ایلان ماسک از OpenAI به دلیل دور شدن از هدف کمک به بشریت شکایت کرد

ایلان ماسک از OpenAI و مدیر عامل آن، سم آلتمن، به دلیل اینکه که از هدف کمک به بشریت دور شده‌اند شکایت کرده است. ماسک در شکایتی که روز پنجشنبه به دادگاهی در سانفرانسیسکو تقدیم شد، مدعی این بود که مشارکت OpenAI با مایکروسافت، این سازمان را به یک زیرمجموعه مایکروسافت تبدیل کرده که بر حداکثر کردن سود متمرکز شده است.

بر اساس این دادخواست، چنین اقداماتی توافقنامه قدیمی زمان تاسیس بین ماسک، آلتمن و براکمن را نقض می‌کند. این شکایت به دنبال آن است که OpenAI را مجبور کند به توافقنامه تاسیس خود پایبند باشد و به ماموریت خود برای توسعه AGI به نفع بشریت بازگردد، نه اینکه به نفع آلتمن، براکمن و مایکروسافت یعنی بزرگترین شرکت فناوری در جهان باشد.

ماسک از خطراتی که پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند برای جامعه داشته باشد قبل از تأسیس OpenAI انتقاد کرد و خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی برای جلوگیری از استفاده از چنین سیستم‌هایی برای جایگزینی انسان‌ها شده بود. سال گذشته، ماسک و محققان هوش مصنوعی نامه‌ای سرگشاده امضا کردند که در آن از شرکت‌ها خواستند تا آزمایش‌های پرخطر هوش مصنوعی را متوقف کنند. او بعداً شرکت هوش مصنوعی خود را به نام xAI افتتاح کرد و یک ربات هوش مصنوعی را در پلتفرم رسانه اجتماعی X راه‌اندازی کرد.

این شکایت ادعا می‌کند که مدل GPT-4 که در مارس 2023 منتشر شد، نه تنها قادر به استدلال است، بلکه این استدلال بهتر از انسان‌های معمولی هم عمل می‌کند. جالب اینجاست که در آزمون وکالت از 90 درصد آزمون‌دهندگان امتیاز بهتری کسب کرده است. شایعه شده که این شرکت حتی در حال توسعه مدل پیشرفته‌تری هم هست که Q Star نام دارد.

آلتمن در سال 2023 توسط هیئت مدیره OpenAI به دلیل ادعاهای مبهم اخراج شد و پس از پنج روز دوباره استخدام شد. شکایتی که توسط ماسک ارائه شد ادعا می‌کند که در روزهای پس از این اتفاق، آلتمن، براکمن و مایکروسافت از اهرم قابل توجه مایکروسافت بر OpenAI سوء استفاده کردند تا اعضای هیئت مدیره را با گزینه‌های دست‌چین‌شده‌ای جایگزین کنند که توسط خود مایکروسافت تأیید شده‌اند.

در این شکایت آمده است که اعضای هیئت مدیره جدید فاقد تخصص قابل توجهی در هوش مصنوعی هستند و نمی‌توانند در مورد اینکه هوش مصنوعی OpenAI تا چه حدی به نفع بشریت خدمت می‌کند تصمیم‌گیری کنند. مشارکت بین OpenAI و مایکروسافت در حال حاضر توسط قانونگذاران در بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایالات متحده در حال بررسی است تا ارزیابی شود که آیا روابط مشترک آنها بر رقابت حوزه هوش مصنوعی تأثیر می‌گذارد یا خیر.

پست های مرتبط

ماده مسی زیر لوگوی اپل برای دفع گرما در آزمایش تخریب آیپد پرو جدید مشاهده شد

فریم گوشی گلکسی اس 25 اولترا احتمالاً از تیتانیوم گرید 2 یا 3 ساخته شود

گوشی Galaxy S24 FE سامسونگ احتمالاً زودتر از انتظار عرضه شود