اینتل عمر باتری 9 ساعته لپ تاپ‌های پروژه آتنا را را در دنیای واقعی وعده داد

ژانویه گذشته بود که اینتل در جریان نمایشگاه CES پروژه جدیدی به نام Project Athena را با شعار مبهم و عجیب “نوآوری در لپ تاپ ها ریشه در درک انسان ها دارند” رونمایی کرد. همان طور که از شعار پروژه مشخص است، آتنا مربوط به لپ تاپ ها است و بی شباهت به برنامه اولترابوک های اینتل در سال 2012 نیست. نتیجه آن برنامه به وجود آمدن لپ تاپ های ویندوزی با شارژدهی بالا و کیفیت ساخت بسیار خوب بود که توانایی رقابت با مک بوک ایر اپل را داشتند.

پروژه آتنا در قسمت شارژدهی طولانی مدت با برنامه سابق اینتل وجه اشتراک دارند. برای یک کامپیوتر قابل حمل، عمر باتری خوب یک نقطه قوت اساسی محسوب می شود و لپ تاپ های پروژه آتنا قرار است 9 ساعت در دنیای واقعی، شارژدهی باتری داشته باشند. برای کاربران لپ تاپ ها، چنین شارژدهی طولانی مدت باتری فوق العاده است و مطمئنا افراد زیادی به دنبال یافتن لپ تاپ هایی با شارژدهی بالا هستند. هر چند گزینه های اینگونه چندان زیاد نیستند.

از جمله لپ تاپ ها با باتری های قدرتمند میتوان به سری ThinkPad لنوو و Dell XPS با باتری 97 وات ساعتی اشاره کرد اما در کل سالهاست که خبری از لپ تاپ هایی با شارژدهی طولانی باتری در دنیای واقعی نیست. در سال 2017 ال جی لپ تاپ Gram 14 را معرفی کرد و یک زمان قابل توجه از شارژدهی این دستگاه اعلام کرد. اما بعد مشخص شد کمپانی کره ای از یک ابزار بنچمارک قدیمی برای سنجش شارژدهی باتری استفاده کرده است که علاوه بر خاموش نگه داشتن وای فای، نور صفحه نمایش را نیز در پائین ترین مقدار ممکن تنظیم میکند که طبیعتا باعث میشود نتیجه بدست آمده، با شرایط واقعی اختلاف زیادی داشته باشد.

با این حال ممکن است تصور اینتل از شرایط دنیای واقعی با چیزی که ما در ذهن خود داریم متفاوت باشد اما بنا به گزارشات، اینتل از برنامه بنچمارک دقیق و قابل اعتمادی برای سنجش این موضوع استفاده کرده است. در این برنامه، وای فای دستگاه روشن می باشد و یک مرورگر نیز به وبگردی مشغول میشود، چندین برنامه در پس زمینه فعال بوده و نور نمایشگر نیز بالاتر از قبل تنظیم شده است. این اتفاق حتی اگر سازندگان از برخی ترفندها مانند کاهش نور نمایشگر هنگام بیکار بودن لپ تاپ استفاده کنند نوید بخش و امیدوار کننده است. با بهینه سازی هایی که سازندگان برای بهبود مصرف باتری انجام خواهند داد، اینتل امیدوار است تا کاربران بتوانند بدون نگرانی، بدون شارژر لپ تاپ خود از خانه خارج شوند. لپ تاپ های تحت پروژه آتنا به منظور مصرف بهینه تر باتری، صرفا با حافظه های SSD تولید خواهند شد و دیگر خبری از هارد دیسک های سنگین، کند، ضخیم و پر مصرف نخواهد بود.

همچنین استاندارد وای فای 6 برای این لپ تاپ ها پیش بینی میشود. این لپ تاپ ها در مرحله اول در بخش مدل های گران قیمت تولید خواهند شد و در سال 2020 و 2021 به شکلی وسیع تر عرضه خواهند شد. این امکان وجود دارد که اینتل از تراشه های 10 نانومتری خود از ماه ژوئن عرضه آنها را آغاز میکند، در لپ تاپ های پروژه آتنا مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: The Verge

پست های مرتبط

اینتل و BOE نمایشگر لپ‌تاپ 1 هرتزی را برای کاهش مصرف 65 درصدی معرفی کردند

Dell از دو مدل لپ‌تاپ جدید مبتنی بر تراشه Snapdragon X Plus با نام‌های Inspiron 14 5541 و Latitude 5455 رونمایی کرد

اپل مک‌بوک تاشوی 20.25 اینچی را نمی‌سازد و در عوض به سمت ساخت مدل کوچک‌تر 18.8 اینچی می‌رود