آینده ایکس باکس و پلی استیشن 5 ارائه کرده که تکلیف توسعه دهندگان بازی و تجهیزات جانبی را به نوعی مشخص کرده است. طبق اطلاعات منتشر شده توسط جیسون شریر، XBOX Lockhart از حجم حافظه کمتری نسبت به Anaconda برخوردار است. اگر اخبار چند ماه گذشته در خصوص میزان حافظه گرافیکی دو نسخه مختلف ایکس باکس اسکارلت درست باشد، نسخه آناکوندا به 16 گیگابایت حافظه GDDR6 و نسخه Lockhart به 12 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز خواهند بود.

از این رو توسعه دهندگان تلاش می کنند تا اقدامات خود را به صورت اختصاصی برای نسخه قوی تر ایکس باکس تهیه و تدارک ببینند و با بهره مندی از قدرت پردازشی بسیار بالای این کنسول، در مقابل توسعه دهندگان دیگر عرض اندام کنند. هر دو نسخه از کنسول بازی مایکروسافت به درایو پر سرعت SSD با ظرفیت پایه 1 ترابایت و پردازنده هشت هسته ای مجهز خواهند بود. پردازنده به کار رفته در نسخه لاکهارت بر پایه معماری ریز پردازنده AMD NAVI 4 و پرازنده نسخه آناکوندا نیز بر پایه معماری AMD NAVI 12 خواهد بود.

به نظر می رسد سونی و مایکروسافت از چیپ ست و پردازنده های مشابهی در کنسول های نسل آینده خود استفاده کنند و اندک تغییرات و نحوه بهره گیری از سخت افزار، سبب برتری یکی از آنها می شود. طبق ادعای جیسون شریر در پادکست Kotaku`s Splitscreen کنسول های نسل آینده از پردازنده گرافیکی در حد و اندازه NVIDIA RTX 2080 بهره خواهند برد که به این ترتیب انقلابی در صنعت کنسول های بازی رخ خواهد داد.

پست های مرتبط

بازی Cyberpunk 2077 به این زودی‌ها پچ PS5 Pro را دریافت نخواهد کرد !

چگونه با یوسی پابجی بهترین اسکین‌ها را خریداری کنیم

سونی احتمالاً در هفته‌های آینده شرکت کادوکاوا، مالک استودیوی FromSoftware را خریداری می‌کند